|
|
|
|---|---|
|
Någon som provat detta? Är sugen på att testa utifall man kan få ett bredare register med detta. /Lasse | |
|
en liten nätt kompressor på dom tidiga varven e nog bättre än biturbo.. Ge han olja Bara!! |
|
|
tror inte det skulle vara så mycket bättre isåfall skulle jag montera dit en mekanisk dieselpump ist |
|
|
om du har ca14500kr till övers kan du köpa dubbelturbon till 535d som finns på bmw det är ett djäkligt lågt pris anser jag om du ska ha en sån installation annars är det som sagt bättre att bara montera en större än original (alla är ju större än 525tds,hehe) men det är i princip onödigt eftersom du måste ha mer bränsle för att få ut mer effekt och som thorsella säger:byt till mekpump först,sen spridare sen ic sen turbo sen .................. och sist till dubbelturbo om du inte blir nöjd |
|
|
Ursäkta kanske en del dumma frågor men jag är rätt ny och novis som dieseltrimmare. Hur påverkar du registret med en mekanisk pump jämfört med den som sitter i? En annan turbo kan givetvis ha ett bättre dynamiskt område men det känns ändå som en kompromiss mellan att ha två, en som laddar från 100 varv och uppåt och en större som tar över från mellanregistret och uppåt. Har läst tidigare inlägg om att man kan montera större spridare men har ej förstått hur det påverkar registret, kanske någon som är kunnig inom detta kan förklara !? /Lasse |
|
|
mekpump gör att du kan ge säker dubbelt så mycket diesel än vad du kan göra med orginal pumpen turbon måste ha diesel för att ladda |
|
|
OK. Men problemet jag vill komma åt är att den är så svag under 2200 varv, är det inte turbon som har sitt " spann" mellan säg 2300 varv då den laddar fullt till säg 4000 varv då den inte ger speciellt mycket mer. Om jag gasar fullgas från 1000 varv så ger väl dieselpumpen i kombination med elektroniken så mycket diesel som den kan leverera, men turbon ger inte fullt tryck tidigare för den skull, (givetvis är bilen chippad). Eller är det just det som är begränsningen att den inte kan leverera mer? Hmmm... Kan jag öka på dieselmängden genom att flytta locket på pumpen framåt-bakåt fast den är chippad? Blir det bättre? Om man kan byta spridare, sitter dom i pumpen och vad skall man byta till för storlek? /Lasse |
|
|
hehe spridarna sitter ju i toppen lol du kan flytta locket (ställverket) men då ökar även laddtrycket väldigt mycket och i sin tur leder till hög värme villket leder till sprucken topp |
|
|
lars h: varför dom är så slöa är för att bmws dieselspridare(dom gamla) är värdelösa enligt mig dom ger inte fullt förrens du har riktigt höga varvtal tack vare eldieselpumpen därav har du segheten från botten dom är konstruerade som ett smalt långt lopp jämfört med dom lastbilsspridare jag har, som är bredare i loppet om du förstår vad jag menar och som thorsells säger så får du inget laddtryck om du inte har något bränsle som levereras och som antänds---avgaser---laddtryck därav är en mekanisk bättre där du kan justera både bränslet vid vanlig körning och tillskottsbränslet vid accelerationer sen är ju turbon i den också ett kapitel i sig så den bör bytas samt ic som är för klent byggd ring hedquist i luleå så fixar han spridarna om du vill,men jag skulle byta pumpen först om du nu vill trimma upp den alt. kcr box |
|
|
Jag vet att spridarna sitter i toppen, jag var otydligt i mitt tidgare inlägg, Jag diskuterade med en annan kille i Luleå ang. att byta till större spridare och då nämnde han att det man byter sitter i pumpen och inte i spridarna som sitter i toppen vilket förvånade mig!? Men men, som sagt Diesel är nytt för mig... Jag har bytt spridarna till nya dock orginal för ett par år sedan, räcker det med att byta dysan eller byter man hela rasket? Vad skall man byta till för pump eller turbo? Helgonet: Jag förstår vad du menar med spridarna, Vad är det för spridare du har i dina bilar? Lasse |
|
|
det du fick förklarat om spridare i pumpen är snarare fördelningskolven som man pratar om den är 10mm original och kan bytas till 11mm =ca 240hk 12mm =ca 300hk+ som dom kan leverera bränsle för men då byter man också fördelarhuvudet och ev kamskivan inuti den pump du byter till är den som sitter på 324d/524d/524td:orna dieselmeken har gjort en sån operation på en 525tds om du vet? spridarna i sig är original till höljet sett, det är innehållet som är bytt och nedtrimmat för annars skulle den flöda över så öppningstrycket är 170bar istället för 150bar som det är original hedquist kan berätta mer om den modifikationen turbon beror också som sagt på vad du ska göra med bilen strippen eller vanlig buskörning i det senare fallet kan du nöja dig med en turbo från 524:an e28 (garret tb0324) strippen: ja då är det bara att välja,hehe |
|
|
dysan eller hela rasket? vad är dysan? |
|
|
glömde fråga vilken effekt hade du tänkt ha? Länk |
|
|
Ahaa... Då förstår jag vad han talade om. Vad gäller effekt så är det vare sig buskörning eller strippen utan jag är ute efter bottendraget som saknas helt. Med chippet (har ej kollat trycket än) så går den riktigt hårt från 2300 varv och uppåt men jag saknar som många andra just bottendraget. Hade funderingar på att byta till en 530 d men åkte på en motorrenovering då en kolvskörtel ramlade ned i vevhuset. När jag ändå hade isär motorn mätte jag upp alla mått och bytte alla lager i den så nu går den som en smäck. Dysan= koppen som spridarspetsen sitter i, (hörde ordet av en dieselmeck) Såååå.... Är det 1. pump 2. Spridare. 3 Turbo som gäller för att lösa detta eller? |
|
|
glöm inte ic som är viktigt då tempen blir högre ju mer bränsle som "exploderar" men laddtrycket ska ligga runt 1.2-1.3bar sök på : laddtryck 525 på sök inlägg så finner du dom som testat Länk |
|
|
En funderinga bara, Som jag tolkar det så kan jag alltså själv ställa på mer bränsle på den elektroniska genom att flytta locket på pumpen något, då ger den lite mer diesel genom hela registret, går det inte att programera om den på BMW så den även pytsar in mer när turbotrycket ökar? som det verkar gå att göra med den mekaniska, eller är det helt andra skillnader ? Kan man mota värmeproblemet (om jag ställer upp den elektroniska pumpen) genom större intercooler |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.