AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
587

däckprofil på E36

cr
10
crillekrokodil
328i Coupé -95
Jag har en otroligt fin 328i som just nu har sexekrade Borbet-fälgar med dimensionen 16x7 tum, däcken som ligger på har dimension 225/50.
Frågan gäller finns det någon (vettig...) anledning till att ha den däckdimensionen eller går det lika bra med 205/55? Som bilen är nu med slitna framdäck så spårar det ju duktigt då det är normal svensk vägstandard = j-t dåligt underhållna vägar.Det blir lite tröttsamt i längden då jag gillar att köra omkring aktivt och mitt huvudintresse inte är att glida omkring i innerstaden och enbart se cool ut...
calles80
Tja!

Har oxå samma problem.. Har en 328iA med 225/50 16" däck som e halv slitna. Ser ju bra ut på bilen men spårar som fan själv! E de vanligt eller..? Funderar på att lägga 205 fram och köra 225 alt. 235 bak istället! Grymmare fälgkant bak och mindre fram! De ser ju fräsch ut + att de spårar kanske lite mindre och ja har feta däck bak som sätter ner hästarna där de behövs!

Nån som tycker de låter bra?
Tjena!

E36:orna är spårkänsliga som bara den. Enligt min mekaniker är det allmänt känt att så är fallet. Själv kör jag på 205:or nu, men det spårar ändå dock inte lika mycket som när jag hade 235:or på. Bäst har den gått på vinterdäckens 15 tummare med 195:or. Testa att göra en framvagnsinställning, det kanske hjälper. Annars är det bara att beklaga att vi har så dåliga vägar i Sverige. Kör man på en nyasfalterad väg så ligger bilen som ett strykjärn, men kommer man till en spårig väg så får man sitta och parera hela tiden.

Mvh Robban
th
130
thias
323 -96 M-optik
Som sagt det är inte däckbredden som det är fel på det är vägarna som ser ut som diken. Hur som helst har jag hört någonstans att det bästa skulle vara att behålla 225:orna bak och sätta ditt ett par 205:or fram.
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Ligger nog mer i att vi tagit fram sommardäcken !!

Köra runt på Vinterdäck är ju nåt helt annat.

Håller nog med om att det spårar, min spårar så in i f#n.
Kör på 225 fram 245 bak

fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Jag kör på 235/17" runt om. Tycker det funkar kanon även här i Stockholm. Det är just när man byter till/från sommardäck som man upplever det som störigt spårigt.
Å andra sidan har jag en grymt välbalanserad bil med hård fjädring och nyligen utförd framvagnsinställning.

Tycker nästan att det är bättre med 235 än 225 eftersom det grövre däcken helt enkelt inte får plats i spåren! De liksom flyter ovanpå. Dessutom försöker jag köra "ovanpå" diken och inte mitt i.

Att slitna däck skulle vara spårkänsligare har jag själv inte upplevt.

/foo
cr
10
crillekrokodil
328i Coupé -95
Trevligt forum detta :)
Nu har jag tänkt lite till...och det är inte illa!
Tänkte om man kanske kunde ha 215/50 istället...gör det mycket på diametern? För jag tycker nämligen att det är lite FÖR tight mellan däck och skärm! Får väl söka lite på nätet annars... Har som sagt problemet att det spårar...och det inte lite...framvagnen ska vara bra inställd...enligt killen jag köpte de av nyligen. Men det klart...ska det se lite fett ut så får man lida väl lida lite. Det är trots allt himla fint med 225'or! Hade en framhjulsdriven svensktillverkad bil förut, en sådan som har stressfläkt istället för cylindervolym. Det var bara att den spårade mindre på ett järnvägsspår än BMW'n...:) Vi talar dock nu en HELT annan närvarokänsla med den bayerska skönheten!

I LOVE MY BMW!
det finns omräkningstabeller på sidan under diverse. räkna där, man ska sträva efter så exakt rullomkrets som möjligt.

plus/minus 5% är gränsen för godkänt på omkretsen alltså. minskar man med 5% så ser det dumt ut, hjulen ser små ut.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.