AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

Lambdasond och vakumslang och tjuvluft

S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hej,

Någon som kan beskriva var vakumslangen sitter på en e39 528ia. Jag ska kolla så att den inte tjuvluftar.
Vad ska man tänka på när man använder startgas? Hur ska jag gå tillväga?
En sista fråga. Var sitter lambdasonderna på min bil? Under bilen innan och efter katalysatorn? eller under motorskyddet?

MVH
S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hej igen,

Är det ingen som kan svara på nån av ovannämnda frågor? Jag är väl ganska okunning med bilar men försöker att lära mig. Har byt kamaxelgivare, bränslefilter, tändstift (det fanns spår av olja på de gamla).
Ändå bilen är inte lika pigg som den brukar vara och förbrukar massa bränsle.
Det känns små vibbar med några sek mellanrum när man t.ex stannar vid trafikljus. Jag har kört DIS på bilen men fick inga felkoder.
Igår efter bränslefilter bytet vid en trafikljus började den vibba ganska mycket som om bilen var på väg att stänga av sig men det gick bra.
Har fått en del tips av Hasso som jag tänker kolla nu.

MVH

S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Ok.Ingen som har några förslag?

Tack ändå
S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Är mina frågor så svåra att svara på? eller min okunninghet har skrämt folk?
S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hoppas på att nån ändå försöker med viss vägledning.
He
82
Henke006
535 touring.-08
Ge det lite tid så kommer kanske nåt bra svar.

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hasso hade svarat på frågan om lambdasonderna. Jag får tacka honom ännu en gång.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
tja!.. va stiften blöta av olja? om dom är brunbrända "chokladfärgade" torra så e det ok... av egna erfarenheter så va min vevaxelgivare pajj, vibbrera, drog soppa och va orkeslös.. startgas e bara att spraya, a du ska juh inte dränka den.. fast du verkar inte ha nått problem med att starta så varför ha gas?

Ge han olja Bara!!
S_
81
S_528 IA
E39-528ia
Hej,
Efter bränslefilter bytet och tändstift byte och kamaxelgivare byte och dessutom vattenpump byte har jag fortfarrande problem med att bilen liksom hickar.Idag på väg till jobbet så hickade den när jag accelerade kring 70 km/h.
Vad kan jag göra mer? har köpt nytt battri oxå. Ska resa bort snart och behöver hjälp med felsökning.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.