|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta kylarvätska på bmw:n nu innan vintern, men är inte helt säker på hur man gör. Är det bara att skruva upp locket, och luftskruven, skruva ur tömningsskruven på kylaren och låta vattnet rinna ur(i ett kärl såklart). Skölja med vatten, och sedan hälla i ny vätska? Jag undrar också hur mycket vatten/glykol det går åt, och vilken sort glykol man ska ha? Tack på förhand! / Leon | |
|
Du ska tappa ur kylaren på det sätt du beskriver henom att losssa på avtappningen i botten av expansionkärlet. Sen finns det en avtappning på blocket (borde finnas) om du ska tömma totalt. Vet ej vart denna sitter på just din bil, men sitter på vänstersidan blocket från kylaren sett på min 325a iallafall, alldeles brevid grenrören. Om du ska spola ur kylaren rekommenderar jag att du kopplar lös kylaren helt och sköljer den separat så inte möjlig existerande skit följer med in i blocket och stannar där. Eftersom jag inte har samma motor som dig som sagt så vet jag inte riktigt hur mycket kylarvatten den sväljer heller. Kan dock nämna att min sväljer ca 10liter. Blanda till det frysförhållande du vill ha direkt i en dunk och fyll upp till nivån ser okej ut? |
|
|
Ok! Tack så mycket! Då ska jag bara hitta avtappningen på blocket... Jag har sett att det finns två (finns kanske fler) olika glykol. Vilken av dessa ska man ha? Undrar också om det spelar någon roll om man har glykol av bättre kvalité, eller kan man köpa typ biltemas? / Leon |
|
|
Helt korrekt, finns blå och röd glykol i handeln. Av det jag har hört så är den blå glykolen för mer konventionella motorer med gjutgjärnsblock och den röda till motorer med alu block/topp. Med andra ord är den blå glykolen helt utmärkt till dina ändamål. Och det spelar ingen roll om du köper glykol på Biltema, Mekonomen eller av BMW själva. Glykol är glykol. :) |
|
|
Ok! Tack så mycket för hjälpen! Då blir det till att åka till biltema och köpa några liter. Så man kan ta och fixa det i helgen. Hur många liter kan jag behöva föressten? / Leon |
|
|
Bytte själv kylarvätska på min 325 ikväll. Dock gick det bara att tappa ur cirka 5 liter ur expansionskärlet och sedan fick jag inte i mer än 4.5 liter ny glykol+vatten. ///Foppa |
|
|
Har du inte tappat ur blocket? Du ska ju öppna den dräneringspluggen som sitter intill grenrören har jag för mig, så du får ut resten. Ditt system rymmer 10,5 liter vätska! |
|
|
Hypex > Nej, glykol är inte "bara" glykol. BMW motorerna ställer höga krav på rätt glykol. Rätt är en amin, fosfat & nitritfri etylenbaserad glykol. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Ok, tack för det! MD: Är det min, eller foppas bil somrymmer 10,5 liter? / Leon |
|
|
tryggve: Då är det alltså Glykol, longlife G30 jag ska ha om jag köper den på biltema? / Leon |
|
|
Nej, den är heller inte rätt. G30 glykolen är speciellt till VAG bilar och vissa Opel. Jag vet inte om Biltemas "vanliga" glykol är fosfat och nitritfri men de borde stå på flaskan i så fall. Tänk på att blanda glykolen till maximalt fryskydd och använd avkalkat vatten (batterivatten). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tryggve, seriöst är det viktigt att köra med destillerat vatten? Jag blandade bara i vanligt kranvatten. Men som sagt jag fick bara i 2,25 liter vatten och 2,25 liter kylarvätska. Är det lika bra att börja om för mig då? Eller kan jag återanvända det jag hällde i? Hittade ingen dräneringsplugg i motorblocket igår iaf. Maximalt frysskydd är -47 grader enligt glykolflaskorna jag köpte på bmw. Är det inte lite overkill i sverige? :D ///Foppa |
|
|
