AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

BMW E30 eller Audi 80

Jag ska köpa en bil, och jag har fastnat för dom här två olika bil modellerna Audi 80 och BMW E30.
Prisklassen som jag har tänkt mig är 10 000 kr eller mindre.
Men vilken av dom ska jag välja?
Om man jämför bilarnas:

• Väghållning
• Bränsleförbrukning
• Hållbarhet / kvalité
• Kostnader så som delar
• Kör glädje
• Mekar vänlighet
• Komfort
• Driftsäkerhet
• Försäkringskostnad

Det finns säkert flera punkter som ni kan ta upp men det är dom som jag just nu kommer på!
Motivera gärna svaren varför ni tycker så.

För er som har eller har haft en av dessa bilar vad var det bästa och sämsta med dom?

[url]Länk

På autopowers begagnatguide står det att man inte ska köpa 1,6 l motorn för den har felkonstruerad topp.
Då undrar jag om det finns en sida som har en liknande begagnatguide där man kan läsa om audis svaga punkter i deras motor sortiment mm?
au
362
audidriver
540iAT -97
tror du är inne på fel forum om du vill ha en objektiv bedömning av dessa två modeller.

ska försöka i alla fall sedan jag äger/ägt båda modeller...
Gillar du motorer? är du intresserad av sånt? i så fall tycker jag att du ska leta efter en 320 E30. inget snack. billig bil med hyfsat drag och ett skönt motorljud, skön gång. inte speciellt bra bränsleförbrukning, men men...

Nu utgår jag ifrån att du menar Audis B3 kaross. Den är mest jämförbar med BMW´s E30 serie. B4 som kom typ -92 är en nyare konstruktion och har bättre väghållning och komfort än E30´n.

väghållning är hugget som stucket. lika för båda. beror på med sänkningssatser osv...

Vad gäller hållbarhet så hade Audi helgalvaniserad kaross vid den tiden, det är ett plus. du hittar förmodligen mindre rost på en 80 än en 320.

mekarvänlighet BMW!

kostnader i delar är nog er eller mindre dött lopp. ingen större skillnad

Körglädje vinner Bmw så länge du håller dig till 320, möjligen 318is, men den är oftast lite dyrare.

komfort. lika.
driftsäkerhet? lika?

försäkringskostnad: förmodligen billigare med audi, beroende på vilken motor... finns en 2,3 femma som säkert är samma kostnad som BMW 320.

Jag skulle valt en BMW 320 just för den sexcylindriga motorn

Någon till borde ha haft en audi B3 eller bmw E30 och kan svara på minna frågor! Snälla skriv ett inlägg då.

Om ni inte kan göra en objektiv bedömning, skriv då varför BMW E30 är så bra!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Personligen så tycker jag att BMWn är den som känns nyast i designen både interiört och exteriört. Audin är riktigt tråkig på de punkterna och enligt mig avspeglas det i körkänslan.

Ekonomiskt är säkert Audin billigare vid likvärdigt skick och miltal. Likaså försäkringsmässigt.

Ingen av de Audi jag kört har tilltalat mig överhuvudtaget. Gäller även nyare Audi.
I en Audi åker man skönt om man är passagerare medan BMWn är förarens bil.
Men väljer du en E30 så se till att den har sportstolar annars är den inte alls lika körvänlig.

Detta är mina åsikter och därför åker jag E30.

///BMW - Was sonst!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
När man köper så gamla bilar för ganska lite pengar är nog det enskilda exemplarets skick viktigare än modellvalet. Med detta sagt skulle jag välja E30 varje dag i vekckan. Hade en 318 -88 för MÅNGA år sedan och det är fin körglädje i nostalgiförpackning. Audin är något större invändigt, inte lika sladdbenägen samt möjligen något billigare i drift. Men den är uttrist vid en jämförelse.

Lycka till!

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Beror helt enkelt på vad du prioriterar högst.

Rolig bil som är i dåligt skick och drar mer bränsle + högre försäkring - BMWn.

Urtråkig bil som drar mindre bränsle, är i bättre skick, lägre försäkring - Audin.

En BMW 318 som är i likvärdigt skick som en audi 80 1.8 betalar du 15000:- för. Samtidigt som Audin går loss för 10000:-. Min erfarenhet efter att ha provkört och jämfört flera E30 och Audi 80, både för att hjälpa en polare att skaffa åk förra året, och till mig själv för 2 år sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.