|
|
|
|---|---|
|
hej. skriv i en annan tråd att jag skaffat 18" fälg 8,5 breda 225/40 däck till min BMW 320 E36 sedan. nu är det så att det tar i skärmen precis på ena sidan men på den andra är det fritt mellanrum. jag såg att fjädern på ena sidan var mer ihop tryckt på ena sidan, och var även mycket rostiga. kan det göra att det lutar mer så att däcket tar i? han jag köpte fälgarna såg bilen och tyckte den såg misstänkt låg ut där bak. nu till min fråga. *tror ni det är fjädrarna o dämparna som behöver bytas för att rätta till problemet? *ska jag byta till annan däck "storlek"? mycket tacksam för svar //Tomas | |
| den tar i på vänster sida bak och även där fjädern såg helt slut ut. | |
| Det kan vara så att fjädern har gått av bak. Det hände mig med min bil. Då blev det precis som du beskriver att den blev lägre på ena sidan. | |
|
jo jag har mina aningar om att den gått av men borde inte det synas när däcket är av? borde inte däckstorleken passa som jag har? nån som beställt fjädrar och stötdämpare bak hos bmw och vet pris? //Tomas |
|
| ingen som vet? | |
|
På min gamle 320 jag hade tidigare gick fjädern av vänster bak. Märkes inte nån skillnad förens jag bytte däck och ryckte lite i allt möjligt för att se att alla bussningar etc var hela. Helt plötsligt hade jag fjädern i handen.. Den hade då gått av långt ner på fjädern glidit ihop lite grann och sedan kilats fast i sig själv. Så länge det var tryck på fjädern satt den ihop och fungerade men bilen borde ju då blivit en aning lägre på den sidan, men det var inget jag tänkte på. Och att kontrollera utifall något liknande hänt dig kostar ju inget, även det lär vara jävligt hög odds för att samma sak skulle hända dig. |
|
|
Bytte precis fjädrar och dämpare runt om på tjejens E36a och utan att det syndes så var BÅDA fjädrarna bak av ett varv ungefär. Bilen blev nu högre med 50/20 sänkning än vad den var med det gamla kittet. Värt att nämna är att höger dämpare var helt slut. JIK |
|
|
jag har en e36 coupe och kör oxå med fälgar 18" 8.5" breda. i bak så tar det inte i , tar endast i fram när jag rattar nästan fullt |
|
|
ok tack för alla svar. är det skillnad på på coupe och sedan när det gäller bredden på skärmarna bak? det bli iaf till att byta dämpare och fjädrar i veckan. när jag nu ska byta på min e36a så bordet det väll bara vara att släppa på dämparna för att få loss fjädrarna? och sedan borde jag väll kunna pressa ihop de nya fjädrarna med domkraft när de e på plats, eller är det svårare än så? //Tomas |
|
|
Svårare än så är det inte, gick hur smidigt som helst på tjejens 316 JIK |
|
| nu när jag kollar på orginal däcket/fälgen som är 15" så ser det nästan ut som däcket på vänstersida sticker lite snett utåt. även när jag provade 18" fälgarna såg det ut som det var lite snett på vänster sida. beror det på att det är delad bakaxel? | |
|
Du bör nog kolla upp alla bussningar i bakvagnen, är någon av dem slut kan hjulvinklarna bli helknas och/eller hela bakvagnen hamna 'snett' i förhållande till karossen. /// Gunnar E. |
|
|
om t ex fjädern kan ha gått av eller är helt slut på en sidan, kan det då innebära att det är det som gör att det ser snett ut? om det då lutar lite mer på ena sidan? //Tomas |
|
| Precis som "gunnare" skriver så kan även bakvagnsbussningarna vara dåliga... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.