|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur hittar jag bränslefiltret? Var sitter det? Jag har aldrig gjort det så jag är i behov av ledning! Sen undrar jag var lambdasonderna sitter och om det går att byta dem själv. Finns det nån givare till bränslepumpen?Var isf? Tacksam för svar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bränslefilter sitter under trösklen på förar sidan du får lossa plasten på undersidan vid tröslen så hittar du det. Lambdsonder sitter före och efter katalysatorn, går väl att byta själv. Givare till bräsnslepumpen ?? nej förstår inte frågan riktigt. Bättre du beskriver felet på bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso, Det var så att bilen skakade under körnig och blev helt orklös för en vecka sen. Sen kom den igång och nu är det så att den har hakat ett par gången. Dessutom bränsle förbrukningen har ökat till 1.8 liter stadskörning mot 1.0 liter förut. Jag har kört DIS på bilen men inga fel hade registererats.På BMW verkstad i GBG sa dom att det kan vara tändstiften eller bränslefiltret som börjar ge sig.Har tänkt att börja med dom två grejorna eftersom de inte kostar så värst mycket. Tomgången är ok förutom att man känner lite vibrationer i ryggen. Dis fel koder: Störning i EGS-signalledning eller växellådsnödprogram Felidentifiering: Flet föreligger inte för närvarande. Felet har inte identifierats mera, sedan det uppstod en gång. Felets art: Växellådan har meddelat "nödprogram". Fortsatt felsökning: Växellådaatyrenhete meddelar "nödprogram". Fortsätt felsökningen i diagnosprogram " Automatväxellåda" 3 Försörjningsspänning Underspänning identifierad Felet föreligger inte för närvarande. Felet har uppstått 6 ggr. Allting började iom att bilen dog för ett par veckor sen och växeln fastnade i läget D så det gick inte att starta bilen. På verkstad sa de att det var nåt relä som hade varit trasigt. Sen började allt annat.Dessutom har jag byt vattenpumpen i samma veva men dumt nog inte termostaten. Tacksam för svar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du kollat upp ditt batteri ordentligt, samtliga diagnosfel kan härledas till låg spänningsnivå i bilen fullladdat 12,7V dåligt laddat 12,3 Volt måste laddas 24 timmar som referens, anslutningarna på batteriet ??. Växelläges felet kan även bero på att det kommit in vatten i anslutningskontaket/växellägesgivaren. Säkring 15 är OK ?? ingen oxid som kan ge tilfälligt glapp. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso.Jag ska kolla de sakerna. Jag byte tändstifterna. Nu är det nästa steg som är bränslefiltret. Återkommer med resultaten. MVH |
|
|
Hej, Hasso: Jag ska köpa ett nytt battri imorgon. Jag är ganska okunning med bilar men försöker att lära mig. Har byt kamaxelgivare( Några månader sen), bränslefilter, tändstift (det fanns spår av olja på de gamla). Ändå bilen är inte lika pigg som den brukar vara och förbrukar massa bränsle. Det känns små vibbar med några sek mellanrum när man t.ex stannar vid trafikljus. Igår efter bränslefilter bytet vid en trafikljus började den vibba ganska mycket som om bilen var på väg att stänga av sig men det gick bra. Någon som kan beskriva var vakumslangearna sitter på en e39 528ia. Jag ska kolla så att den inte tjuvluftar. Vad ska man tänka på när man använder startgas? Hur ska jag gå tillväga? En sista fråga. Var sitter lambdasonderna på min bil? Under bilen innan och efter katalysatorn? eller under motorskyddet? Jag tänker ta en bild på motorn och ladda upp så att ni kan visa var de där sakerna sitter. MVH |
|
|
hur löste det sig med bilen? jag har samma tendenser på min 540. Pelle 81 |
|
| Jag har samma problem. Hur gick det.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.