|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska byta båda remmarna på en E39-97. Någon som har bra mekartips, något man bör tänka på? Första gången!!! | |
|
1. Plastdosa på fläktkåpan > Lossa den lilla plastdosan på fläktkåpans högra sida. Jag har för mig att man ska lyfta den uppåt, dra åt höger och sedan dra nedåt. Kan vara tvärtom... Någon slags fjädrad klammerfunktion. Du fattar när du provar. 2. Lossa fläktkåpan (2 st pluggar längst upp vid hörnen på insidan) * Liten skruvmejsel > Pilla ut pluggarnas innerdel och dra ut pluggarna 3. Lossa fläkten - VÄNSTERGÄNGAD!!! ! Akta så du inte skadar kylaren!!! * 32mm öppen nyckel * Lång skruvmejsel eller en hammare > Lång skruvmejsel för att hålla emot viskokopplingen. Alternativt slår du med snärtiga slag på nyckeln med en hammare - jobbigt men fungerar om du har tålamod. Lyft ur fläkten och kåpan samtidigt. Du behöver inte lossa några kylslangar eller expansionskärl, det är bara att mecka lite så får du ut dem. Man kan få ut fläkten när man lyft upp kåpan en bit. 4. Spännrullar & remmarna ! Rita först av remmarnas sträckning! Kan faktiskt vara lurigt att lista ut hur de ska sitta i efterhand. * 16mm lednyckel eller hylsa * Insexnyckel - kommer tyvärr inte ihåg vilken storlek > Pilla bort locken från spännrullarna. Den allra översta rullen som sitter mellan vattenpumpen och generatorn behöver du inte röra - det är ingen spännrulle men ser ut så. > Generatorrem - För att släppa remmens spänning använder du 16mm nyckel och flyttar hela spännrullen genom att använda nyckeln som hävarm. > AC-rem - samma men med insexnyckel 5. Smörja rullarna > När du ändå är där kan du ta loss spännrullarna och få in lite fett i lagren. Jag tror att man kan peta bort dammskydden men jag använde en liten spruta istället. 6. Montera > Montera i omvänd ordning. Allt tar ca 15 minuter om man gjort det ett par gånger. Första gången kanske tar 30-60 minuter beroende på var tummen sitter... Säg till om du undrar något mer. // Länk |
|
|
Hej! Bytte remmarna i Söndags, hur enkelt som helst. Tack för en kanonbeskrivning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.