|
|
|
|---|---|
|
Tja! Tänkte ställa undan 745:an och cabben snart, samt göra mig av med 520:n, till förmån för en bättre/roligare bruksbil. Har länge funderat på en e34:a touring. Men i vintras när jag letade blev det en cab istället och jag började cykla =) Men nu har jag börjat fundera kraftigt på att köpa en lite bruksigare 635:a att ha som vinter/bruksbil. Hur gör ni andra, kör ni med era på vintern eller ? Problemet är att om jag köper en, så kommer jag kanske få dåligt samvete av att köra med den på vintern... bättre eller sämre framkomlighet än e28 ? Tacksam för era synpunkter och funderingar, allting är intressant! =) //Mogge | |
|
Klart man kan köra den på vintern, men det rekommenderas ju inte. Främst pga rostbenägenheten. Som du säkert vet så är ju största fienden mot äldre bilar rost, gäller ju e24 också. Framskärmar och karosseriplåt till den bilen är väldigt dyrt. Har själv länge funderat på att köpa en e24 men har inte gjort det pga man inte bör köra den på vintern, har inget garage direkt. Sen så är det det här med försäkringen, den är sjukt dyr på en helt vanlig BMW 635CSi, helt sjukt dyr. |
|
|
Har svårt att tro att en E24 är nån vidare vinterbil... Det räcker ju med att det är liiiite våt vägbana för att bakvagnen skall släppa, i och för sig roligt - men inte hela tiden;-) Sen är det ju som MD säger; En E24 rostar nåt alldeles fantastiskt! MD: När det gäller försäkringen, så sänkte jag min premie med en knapp 100-lapp när jag blev med 635:a, jämfört med min förra E30 320 Cabrio. Så det stämmer nog inte in på alla... /Magnus Mitt objekt: Länk |
|
|
e30cabbe: Nej, det förstås. Spelar ju stor roll vart du bor, hur gammal du är och allt sånt där. Givetivis, men för min egen del med planerna på att skaffa en e24 lades illa kvickt på is. Alternativet är ju att skaffa en e24 och entusiastförsäka den, ska bara kolla upp noggrant vad gäller kraven på en sådan. Vid sidan av får man lov och ha en e28/e30, det funkar ju det också. Vad gäller e24 som vinterbil så är det nog inte så lyckat. Undrar hur törstig den inte är med kallstarter osv? Antisladd och sånt har jag aldrig haft men det är nog lättare att hantera en bil med mindre motor än en motorstark bil utan antisladd. Även om man tvättar regelbundet, typ 2ggr/veckan, vaxa och håller efter, tror ni den rostar på friskt ändå? |
|
|
Den lär rosta friskt ändå - konstruktionen har ju trots allt anor sedan 70-talet. Det finns små fina "hyllor" lite överallt undertill, som gör det de kan för att hålla kvar saltsörjan så nära plåten som möjligt:-) Tänkte köra min lite sparsamt (det är ju såå kul) även i oktober, sedan ställer jag in den för lite vinterpyssel... /Magnus Mitt objekt: Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En E24 ÄR en rolig vinterbil om man gillar lekstuga! Ja! den drar något kopiöst med bensin under vintern om man nu gillar att leka! Ja! den rostar också något otroligt på vinterhalvåret, det är ju inte direkt en icke rostkänslig kärra! Det värsta är att rosten äter sig utåt innefrån, dvs när lacken bubblar sig brukar det vara försent. I Stockholm kostade min förra 635:a -85 12500:-/år helförsäkrat. Och då är jag över 25, 17 år skadefritt samt försäkrat mina andra 6 bilar,villan samt mina företagsförsäkringar i samma bolag. Kunde definitivt ha hittat billigare försäkring, men lite lättare att ha försäkringarna i samma bolag. I dag kostar min försäkring på M635:an 507:-/år med entesuiastförsäkring med fria mil! MVH Patrik |
|
Jag körde min förra e24 året om, dock inte när det var riktigt slaskigt utan bara när det var kallt och tort. Jag tycker inte att det var några problem med väghållningen eller så och vad gäller bensinförbrukningen är allt relativt. Innan jag gick ner mig i BMW-träsket körde jag Cheva-pickisar och fullsize blazer. Allt är relativt, som sagt. Tvätta och vaxa ofta. Jag sköljde av bilen 3-4 ggr. i veckan och tvättade ordentligt minst en gång i veckan. Glöm aldrig bort att torka bilens insteg och under dörrarna ordentligt. Typ dagligen. Tycker du att det är värt besväret har du en rolig bruksbil med bra värme, som slutligen kommer att rosta bort. Men vadå, man kan inte både ha kvar kakan och äta upp den. Slutligen är det väl en samvetsfråga. Är bilen värd att bevara och isåfall varför. För pengarnas skull eller det kulturella arvet? |
|
|
Äh glöm det där med 635. Köp en 535:a som bruksbil istället, samma pulver och chassie men lämpligare med 4dörrar samt billigare plåtreparationer Hellre en bimmer på gården, än tio på skroten. |
|
|
Intressant att detta kom på tråden, Går nämligen själv i tankarna att börja använda min året om eftersom 635:an inte är en uddabil i den utsträkning jag trodde den skulle bli, priserna är oerhört låga och de är dessutom löjligt svårsålda. Min tanke är ísåfall att oljespruta allt som går att oljespruta skaffa motorvärmare och självklart hålla efter den på ett nogrant sätt. Bilen är idag som när på rostfri går mkt bra maskinellt och ser i helhet bra ut med undantag av tunn och lite sliten lack samt en del småbuklor. Vad tror ni gott folk? Gör jag bort mig? Kan tilläga att bilen kommer användas ganska sparsamt.. |
