|
|
|
|---|---|
|
Jakten på bil fortsätter. Kollade i veckan på följande E36 323iC med 12500 mil på nacken: Länk Inspektion gav ett på det hela taget fräscht intryck. Mycket positivt att en hel del prylar var bytta, t ex spindelleder, framvagnsbussningar och AC-kompressor. De skavanker som jag kunde hitta var: * En liten buckla på plåten i nederkanten av backluckeöppningen (lastningsskada) * En rostfläck på samma plåtavsnitt av förmodligen samma orsak * En liten rostfläck i en hjulhuskant (straffet för 225-däck antar jag) * Lite rost under tätningslisten i bagagerummet (har dessvärre funnits i någon mån på varenda E36 jag har kollat på hittils). * Stendöd display på stereon så den måste bytas. * Den enda servicen som har behövts enligt bok under nuvarande ägare är en Inspektion II och har av allt att döma inte gjorts hos en auktoriserad verkstad - det finns ett kvitto men ingen stämpel. Kvittot är inte mer detaljerat än "service" Under avdelningen "mer oroande saker": * En pinne i ett av trippmätarens LCD-segment (längst till höger, längst ned) glappade. Innebär det normalt att man måste slita ur instrumentet och göra rent kontakter eller riskerar jag att behöva byta något snordyrt och apdyrt som t ex hela instrumentet? * Med AC:n på och bilen stillastående så kan man på utsidan höra ett återkommande (antagligen termostatstyrt) missljud, som av en elmotor som inte mår så bra. Sitter det månne en fläkt på kondensorn som kan tvingas igång vid bristande fartvind och som kanske håller på att ge sig? Både den här pucken och displayproblemet är ju inte värre än att en BMW-verkstad * Det lär naturligtvis finnas mer rost, men det mest oroande är att det verkar ha varit någon sorts läckage från batteriet vid något tillfälle - i vilket fall så fanns det på högersidan av reservhjulsbaljan samt under batteriet ett lager av "rostdamm" samt några fläckar med mer utvecklad rost. Själva batteristativet såg också lite angripet ut. Just rosten i bagagerummet kan jag inte riktigt bedöma. Med tanke på att det är i bagagerummet så borde en lagning vara hyfsat hållbar eller är det helt fel tänkt. Begärt pris 84' men jag tänker mig snarare att kanske dryga 70 kan vara lagom om bagagerummet fixas. Rosten vid bakluckekanten behöver ju egentligen också fixas om den skall hållas i schack. Kommentarer? | |
|
Rost är idag tyvärr standardutrustning på i stort sett samtliga E36 som använts som bruksfordon. Oavsett import eller ej. Skadorna vid bakluckans nederkant samt vid tätningslisten beror i de flesta fall på att luckans stötdämpare är för tajt åtskruvade från fabriken vilket ger ett mekaniskt nötande på karosseriet varje gång luckan stängs. Rostlagning av bakluckan till E36 är tyvärr konstgjord andning eftersom den kommer tillbaka illa kvickt. Ny lucka är det som gäller om man vill bli av med rosten, vilket kostar ca 6-7kkr på BMW inklusive lackering, rostskydd och montering. Rost vid hjulhus är också vanligt och beror oftast på slarv med att laga stenskott som brukar träffa skarven. Smuts och fukt samlas i vecket och voila, rosten är ett faktum. AC-kompressorn brukar höras utifrån men låter den som ett tröskverk utanför bilen så har den gett upp. Konstigt i så fall om den precis blivit bytt. Är det mer ett lågfrekvent råmande så är det en tryckventil till ACn som kärvar och den är ruggigt dyr att byta, ca 8-10kkr. Är det en ackrediterad kylfirma som bytt kompressor borde de även bytt denna ventil i samband med renoveringen. Jag tycker att bilen känns alldeles för dyr med tanke på ovan nämda brister. Jag sålde själv förra året en mycket välskött 328 4D -96:a som rullat 17kmil där allt fungerade för 61kkr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.