AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
943

Centralåsproblem E34 förardörr.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Gjorde ett försök att smörja förardörrens låsmekanism idag.
Den brukar strula på vintern ibland när det blir lite kallare.
Det går alltid att låsa upp men sedan går den inte att stänga förräns man har fått upp lite värme i kupen, lite små jobbigt.
Nåväl plockade av dörrsidan smorde och sprayade med silicon olja
satte tillbaks allt och provade, förrar dörrens lås är hel dött.
Låsknappen rör sig inte alls dock fungerar alla andra lås.
Vad har hänt? Säkrinagar, finns väl bara en för hela centrallåset eller?
Vad är deadlock? Kan någon förklara.
Tacksam för tips.

mvh Mackan
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Fixat, väntade en halvtime var inne och fikade och när jag kom ut igen
så fungerade det, skumt.

Fortfarande, vad är deadlock och varför.
Kan min ha ställt sig i ett deadlock läge?

Mackan
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Deadlock: Låser "pinnarna" så att det inte går att öppna dörren innifrån eller med krossad ruta.

Skulle tippa på att din centrallåsenhet för förardörren håller på att ge upp. Men inte nödvändigtvis, det händer med åren att de skruvar som håller fast den gängar ur sig och efter att man försökt skruva fast den ett antal gånger så blir det ett spel. Detta får till följd att "motorn" rör sig själv fram o tillbaka lite grand. Då kan det hända att den låser bilen i ett läge där den själv INTE kan låsa upp. Detta märker du om du börjar pilla med det hela och skruvar fast den för långt fram resp för långt bak,

*BAWORAK*
el
62
elbing
320i Touring -01
Hade samma problem på min 518 -90 smörjde och det funkade en stund, la av hjälpte inte att smörja. Efter ett tag funkade det igen. Spökade riktigt mycket. tröttnade och rev ner handtaget och började leta fel. upptäckte att allt är elektisktstyrt och att de tre microbrytarna (berättar för c-låset och man låser, låser upp eller "dyrkskyddar") som sitter bakom "nyckelhålet" var slitna och att detta orsakade spök. ringde bmw och frågade vad dessa brytare skulle kosta och vill minnas att det var rund tusingen. fattig lumpare som man är åkte jag till skroten och köpte en hel mekanism med frächa brytare för 200 kr. sen slutade det krångla. kan vara det även på din...
//
Elbing
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.