|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Vintern närmar sig! Är det någon som till slut knäckte frågan om varför E32:ans dörrar inte går att stänga under minus 5?? när man väl öppnat dom! ... utan man måste ha ett OKQ8- spännband i skuffen att dra genom dörrahndtagen tills kupen blivit varm. MVH /// Paap R |
|
Paap: Jag har ju som Du o säkert många andra, haft samma problem, vilket är ytterst irriterande. Jag har en idé om att det är smörjfettet i låset eller i någon av dess funktioner, som inte klarar kylan, alt. tagit åt sig vatten o på så sätt fryser? Jag har testat att tvätta rent, o smort med annat fett/olja i låsen/stängmekanismen, o faktiskt upplevt en viss förbättring, men inte tillnärmelsevis så som jag tänkt mig...Har haft detta problem på alla E32 jag ägt... Kul om nån kom på exakt vad det beror på :-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Har inte kört min bil när det är minus 5 speciellt mycket, några gånger på hösterna. Men har aldrig haft detta problem :/ Även vid lägre temperaturer har dom funkat som förut. | |
|
Detta problem gäller i högsta grad även E34, ex. vis förardörren på min E34. Brukar strula vid ung. -10 grader, som tur är har alltid passagerardörren fungerat. Det är dock lite jobbigt och en aning pinsamt att kliva in genom passagerardörren och krångla sig över växelspaken varje gång det blir lite kallt. Jag tror för min del att det beror på att den lilla täckbrickan i låset saknas, den som trycks undan när man låser upp med nyckeln. Det kommer in en massa skit,vatten mm, som sedan gör att låset börjar kärva och till sisst fryser. Förvisso har ju inte bakdörrarna någon nyckel men ändå... mvh Mackan och en trevlig lördagkväll i värmen. |
|
|
Tänkte eventuellt plocka ned dörrsidan imorgon och smörja. Ngn som har tips på något bra smörjmedel, typ siliconfett eller nåt. Mackan |
|
Paap Reeder |
... måste lyfta denna tråden igen efter att ha varit ute och öppnat bakdörren på 750:ian. ½!"#¤%&/() ... gick den att slå igen eller låsa. Svaret är Nix i kvadrat! Skulle ju ta isär dörrhelvetet i somras men solade i båten istället ... och nu hålls dörre med ett spännband från OKQ8. Kör årets färg som är röd. Få se om man river dörrsidan imorgon?? MVH /// Paap R |
|
Jag kör Citroen XM på vintern och den lider av samma problem. Men jag kurerade min genom att plocka ut hela låsmekanismen och bomba den med tunn kopparpasta. Sen dess - tre år sen - har de fungerat klanderfritt. I början blir nyckeln lite geggig varje gång man använder den men hellre det än gymnastik...fysisk ansträngning kan vara hälsovådligt... mvh,komfortnissen |
|
|
Min E30 hade samma symtom på passagerardörren de sista åren den var i min ägo. Min gissning är att det är ett åldersrelaterat problem, Smörjmedel/fett härsknar och att fukten kryper in. /N Ju mindre man vet desto lättare är allt! |
|
|
jaha, då var det dags igen med förardörren på min E34. -6 grader ute när man skulle hem från jobbet. Låser upp dörren, inga problem men lögn i helvete att stänga den. Låsknappen går inte att rubba. Det blev spännband runt låsknappen i en 7-8 km. innan det fungerade igen. Blir bara så less på detta. Samma strul varje vinter och endast förardörren. Varför???? Smorde hela låsmekanismen, så mycket man kom åt utan att lossa den från dörren i höstas med kopparpasta men nada.. Mackan |
|
| Smörj låset bara. Har haft samma problem på min E32:a meeen sen hade jag aldrig några problemeas :) | |
| Har samma problem som alla andra med dörrarna, men upplever att det gått bra i år då jag inte tvättat bilen under vintern. Fukt som fryser till är nog problemet, tyvärr får man nog passa på att tvätta bilen då det är plus ute och sedan blåsa torrt. Tyvärr är bilen inte så ren, men det får jag leva med då jag kan stänga dörrarna iaf. | |
| Stämmer nog...för jag tvättar bilen så sällan på vintern också :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.