|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Och garva inte nu, men jag är en gammal gubbe (45) som länge velat brumma runt i en lyxig bil med jättemotor, nu har jag en, men blev mörkrädd när öppnade huven (såg inte alls ut som min volvo 745:a) för att kolla och fylla olja i automaten och servon, hittar fabian inte var. Det är en 750iAL -92 import (allt står på tyska, fattar ingenting). Det har börjat tjuta och vina när man startar den kall, låter som det härör från växellådan eller servon eller bådadera.Någon som vet? Är det någon som kan rekomendera eller avråda från att använda sådan där "hokus pokus tillsats" som ska fräscha upp packningar och täta ev läckage i servo resp. växellåda, bara så att jag inte sabbar någonting. Har använt det i min 745:a och jag inbillar mig att den växlar bättre. E30, E32, E34 osv, hur vet jag vilken modell jag har, det står inte i några reg-papper i alla fall, det är en 4-dörrars sedan. Det verkar vara ett supeforum, så jag kommer nog snart att fläska in en massa 750 frågor. Skulle bli asaglad om någon vill hjälpa farbror Larsson! Gubbräser. | |
|
Välkommen till forumet! Det vinande ljudet låter först och främst som hydralpumpen,på vänster sida i motorummet (från förar plats)sitter det ett cylinderformat svart kärl med en skruvratt,öppna och sätt tändnyckel i läge 2,pumpa bromsen 20 gånger och då ska du ha grön olja några mm över silen i kärlet,annars fyll upp med Pentosinolja,du ska ha en grön etikett på kärlet som säger vilken typ,annars vet dom det på Bmw. På höger sida(förarplats) har du en olje sticka till vxlådan,liten pil på toppen som du vickar åt det hållet pilen säger,tror att det va så att motorn ska gå på tomgång när du kollar. Mvh Dic. |
|
|
Glömde att vxlåds stickan sitter vid torpedväggen,har du nån form av läckage under bilen? Mvh Dic. |
|
|
Välkommen! Angående E-koderna så finns de och en massa andra uppgifter bl.a. årsmodeller, motoralternativ, fina bilder osv. i "Modellguiden" uppe i vänster har på sidan. Därifrån borde du få forskat fram att du har en E32 =D Hokus pokus medel är jag av naturen skeptisk till. Enda jag provat är nån typ av "engine flush" som man ska fylla i motor oljan strax före oljebyte. Svårt att säga men jag tycker att motor oljan hålls längre ren efter flushen. |
|
|
Vänta med att hälla i en massa dundermedel tills du först testat med att fylla upp alla vätskor till rätt nivåer. Det enda supermedel jag testat är STP injector cleaner (i bensinen) det gjorde att motorn gick lite jämnare efter ett tag. I vilket skick är din bil för övrigt? Blir det många intressanta frågor här på forumet framöver? /Mats J |
|
|
Välkommen och grattis till bilen! Ang instruktionsbok torde BMW ha sådana på svenska, kan ju göra livet enklare. Annars har du hittat rätt som hittat till Autopower, här får du svar på det mesta. Prova tex funktionen Sök inlägg, många frågor är redan ställda och svaren finns på plats. Varning: Autopower är beroendeframkallande!! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Paap Reeder |
Hej Larsson! Grattis till "äventyret". Att ge sig på en V12 / E32 är som att på lönedagens morgon glömma bankomatkortet på sätet i T-banan ... och väl hemkommen göra upptäckten. Sedan snabbt tillbaka till T-banan - i tidtabellerna "leta fram" rätt tåg, sedan försöka minnas vagnen. Inget kort så långt ögat når! Så när man bedrövad kommit hem ringer telefonen ... "Hej! ... hittade dit kort. Ser att du bor i samma stadsdel ... jag skall just ner till Pressbyrån och vi kan ses där" ...! (Har hänt en bekant ... faktiskt i denna värld anno 2006!!) Från dyster sorg till stor glädje inom snäva tidsgränser. Från total hopplöshet till klarhet. Kan väl säga att utan AP kan man inte äga en 750 ... om man vill åka under 100:-/milen. Beskriv din bil litet mer ingående. Finns ett antal "fanatiker" här som säkert är intresserade. Glöm inte AP grundregel no:1 = Fastställ först felet - meka sedan! Börja med att köpa Bentleys Service Manual. MVH /// Paap R |