|
|
Intressant att detta kom på tråden, Går nämligen själv i tankarna att börja använda min året om eftersom 635:an inte är en uddabil i den utsträkning jag trodde den skulle bli, priserna är oerhört låga och de är dessutom löjligt svårsålda. Min tanke är ísåfall att oljespruta allt som går att oljespruta skaffa motorvärmare och självklart hålla efter den på ett nogrant sätt. Bilen är idag som när på rostfri går mkt bra maskinellt och ser i helhet bra ut med undantag av tunn och lite sliten lack samt en del småbuklor. Vad tror ni gott folk? Gör jag bort mig? Kan tilläga att bilen kommer användas ganska sparsamt.. |
|
|
Oljespruta? Vad hade du tänkt använda för olja? Tänk på att man ska ha ett riktigt rostskyddsmedel..ingen "olja" t.ex gammal spillolja/motorolja eller liknande,bl.a. för brandrisken+"miljön".. Men annars så går det ju säkert alldeles utmärkt,se upp bara med framskärmarna(dyra som du nog vet redan)..rostskydda dessa noga! Dörrarna o andra hålrum/balkar, också viktigt. Men det man också ska se upp är att rostskydda utan att ha rengjort underrede osv rejält, är rent ut sagt förkastligt anser jag,dvs skrapat bort allt "löst" och sett till att ALLT är torrt innan man börjar med detta..annars kan det nästan bli sämre än att inte gjort någonting alls! Men visst sliter vintern,det kan ingen rostskyddsbehandling i världen ändra på. Exempel>>Jag har kört min M535:a året om ända sedan inköpet-97 och kan väl säga att trots att jag gjort rostskyddsbehandling så rostar den..bytt en "hel del" plåt kan jag säga. Men om man gör rostskyddsbehandlingen "i tid" och håller efter detta årligen(eller i varje fall vartannat år) så ska det mycket till innan den börjar rosta så det stör. Min var "lite sleten" redan innan 1997 om man säger så :) Mvh Janne. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nej,Nej och åter nej!!! Tobbelito! Du ska definitivt inte börja använda din 635:a året runt när den är så fin som den är! Och oljespruta!? Olja brukar påskynda rost med tanke på att olja brukar lösa upp ev rostskydd. Köp dig en billig vinterbil och ställ in 635:an på vinterförvaring om du har möjlighet! MVH Patrik |
|
Nej men brukar man inte kalla det för oljespruta? Det är ju ingen motorolja direkt.. Hehe okej fast jag överväger ändå att börja använda den som året runt bil.. Bilen står redan i garaget och jag har en vinterbil.. men det är så förbaskat tråkigt att köra skitbil på vintern... Jag undrar om det verkligen är så bra för bilarna att bara stå still större delen av året heller? |
|
| Är konstruktionen på en e24 sämre ur rostsynpunkt än en e28 eller låt oss säga en e30? Jag vet att det är många skrymslen och vrår i främre hjulhuset, men finns det inte lika svaga punkter även på andra modeller som används mer eller mindre framgångsrikt året runt. | |
| Jag kan till viss del svara själv på den frågan. En riktigt svag punkt på e24 är naturligtvis tillgängligheten och priset på reserdelsplåt, men min fråga gäller utöver det. | |
|
Ja,just konstruktionen bakom framskärmarna(skrymslen o balkar, som ligger lite svåråtkomligt,eller snarare LÄTTÅTKOMLIGT för salt/dynga+ fukt att tränga in till) på bl.a. E28 har renderat för mig rostlagning. Dörrarna,tröskellådorna är heller ingen "höjdare" när det gäller rostbeständighet..t.ex. Golv(iofs lättare att åtgärda)+även reservhjulsbaljan(också lätt att fixa visserligen) Konstruktionen runt framrutan har jag varit tvungen att byta ut, själva kanten som håller rutan på plats s.a.s...dyrt att fixa bra. Börjar med "bubblor" runt listen där...sedan så är det bara att börja jä*las med att plocka bort rutan o börja svetsa/tenna.. E24:an är inte bättre där kan jag säga.. Mvh Janne. |
|
|
Jag hade inte kört den på vintern! eller jag ska inte köra min på vintern! vi säger om den är värd ca 60 000 idag så lär den vara värd 40 000kr i vår om jag använder den! rosten kommer direkt vare sig man vill eller inte! är det verkligen värt det? köp en gammal volvo 740 eller någe...tar sig säkert fram lättare och är snorbilligt med reservdelar! FREDDAN |
|
|
Tja igen! Jag kan glädja er med att jag lade ner tankarna på en 635:a som vinterbil efter era svar =) Får väl bli en riktigt fin någon dag när plats finnes istället. Vill bara tala om hur det gick istället - 730ia V8 -92. Lagom med utrustning, trött i lacken, men verkar vara pålitlig och hel inuti! För ett överkomligt pris, tyckte jag =) //Mogge |
|
|
Haha. En perfekt vinterbil med andra ord =) Bakhjulsdrift och V8 lär vara skoj i vinterväglag. I alla fall om man har en stund på sig när man skall förflytta sig från A till B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.