AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.832

Check Brake Lining

Zyx
Halloj!

Till att börja med vill jag önska alla en riktigt Glad Påsk!

I torsdags åkte jag upp till min barndomsort för att hälsa på föräldrarna. Hela resan har funkat kanon och jag körde ca 120 mil i ett sträck från västerås till gällivare. Väl framme så tänds check control panelen som säger "check brake lining"! Jag har letat denna information utan någon större framgång.
Vad är brake lining? och vad skall jag kolla efter? Är det riskfritt att köra hela vägen tillbaka. Jag menar det är ju liksom ganska lång bit att köra. Bilen verkar bete sig som vanligt.
Tacksam för all hjälp!

- Scott me up Beemer!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Hej Zyx och Glad Påsk!

"Kontrollera bromsbelägg" är vad meddelandet betyder, och det finns beskrivet i instruktionsboken.

Det är två sensorer på beläggen, en höger bak och en vänster fram och någon av dem varnar nu för att det belägg den sitter på har slitits ner till cirka 2 mm kvar. Om bilen är välskött och regelbundet servad så betyder det att de andra tre beläggen på samma axel också har ca 2 mm kvar. Det bör gott och väl räcka för 120 mils någotsånär sansad körning. Är du osäker är det bara att ta av hjulen och titta på beläggens tjocklek, då ser du också om det är fram eller bak som behöver bytas.

Kom ihåg att beställa en sensor med om du beställer belägg, sensorn är också förbrukningsvara.

För att nolla meddelandet efter byte är det bara att ha tändningen på i cirka 30 sekunder utan att starta motorn.

Mvh Björn
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Neeeee "Brake Linings" är väl att givarkabeln till bromsbeläggsensorn har gett upp - std.fel på BMW kostar en 100ing att köpa.
Zyx
Okej...

Belägg eller givarkabel då. Skall kolla vad jag kan hitta. Hur som helst verkar det inte vara något allvarligare fel, så nu törs jag åka med bilen hem till v-ås iaf.

- Scott me up Beemer!
Zyx
Hoppla!
Hemma i Västerås igen och dom 120 milen tog endast 10 timmar. Jag fick dock avvara två minuter i Heby för att bli tillrättavisad av farbror blå, som sa att jag inte fick köra med dimljusen påslagna. Så jag slog av dom ...och sedan slog jag på dom.

Hittade felet till "Check Brake Lining" när jag idag bytte till sommarhjulen. (18/265/35 blev riktigt fett för övrigt).

Bromsbeläggsensorn för höger bakre bromsok hade gått sönder. Köpte en ny på Arosauto för 127 kr inkl. moms. Ska byta den imorgon om jag får tid.

- Scott me up Beemer!
Tu
18
Turboo
X5 4.4 -00
Bara för att visa hur himla gött detta forum funkar slänger jag in en liten textrad här och nu. Jag dras nämligen med samma problem ("Check Brake Lining") och har förmodligen sparat både pengar och tid genom att kolla här innan jag hade fortsatt med svordomar och annat onämnbart.

/// Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen ///
Samma check tändes på min bil i morse!
Jag vet att mina belägg bak är dags att byta, men nu läste jag något om en sensor??
Kan någon sakkunnig förklara, eller blir det till att slå i boken?

Nipply
sensorn är en liten metallbit med med två kablar till. Denna sitter i bromsbelägget, och när bromsklotsen har nöts ner så pass mycket att bromsskivar börjar ta på denna "sensor" så blir det kontakt mellan dessa två kablar och voila peelinng säger det i ceck controlern. Dax att byta belägg
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Precis. Och när man då byter belägg så måste även sensorn bytas. På E34 sitter det en givare på vänster fram och en givare på höger bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, så fungerar inte sensorn!

Det är en plastkropp med en liten tunn kopparledning i ytan, som sitter i ett spår i övre delen av bromsklossen (bara på vänster framhjul och höger bakhjul - dvs en sensor per hjulaxel!).
När bromsbelägget är nerslitet till ca 3mm, kommer plastbiten i kontakt med bromsskivan när man bromsar och kopparledningen filas ner/slits bort av bromsskivan.
Då bryts strömkretsen som bevakar sensorn och du får en varning.
Det är därför man måste byta ut en sensor som har börjat varna eftersom den då är förbrukad.
Om man byter belägg innan sensorn har varnat, är den fortfarande hel och kan återanvändas till de nya klossarna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jaha sedär då måste det finnas flera olika lösningar....

man lär sig något nytt varje dag
fick också upp denna varning idag när ja var ute o körde.. men när ja stängde av bilen och sedan satte på den så försvann medelandet.. men samma medelande kom upp efter ca 20 minuter... då stängde ja av den o sen dess har det inte dykit upp mera idag... hur ser den där givaren ut?? är det bara givaren som måste bytas eller beläggen också?? va kostar hela kalaset?? bör ja byta både fram och bakbelägg samt givare fram och bak?
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
jag hade samma problem men glömde dessvärre att köpa ny givare när jag köpte klossar så ja skarvade ihop kablarna till sensorn bara....inte så bra för framtida ägare kanske=/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.