Sonny Wallin |
Hej. Paap Reeder: vart kan man köpa Bentleys Service Manual? Om den finns i någon affär eller måste man beställa den på nätet?. MVH // Sonny |
|
Jag tackar er alla, Dic, Mick 750, Mats J, Villa Rosa o Paap R. Jag får försöka besvara era inlägg i ett packet. Har inte haft så mycket tid för datorn, därför har mitt svar dröjt. (gulla med frugan o barnen gå ut med hunden klippa gräset o sånt ni vet). Hade varit på oljestickan (vxlåd) flera ggr men fick inte upp den, så jag antog det var någon avluftning eller nått.(vad lätt det blev när jag gjorde rätt). Blev osäker på oljenivån, kall med avstängd motor var den full, på tomgång blev oljestickan torr. Har inte fyllt ngn olja ännu och den växlar mjukt o fint. Vet ngn med säkerhet hur nivån ska kollas? Fyllde på ett par dl pentosin, tystnad råder nu från servon. JIPPIE!!! Min 750 är nu ingen pärla,(var inte så blodig i inköp) en del större o mindre fix och tyvärr en del rost i plåten. Origfälgar i bedrövligt skick och 18":e med en del skruscher. Import -98 med garanterat ärliga 19000 på mätaren:):):) Håller som bäst på o lära mig mer (bra o veta om 750 grejer), hittade just batteriet under hö baksäte, (hur f-n får jag nu tillbaka sätet?). Hur är eran tyska? BETRIEBSANLEITG och TYROFFEN fast med tyskt y.? Tack o mvh Larsson. Ska sätta mig o kolla igenom inläggen o se om jag hittar nått roligt. Gubbräser. |
|
|
Länk Oljan i automaten skall vara till halva/ända upp till markeringen med motorn igång och lådan varmkörd. |
|
|
Betriebsanleitung är väl instruktionsboken. Turoffen= dörr öppen Vad säger den mer när du startar? Du kan byta språk till engelska istället, det är ofta enklare att förstå. Har för mig att man sätter på tändningen och trycker in den högra pinnen som sticker ur instrumentpanelen (väldigt länge) så växlar den språk, upprepa till det blir ett språk du gillar. (finns antagligen bättre beskrivet under mektips) /Mats J |
|
|
Hej Erik! Ska genast fixa nivån, om jag får tillbaka bilen av käring, förlåt frugan någongång. Dom bästa o roligaste bilarna vi har är alltid hennes tills dubb/sommardäck ska på, bilen är skitig eller trasig, då helt plötsligt har dom blivit mina. Känns det igen? mvh Larsson. Gubbräser. |
|
|
Hej Mats! Har testat det förut men det funkade inte,(byta språk) ska kolla mektips igen. bromsbeläggen varnar han för och betriebsanleitung. beläggen är bytta fram, har nya skivor o belägg som ska dit bak så småningom. mvh Larsson Gubbräser. |
|
|
Tändningen ska vara i "radio läget" dvs första steget. Se till att alla dörrar är stängda och alla elförbrukare är av, då ska det funka. |
|
|
Byttes slitagvarnaren i vänstra bromsbelägget? Eftersom den är "engångs" lyser lampan till den bytts. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
kpl Larsson! Går att fylla vxl olja genom oljesticksröret med liten tratt men betänk att nivåstrecken representerar max 0,5L mellan övre och undre.Vilken olja du ska ha finns det länk om här på forumet,kan skilja på årsmodell. När du nu fyllt på Pentosin så kolla om du har läckage under på vänster sida (förarplats) kan droppa över natten och om bilen höjt sig i baken,inget att bli orolig över det finns åtgärder som fixar det mesta,passa även på att kolla de bakre dämparna om de är kladdiga. Om du har elbaksäten så blir det lite bökigt men det går utan våld bara man träffar rätt,det är ta mig fan precision i hela bilen. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
prova på <nfo@adlibris.se> så kan du beställa en dylik bok. Jag köpte min typ 2003 och fick ge ca tusingen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... "info" skall det ju stå! MVH /// Paap R |
| Länk | |
|
Jag får tacka alla som gett mig lösningar tips o råd. Nu har jag o göra ett tag. (är inte så snabb). mvh Larsson Gubbräser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.