Livsviktigt? Knappast. Bra för kylsystemet och livslängden på kylvattnet? Absolut! Jag brukar köpa BMW-originalvatten i 25 liters dunkar, men det är verkligen inte nödvändigt (snarare nördigt :), har man ett någorlunda bra kranvatten där man bor utan allt för mycket kalk går det bra också... Ett tips kan vara och kolla med sitt lokala Apotek om de vill skänka sitt utgågna destillerade vatten (avsett för läkemedelsspädning, slängs när det gått ut). Glykolens uppgift är inte bara att hindra så vattnet fryser, utan även förhindra korrosion i kylsystemet. Blandar man då bara ner till -10grader eller liknande får man inte tillräckligt korrsionsskydd (glykol åldras och ska bytas vartannat år), -47 grader är kanske och ta i, men en 50/50 blandning brukar vara lämpligt. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag kollade på biltemas vanliga glykol, och det stod inget om att den var fosfat och nitritfri. Men om den inte är det borde det väll stå med i innehållsförteckningen, eller? / Leon |
|
|
Jag var på bmw idag och frågade om byte av kylarvätska, och han menade att man inte alls behöver hålla på och byta kylarvätska vartannat år. Utan det kan man göra när man typ byter termostat, eller så och ändå behöver dränera systemet, men inte annars? / Leon |
|
|
Hej igen! Jag var ute och åkte lite igår, och när jag kom hem så såg jag att det läckte från expansionskärlet. Precis under skruven man dränerar expansionskärlet md för att vara mer exakt. Kan det vara att det är någon packning på skruven som är slut, eller vad kan det vara? När jag skruva upp locket på expansionskärlet slutade att droppa. Men när man trycker på slangarna från och till kylaren så droppar det. / Leon |
|
| Undrar bara om avtappningspluggen sitter på samma ställe på en M52 som den gör på M50? | |
|
Har köpt en 525i E39 2001 med ca.15000mil. Och försöker undan för undan att byta ut alla vätskor och oljor. Hur är det nu med kylarvätskan egentligen? Bra att byta är det säkert, men gör det någon större skillnad? Om den har byts tidigare vet jag inte, troligtvis inte. Prata med en mek (minns ej om det var BMW mek), som sade att detta är ett slutet system och kan bytas när man har nått jobb som kräver det annars kan man hoppa det. Ja, hur ligger det till? |
|
|
Glykol innehåller diverse tillsatser som förbrukas med tiden. T ex skydd mot korrosion och kavitation samt smörjande tillsatser. Med andra ord måste man byta kylarvätska regelbundet om man inte på sikt vill få problem med skurna vattenpumpar och igensatta kylkanaler i motorn samt sönderoxiderade kylpaket. Motorer med flytande cylinderfoder kan även få kavitationsskador på dessa om man kör med för dålig/gammal glykolblandning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här finns lite info om glykol jag försökt skriva ihop tidigare Länk BMW har tidigare angett (källa TIS 01/2005) att bytesintervallet för kylarvätska är 4 år. Men på senare modeller typ runt 2003 och framåt verkar det vara lifetime. Detta har säkerligen att göra med med typen av kylarvätska som används, dessa nya "organiska" kylarvätskorna har generellt sett längre livstid än de mer traditionella "icke-organiska" kylarvätskorna. Men till en E39 motor är det vanlig "icke-organisk" etylenglykolbaserad kylarvätska som gäller, vill jag minnas - E39 kunniga får gärna rätta mig om jag har fel. Om du kan använda kranvatten beror HELT på var din kran bor. Det är främst hårdheten av vattnet som avgör om det är lämpligt att använda i ditt kylsystem. Jag som bor i Malmö kan utan problem använda kranvatten (fast jag använder batterivatten från Biltema). Som kylarvätska fungerar Castrol AntiFreeze NF alldeles ypperligt! Finns att köpa på Mekonomen (41-C3407495). Men du kan lika gärna åka in till din BMW handlare och köpa kylarvätska till din bil då det är Castrol AntiFreeze NF som BMW säljer (och det kostar i princip lika mycket hos BMW som hos Mekonomen). Om du köper på Mekonomen, notera att det finns Castrol AntiFreeze, AntiFreeze NF och AntiFreeze SF. Det är NF du skall ha. Annars fungerar Statoil Anti Freeze fint också (men även Biltema Glykol fungerar också). |
| Bäst att byta då. Hmmm, bilen jag köpt är 9år gammal och har 15,000mil. Tvivlar på att föregående ägare har gjort något åt detta. Ska kolla serviceboken en extra gång, men känns som bilverkstäder brukar skippa detta byte som rekommendation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.