|
|
|
|---|---|
|
Har en e36 -92 sedan och efter en donut så lade jag märke till ett högt dunkande ljud bak på bilen, hissade upp den hemma och såg att fjäderbenslagret bak var slut . Så jag köpte 2 nya och passade på att byta gasdämparna också och trodde att allt skulle vara bra . MEN NEJ ljudet är kvar och jag blir inte klok på vad det är. Det dunkar ibland när man kör över större grejar typ farthinder men ibland även på landsväg. Är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig! I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much). | |
|
Dåliga främre länkarmsbussningar? <-- Väldigt vanligt "fel" om det inte fixats förut så är det nog denna som är dålig. Övre stötdämparfästet? |
|
| Kommer ljudet vid gaspådrag och när bakvagnen åker över ojämnheter kan det vara en liten bult som sitter i diffklumpen som gått av. den sitter om du står bakom bilen ´på högersida om diffklumpen och går in i en bussning i bakvagnen. Den kan vara lös eller så har den gått helt av då kan de bli riktigt obehagliga ljud i bilen. | |
|
ok låter riktigt kul detta. läste här i begagnatguiden att det kan vara silentblocken?? jag får ta en ingående titt på dessa punkter . Tackar för svaren. |
|
|
så som du förklarar ljudet med att det ltåer när du gasar o när du kör över ojämnheter..så var det på min 328 e36 oxå.. var nån bussning Bmw..vad annars lixom?:S |
|
|
Denna symtom ären av de vanligaste på bla. E36. Det är till 99% den främre bakvagnsbussningen, den sitter "upp i karossen" framför bakhjulet. Att byta dessa bussningar (1 st/sida) kostar ca 1500-3000kr beroende på verkstad. Jarls Bilservice i Helsingborg tar tex. 1500kr för jobb och material. Fick denna reperation gjord på min fd. 328 hos just Jarls och upplevde hela bilen som mycket styvare efteråt, så denna bussning gör en hel del. Mvh Jimmy |
|
| Du Jimmyboy ? Blev du inte rånad när du fick betala 1500? | |
|
Tomas_E36: Tycker du? Jag tycker det är ett riktigt bra pris mtp. det jobb som det innebär. Tror inte riktigt att vi pratar om samma bussning om du tycker det låter dyrt. Hör med BMW vad de ska ha för att byta de främre bakvagnsbussningarna så tror jag inte att det är under 2500kr iaf. Mvh Jimmy |
|
| 1500kr/sida är ett bra pris för byte av främre bakvagnsbussningarna till E36. Vet att Jarls haft detta pris under många år. Själva bussningen kostar ca 300kr men det är lite jobb att byta dem. Jag betalade själv 1700kr/sida på Autopsort i Limhamn, detta var våren 2002. | |
|
VA! Nä, alltså 1500kr för BÅDA sidorna tar Jarls Bilservice. INTE 1500kr/sidan. Va det kanske där missförståndet låg Tomas? Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy, jag tackar för det tipset, Verkligen schysst att du tipsade mig om den verkstaden, har fått tid hos en bekant som e mek i malmö men med detta i bakfickan kan man ju sätta lite press på honom och kanske få ett bra pris . Hoppas att det nu är denna bussning så jag får rätt med skiten, för ibland känns det som om jag har punktering bak på bilen känns helt ostabil. Men men på torsdag får jag domen så då får jag se vad det är. "I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)." |
|
|
Kingsambuca: Lugnt, hoppas det fixar sig. Återkom gärna här med resultatet för framtida sökningar osv. Mvh Jimmy |
|
|
Det ska jag absolut göra! Och tackar än en gång för tipsen. "I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)." |
|
|
SÅJA!!! Då var man bilburen igen: Det var ett gummilager i bakaxeln som ställde till allt ojud eller frånvaron av gummilagret får man väl säga. (är inte säker på om det är den bussning som kallas silentblock). Men det viktigaste är nu rullar bilen UTAN massa oljud. Och det blev inte så dyrt heller 700:- per sida inklusive den nya bussningen. Jag tackar för allt gensvar, ha det gött. "I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.