AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.685

mer ljud i en 525a

Sida 1 av 2
Ri
39
Risen
525 Touring -92
525 sedan -90
ska hämta mig en E34 525 imorrn, och tänkte försöka få ut lite bättre motoljud ur den på ett snabbt och enkelt sätt,
funderar om det går bra att bara borra nå hål i slutdämparen?
någon som har nå bra förslag på hur man ska göra ?
mvh johan
P_
101
P_we
bmw 530i -89
jag skulle inet borra hål känns fattigt ja menar det är ju bmw man kör;) köp en unversal sportdämpare o sätt dit i stället för den sista som sitter där. tror jag blir bäst
BMW ska vara orginal.... håll högre motorvarv i snitt framför korvkiosken =)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Klart du ska ha lite mer muller i sexan!! låter ju typ som trimmade symaskiner orginal...

Men håller med,bättre att sattsa på en billigare sportdämpare i så fall...borrar man hål i dämparen är de så lätt att de bara låter skit i stället,och att de börjar rosta mm...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En sportfilter brukar ge lite extra eller plocka bort främre burken o ersätta med rör om det ska vara biligt.

BMW - Beroende Med Wilja!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Om bilen har gått en hel del mil i relativt högt tempo blir dämparna urblåsta.
Min 320 är tyskimport och har troligtvis gått många snabba resor på autobahn, originalsystemet sitter där och är troligtvis aldrig bytt.
Alla tror att man har värsta sportsystemet monterat.. Låter riktigt dovt å enligt mig alldeles lagom högt. =)
Håller med om att en 24v med fräscht std-system låter som en symaskin!

Anton
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Sir Anton:
En M50B20 låter grövre original än en M50B25.
En polare har en 520-93 med original system, har även åkt en 320i -92 med original system.
Och båda dom låter grövre än min 525i -92 med original system.

// dulleh
"En Gång BMW, Alltid BMW"
Ta bort bakre burken och ersätt med rör, blir lagom mullrigt.
Inte för mycket på motorväg men dovt och bra.

/Fredrik
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
min 525 24v låter INTE som en symaskin....har dubbla rör hela vägen...o dubbla kattar e de original?
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Ja, det sitter dubbla kattar original.
Min hypotetiska anledning till varför en m50b20 låter grövre original än en m50b25 är att b20 har ett lite grövre avgassystem medans b25 har 2 lite smalare, rätta mig om jag har fel, men kan det vara orsaken ?

// dulleh
verkar ju konstigr om den mindre motorn ska ha grövre system än 2.5litern...

/Fredrik
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Grejjen är att b20 har ett system medans b25 har dubbla system.
därför så är b20 systemet grövre.

// dulleh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ersätt mittenburken med rör, eller köp en ny "sportljuddämpare" längst bak. Lättast att ersätta burken bak då mittljuddämparen är böjd och inte går att ersätta med raka rör. Det krävs lite svetsning av böjar för att få ihop det.
Att ersätta burken bak med bara rör tror jag blir för ljudligt.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

körde utan burken bak på min ofrivilligt (förra ägaren hade svetsat dåligt)

Så avgaset slutade långt in under kofångaren, men tyckte inte det lär så jäkla farligt, inte störade vi konstant fart på motorväg.

Så om man skarvar på med rör så det mynnar ut i lite bakom kofångaren blir man nog inte störd av det i kupen iafall.

Jag satte dit fullflödes ljuddämpare på min för grannarnas skull...

/Fredrik
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har förvisso inte kört helt utan burk längst bak men väl med sönderrostad kammare längst bak i slutburken vilket i praktiken innebar att avgaserna gick raka vägen igenom burken utan större dämpning. Den lät riktigt dovt, malligt och högt. För högt för min smak men SBP släppte dock igenom den. Detta var på en 525i -91.
Allt är förstås en smaksak.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har ersatt mittendämparen med rör. Kapade bort burken med vinkelslip och köpte två flexirör på biltema och satte dit med klammers. Ljudet är bättre än orignal men det låter ändå inte särskillt mycket. Skulle behöva en sportdämpare för att det där riktigt dova och sportiga ljudet ska infinna sig.

Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
En BMW skall vara tyst, mycket avgasljud har finniga artonåringar i sina gamla volvos.

När man kör på motorväg skall det låta ungefär som när man sitter hemma i soffan, tyst och skönt.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Smerto:

"En BMW skall vara tyst, mycket avgasljud har finniga artonåringar i sina gamla volvos"

Så tänkte nog inte bmw när de har utvecklat sin M-bilar, och det är jag tacksam för. Skönare sound får man leta efter!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
dulleh:
Har hört riktigt urblåsta 325/525 också... med orig.2x2"
En 320/520 med bra std-system låter mkt lite och knappast dovt.

Anton
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
LexCom. Intressant och enkel lösning. Inga problem på SBP? Finns flexrören i dimensioner så de passar tight på avgasrören? Pysljud vill man ju inte ha...

Smerto. Det låter som du kanske skulle köra fyrcylindrig Merca istället? ;)
Jag är numera en bra bit över arton, men är av åsikten att motorer med fem, sex eller fler cylindrar gärna får höras lite just för att det låter så trevligt. För mig är detta som musik.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De här med att en bmw ska låta eller inte,eller en bil i huvetaget är ju en högst personlig sak,så de e ju ingen idé att kasta en massa ord om vad som ska va eller inte..
Sen att man slänger ur sig en kommentar om att mer avgasljud är till för "finniga 18-åringar i sina volvos" är ju bara rent trams...!

Själv tycker ja att körglädjen höjs dramtiskt med ett härligare sound i bilen,är ja nog inte ensam om att tycka heller skulle ja tro..:)

Ang M-bilarna så låter dom ju igentligen inte heller speciellt mycket för att vara "sportbilar"...men dagens M-bilar är ju i princip lika mycket bruksbil för många så de e nog bra att dom inte låter mera :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.