|
|
|
|---|---|
| Längst i underkant sitter en givare instucken på expkärlet, därifrån läcker det kylarvatten. Hur pass vanligt är detta? Sitter det någon o-ring där som man kan byta eller? (rakt nedanför påfyllnings hålet) | |
|
Har kollat lite på sökfunktionen ang kylare på 540:n och börjar få mina misstankar... Igår när jag var ute och körde(hade inte kört länge alls typ 2-3 min)så märkte jag plötsligt att tempen gick upp mot det röda.Tempen hann precis nå det röda fältet innan jag hade möjlighet att stanna bilen. Jag stog still i ca 10 min, öppnade kylarlocket försiktigt och släppte ut trycket.Startade därefter motorn och lät den gå på tomgång i ca 5 min och tempen var nu hela tiden som den skulle(?).Sedan kör jag vidare dit jag skulle(runt hörnet) och parkerar i ca 1 tim, därefter kör jag hem ca 6-7 km, tempen står hela tiden i normalläge. När jag är hemma så tittar jag under bilen och ser att det rinner vatten från expkärlet under tiden det är tryck i systemet.. Kör sedan till en OK gör det själv och undersöker vart det kommer ifrån och ser att det pressas ut vatten längst ner på expkärlet där nivågivaren stitter. Kör sedan hemmåt (ca 6 km) och märker när jag nästan är hemma hur tempmätaren börjar vandra mot der röda igen för att sedan när den nästan nått det röda vandra tillbaka till normaltemp. Vad har orsakat detta? Är det vattenpumpen som är kass eller är det toppackningen som är trasig?,eller har jag bara fått läckage vid nivågivaren och tappat ut för mycket kylarvätska? |
|
|
eftersom det rinner kylarvatten runt givaren så är den antagligen kass. Kollar man i etk så ser man ingen packning där vilket tycker jag är konstigt. Kanske det går inte byta själva packningen så du måste byta hela givaren istället. Eftersom det kylarvattnet rinner ut så kan motorn inte hålla kvar trycket i kylaren och kanske därför får du detta felet att den stiger mot det röda. Kör inte bilen innan du åtgärdat läckagen! Sen efteråt får du kanske lufta systemet. Hjälper inte det så får du kolla igenom motorn. Men jag hoppas och tror att felet beror på läckaget! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack Peter....några fler bra förslag ang. detta problem? tacksam för svar |
|
|
Ivar: Läs i min bilblogg. Hade problem för inte så länge sedan med min 540. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det finns ett litet membran i givaren som brukar ge sig. Oftast när bilen har kokat, men det behöver inte betyda att din har gjort det. Om bilen går upp i temp så kan jag sätta mina 2c på att det inte är läkaget som gör det utan det är h2o pumpen som har gett sig - kanske att termostaten spökar. Nåväl! I vilket fall som helst blir du tvungen att ta loss lite delar för att kolla. Å då när du ändå gör det så passa på att byta remmarna och kolla kylaren noga. Speciellt vid slanganslutningarna. Då din är en -97 är den en god kandidat till att spricka där. Här är en bild: Länk å här är kostnaderna (2003): Länk Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får luft i termostathuset pga västskeförlusten och då öppnar inte termostaten, ingen cirkulation, ingen kylning. Låter som expansionskärlsbyte är ju mer eller mindre standardfel på 540 mfl. ///MVH Hasso Länk |
| Ok. Tempmätaren var inne och snuddade på det röda innan jag hann stäga av. Hur stor är risken att jag blåst toppackningarna? (märkte inte av att bilen skulle koka) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja det borde normalt klara detta utan problem, finns ju en röd varningslampa som tänds när det blir ännu varmare. Men det är ju lite inviduellt för motorn om den klarar sig eller ej, men den bör göra det. ///MVH Hasso Länk |
|
Allrigt, har lämnat in bilen där jag köpte den för en vecka sedan, hoppas de lagar den ordentligt.... Tackar för hjälpen grabbar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.