AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
978

Vart ta el i bagage

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej
Har satt fast en DVD spelare och två tv apparater i taket på bilen. Ska börja dra alla kablar till den om någon dag. Vari från ska jag ta elen till dessa. Kommer anslutas i bagaget. Ska ge el när tändningen är på.
ge
60
georgios77
328c e-46-99
Den enklaste är at ta from batteriet direct.Den liger nog i baggaget.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Mycket dåligt tips.
Bilen startade inte efter 4 dagar. Som jag sade, ska ge el när tändningen slås på.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
bakljuset kanske?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
ajhp, Titta på vänster bakljus inifrån bagageutrymmet. på den undre fästskruven till bakljuset närmast bagageluckan sitter det en svart plastbit fastryckt på skruven. Det går tre lila kablar med röd rand på in i plastbiten.
Här har du ström som bryts av tändningslåset. (Plastbiten är bara isolering för ett skarvstycke mellan de tre kablarna. Det är ganska enkelt att ta isär och löda dit ytterligare en kabel.
Att ta ström direkt ifrån ett av bakljusen är enligt mig en dålig idé eftersom kablar och säkringar inte är dimensionerade för att driva något mer än just bakljuset. Vad man däremot kan göra om du har batteriet i bakluckan(som jag förstår att du har) är att koppla in ett litet relä. Mycket enkelt och fungerar utmärkt. Du kopplar bara in manöverspolen mellan jord(chassit) och t.ex. pluskabeln till bakljuset. Reläets kontakt kopplas till pluspolen på batteriet(givetvis med säkring max 30cm från batteriet) och till plus på DVD:n som ska ha ström.

Det kanske blev lite rörigt. Jag kan göra ett litet kopplingsschema om du vill?

MVH//Tommy
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Tackar
Det var bra svar av er. Provar först att ta ström från bakljuset och om inte det går så får det bli med relä. Har inte haft tanken på lösningen med relä men vet hur det fungerar. Då blir det nog lättare om jag börjar med relä i stället då jag ändå ska in vid tvmodulen med och koppla lite bland sladdarna. Alla kablar från skärmar och dvd har jag ju dragit dit.

Tack så mycket.
ta el direkt från batteriet med en egen kabel som du dimensionerar efter hur mycket kräm dina grejjor drar.

Bäst så ju! o batteriet ligger ju så nära ändå ju.

Kan ju oxå ta ett par relän som du driver med strömmen från tex lyset bak om du har halvljusautomatik. Matningen till reläna direkt från batterierna

ps. såg att jag repeterat senast inlägget men i en lite annan formulering.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.