|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ska beställa en rad oljor/vätskor från www.mapodo.de , de säljer även glykol. Men passar någon av de till min E39? | |
|
edit... Har läst lite i "bmw-slangen" glykol guide. Blir lite förvirrad. Du säger att Castrol AntiFreeze NF ska passa min, men i guiden nämns även Castrol Antifreeze (blå) under rekommenderade IAT-EG. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hej, har glömt att följa upp denna tråden :-( Men dags att ta tag i detta nu när vintern nämar sig. Alla kommentar kring sidan mottages tacksamt. Nej, det var två olika kapitel. Första kapitlet (Vad Ska Jag Ha Till Min BMW) var exempel på glykol som BMW säljer och som garanterat fungerar. Andra kapitlet (Exempelprodukter) var helt enkelt bara exempel på produkter från respektive grupp - utan att säga bu eller bä om dem. Har uppdaterat sidan så skillnaden mellan dessa två kapitel är tydligare. Tillbaka till din egentliga fråga - kan jag använda vilken IAT-EG glykol som helst? Spelar det någon roll om jag använder Castrol Antifreeze, Castrol Antifreeze NF eller Biltema Glykol? Jag tror att ingen inom denna gruppen är speciellt mer överlägsen än den andra. Men jag är mycket nyfiken på vad det är för skillnad mellan tex Castrol Antifreeze och Castrol Antifreeze NF! Får nog kontakta Castrol i Sverige. Dessutom är det mycket skriverier om nitritet, aminosyror och fosfater men har aldrig sett någon bra förklaring exakt varför man inte ska ha detta (från pålitligt källa) - detta är något som jag gärna läser mer om - men kan inet hitta något! |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det här har jag skakat fram från beskrivningar av Castrol Castrol Antifree NF Innehåller ej fosfater => ger inga avlagringar i motor och kylsystem Innehåller ej nitriter och aminosyror => miljövänlig? Innehåller rostinhibatorer Castrol Antifreeze Innehåller ej fosfater => ger inga avlagringar i motor och kylsystem Innehåller rostinhibatorer Så är skillnaden kanske saker som antikaviationsegenskaper,antiskumegenskaper och annan typ av rostinhibatorer? Samt att man inte skriver att Castrol Antifreeze är fri från nitriter och aminosyror. Så varför är dessa dåliga då? Någon som vet? Ryktesvis är att nitriter var bättre på gods med högt gjutjärnsinnehåll och kunde vara skadligt mot aluminiumlegeringar. Men herregud, funnits aluminimumlegeringar i varenda motor sen 70-talet - skulle inte tro Castrol säljer en glykol som inte fungerar ihop med aluminiumlegeringar... |
| Nu har jag köpt Aral antifreeze, exakt samma som Castrol antifreeze NF. Nu till själva proceduren. Hur går det till exakt? Hur luftar man? Kan någon vänlig själ beskriva proceduren exakt steg för steg? Ska få låna ett garage med lyft nu på lördag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.