AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.149

Finns det någon avtappnings kran för kylvätska? 325 -90

EL
34
EL
325i Cabrio -90
Jag undrar om det finns nån avtappningskran för för kylvätska på motorn? När man bara lossar kylarslangarna kommer det inte ut så mycket vatten. Jag tänkte jag skulle ta och byta glykol innan jag ställer in bilen för vintern.

Sen har jag haft problem med att motortempraturen inte vill gå ända upp till mitten. Har bytt termostaten (orginal). Kan det bero på luft i systemet? Jag tycker iof att det skulle ge för hög temp i stället.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det sitter en dräneringsplugg i blocket. Tror det är samma plugg på i princip alla M20 och M30 motorer och den sitter under/bredvid 6:e cylindern (den närmast torpedväggen) på avgassidan.

Nummer 7 på denna Länk bild.

Den har ett 19 mm sexkant huvud och ser ut så här Länk Länk

Här Länk är en dålig bild på hur det ser ut på en M30B35 motor (med växellåda och byxrör m.m. bortmonterat) - den röda pilen markerar pluggen. Vill du samla upp vatten på ett kontrollerat sätt så leta upp en grov gummislang som du sätter mot blocket och över skruven när den är på väg att lossa. Om inte är det bara att lossa och låta det rinna - det skvätter dock en hel del.
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Tackar för ett väldigt bra och utömmande svar!

Någon som har någon idé om varför tempraturen inte går upp? Vid kökörning och liknande så kan temprature stiga och lägga sig vid mittenstrecket. Annars brukar den ligga mellan mitten och det strecket till vänster. Kan det vara den nya termostaten som också är dålig? Det var ju pga av detta som jag bytte. Tempgivaren kanske? Men då borde den väl inte variera i temp?
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
D är bara bra som den är. Den ska visa mellan d vänstra å högra strecket. D betyder ju bara att din motor kyler bra å så länge som du inte har några problem med coupevärmen så är d ingen fara. Anledning = ny termostat + ny kylarvätska.
Skitbra! skål på dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.