|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter en tur igår hördes ett pysande ljud från nivåregleringens högersida på min 528 touring-97 när jag klivit ur bilen. EN timme senare hade den sjunkit ihop helt men pumpar upp sig vid start igen. Nu till frågan: Kan det vara läckage i en luftbälg? Eller en luftslang? Andra alternativ till felet? Kostnader hos BMW för åtgärd? Tack på förhand/Peder | |
|
är det ena sidan eller båda? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är bara på höger sida/Peder |
|
| Har fått samma problem med min 528iA Touring 98. Bara höger sida men jag hör inte att det pyser. Ska kolla läckor på kopplingar och slangar. Har du kommit på vad det va för fel på din Peder??? | |
|
Tjenare! Nej inte kommit någon vart alls. Har ytterst begränsade möjligheter att skruva själv så jag tänkte ringa BMW i solna och vällingby imorrn, ska kolla om man får samma svar och om priserna skiljer sig åt. Jag kontaktar dig när jag pratat med dom så får vi se. Hörs/Peder |
|
| Skulle vara kanon/ Tack. Jörgen | |
|
Hade samma fenomen på min 530 T. Först på hö. sida sen även vänster efter ett par veckor. Busenkelt att byta bälgen. En bult underifrån, och två clips under bagagerumsgolvet (närmast baksätets ryggstöd) är allt som håller dem på plats. Snabbkoppling där slangarna möter bälgen. Köpte mina begagnade för 500:-/st. Michael |
|
| låter som luftbälgen fixade detta somras, enklast jobbat man kan tänka sig tog typ 20 minuter , en luftfälg kostar ca 1700 kr | |
|
Vet någon var man hittar det i etk? MvH Bmw 4-ever |
|
|
här: Länk Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Bälgen kostar 1655 inkl moms hos BMW. I solna tar de 1371/tim och i vällingby 945/tim. Alltså 3026:- för rubbet i solna och 2600:- i vällingby. Michael530 eller yhaxn: (eller annan) Kan man få en hyffsat noggran beskrivning på hur man går tillväga för att byta den och vad man behöver för verktyg till detta? Så jag vet hur jag ska göra och vad jag ska tänka på och om jag har möjlighet att fixa det själv. Vilket vore att föredra! Tack på förhand grabbar. Mvh/Peder |
|
|
Börja med ta bort säkringen alt minuspolen, fortsätt med att palla upp den sida som behöver bytas, bort med däcket, du ser luftbälgen den sitter där fjädern brukar sitta, på luftbälgens undersida sitter en mutter tror det är 13 eller liknade lossa den sedan är man klar utvändigt! I bagageutrymmet finns ett ”bakre golv” ta bort detta. Tas bort genom att lossa tre skruvar, två av skruvarna sitter i lastugglorna på detta golv, ta bort platsbrickan med liten mejsel där under sitter skruvarna, den tredje skruven sitter i framkant av detta golv. Under golvet hittar du hela kompressorpaketet för luftfjädringen. Följ luftslangen till aktuell luftbälg lossa den (om det är tryck kvar i systemet kan det smälla till var försiktig) den sitter med en låsklämma men det är en klassisk tryckluftskoppling. Dessutom tror jag det var två klämmor till som höll bälgen på plats men det är helt uppenbart hur det sitter när du ser det. Sedan är luftbälgen loss. Plocka bort den utifrån in med den nya. Kan vara bra med en extra domkraft för att reglera in det hela. Lycka till Yhxan |
|
| Tack yhxan mm, har inte hunnit kolla om det är bälgen. Ser ut att vara enkelt att byta den om det skulle vara fallet. | |
|
Är det någon som vet om bälgen går att köpa på något mer ställe än på BMW? Ny då menar jag!! /Jörgen |
|
| Det är nog bälgen som läcker den är rätt utsatt för salt och elände | |
|
Det va bälgen!!! Va ute och körde i regnet och när jag parkerade hörde jag att det pös och bubblade innanför fälgen. Ska åka till BMW i Växjö och kolla pris. Med andra ord kommer det väl inte dröja så lång tid innan den andra bälgen börjar läcka den också. /Jörgen |
|
|
det där fixar du lätt passa på nu när vädret är så fint ...=) Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.