|
|
|
|---|---|
|
Tja! är tidigare alfa romeo ägare av en 156 v6 och sitter nu i bilköpar tankar och då är det 2 märken jag kikar på, alfa romeo o bmw. Enda alternativet för mig gällande bmw är m3an då den bil verkar tilltala mer än dem vanliga "tråkiga" 3/5 serie modellerna, INGET illa menat. Hur som helst har en polare som har en m3 cab 03 och som sagt är en sv.såld där han har 2års fri service, den bilen har rullat ca 3.5 och nu tog han in den på service och fick beskedet om att det skulle kosta ca 9k att serva denna. min fråga är nu vad kostar det att serva en m3 e46 om man nu inte använder sig utav bilcentralen/segeltorp "bmw" utan en rekomenderad auktoriserad BMW verkstad som vi säger ni använder er utav. Vad ligger normal priset för en vanlig service samt vid vilka miltal är dem större och vad kan dem tänkas gå på. Vorre schysst om man kunde få svar på denna fråga då jag ser att försäkringarna är dem samma på 156gta/gt cupe samt M3 Tack för all hjälp | |
Lars Jakobsson |
Ett riktpris som du kan räkna med är för inspektion 1: c:a 10 000 och för inspektion 2. c:a 12 000. Oljebyte runt c:a 2500-3000kr. Om du använder dig av en mindre verkstad så kan du få ner det betydligt. Inspektion 2 ligger vid c:a 8000 mil... oljan är beroende på körstil. Osäker på var 1:an kommer..men säg runt 4000 mil då? Står nog i service boken..annars hör med nån verkstad du brukar anlita.. Min älskling: Länk |
|
så priset va inte galet me andra ord.... någon rekomenderad verkstad i sthlms trakten? :D |
|
|
Per Larsson Motorteknik i Huddinge. Absolut toppklass på kunskapen om M-bilar och dom har riktigt bra priser. Jag gjorde min Inspektion 1där för ett litet tag sen och då bytte de även lite andra vätskor och bromsbelägg fram. Gick på 10K precis totalt och de skulle BMW Solna ha mellan 13K och 15K för beroende på hur lång tid det skulle ta och ställa ventilspelet om det framkom att det behövdes. Borgs Bil i Vällingby är oxå väldigt bra, men lite dyrare än Per Larsson.. |
|
|
Insp1 för 10 000? Låter sjukt mkt. Tror mer att den kostar runt 6000 och Insp2 runt 10 000. Mvh Per |
|
| skrämande priser, 6000 låter mer rimligt. kanske blir en Alfa Romeo ändå | |
|
Insp 1 för 10 000..Du måste skämta............Det e dyrare än vad jag betalar för en insp 2 |
|
|
OK,nu har jag turen att få VÄLDIGT BRA PRISER:) |
|
|
jag tycker iaf att 10k för en vanlig service är för mkt vet att min förra af 156 v6 2.5 gick på strax under 5k o vet att gta/gt går på runt 5-6k vilket är rimligt. men hela 10 pap .... |
|
|
En vanlig service är en sak. Det jag läser i ACTIONS inlägg är flertalet tilläggsarbeten och ev justering av ventilspelet. Zeggi: Servicen är dyrare på M-bilar rent generellt, dels pga fler servicepunkter, dels dyrare olja mm. Som alla entusiastbilar får man grovt räkna på. Försäkring 10-20kkr beroende på person/ boende, Underhåll lika mkt, Skatt samt det som få tänker på, eventuellt värdeminskning. En Alfa faller garanterat dubbla pengarna mot en M3a uppskattningsvis. Värdetappet är 40-80kkr per år på nyare entusiastbilar av de du nämner. Om du ah råd med det har du råd att serva. Skall du ha ett riktvärde är 60kr/mil realistiskt totalsumma för en M3 de första åren om den inte är ny. Bil&Motorteknik kan även jag rekommendera skarpt. Inte billigast men oöverträffat mest för pengarna när du hämtar ut bilen, den servas som det vore deras egen. |
|
|
Du kan ju inte jämföra en alfa med en m3..Det e som att jämföra en passat med en AMG merca |
|
|
Har man råd att köpa en M-bil så ska man banne mig ha råd att serva den korrekt oxå...Blir ibland så J**v**A Förbannad på folk som klagar på serrvivar hit o dit när det gäller M-bilar...Köp en EU-moppe istället då.. |
|
|
poängen med tråden va att klara upp vad en normal service går på om man är en helt novic person så äre väldigt lätt o hamna hos fel verkstad och då både betala mycket samt inte få något för pengarna. DÄRFÖR ställde jag denna fråga. Jag är fullt medveten om att en M-modell kostar mycket mer och är mer värd en vilken alfa som helst MEN orsaken att jag jämför dessa är den att bilarna begagnat kostar lika mkt att dra in från .de o då snackar vi om en bil som är max 2år och rullat under 3. och då hamnar man på runt 25-35ke och det är pengar man har råd med. MEN att äga bilen är inte samma sak som att köpa, vilken nisse kan gå o köpa en bil för en större summa det gäller att ha råd med bilen. Visst haft en alfa tidigare och har fått bra med kontakter på "verkstads fronten" vet vilka man ska undvika etc, just därför jag frågar. Värdet på bilen sjunker inget snack om saken men om vi jämför en ny bmw/alfa så håller jag ju självklart med om att värdet på en alfa dyker ijämförelse me bmw.. men nu snackar vi begagnat kan säga så här alfan sjunker ca 50k inte mer om man inte nu tänker efter 10kmil o 8år på nacken då snackar vi om lägre summor. men ändå.... vet att alfan har rem till motorn och visst blir det oxå dyrt o byta var 6kmil tillskinnad mot m modellen som ska ha kedja om jag läst rätt.... Denna tråd startades i syfte av att få kunskap om vad en m3 e46 kan tänkas kosta o serva för att se om det är ett smart drag o lägga pengarna på bmw eller en alfa. vill att ni förstår att jag har förståelse för att M modellerna kostar mer att serva då det är BETYDLIGT fler detaljer i bilarna som ska kontrolleras. SÅ avslutningsvis, jag köper hellre en bil jag har råd att serva KORREKT flera ggr om året än en bil som jag bara kan serva under hela året och då hos nissesskrotverkstad AB el nå liknande lurendrejeri ;) |
|
|
btw jag jämförde en bmw mot en alfa inte m3 mot alfa. Jag bara påpekade att M3an va den enda bmw modell som tilltala mig om jag skulle nu överväga en bmw. men tyvärr gör inte ekonomin det, iaf inte än :) Tack för alla svar iaf bra o vet att man kan snacka o få tips/råd schysst sida. |
|
Lars Jakobsson |
Bianca>> Vi har haft den här diskutionen tidigare.. Och precis som vi kom fram till då så skiljer sig priserna mkt åt från ställe till ställe. Därför måste det väl endå vara bättre med att räkna med ett högre pris än att komma in o hämta pilen så kostar det dubbelt :P Min älskling: Länk |
|
Min servades Insp II på Wölkes i göteborg i maj i år och kostade ca 11000:-. /Micke |
|
|
För att förklara mitt inlägg. Eftersom det talas om BMW centralen i Segeltorp antar jag att vi befinner oss i Stockholm. Priset på att serva en BMW i Stockholm gissar jag är garanterat det dyraste i landet. Slå en signal till BMW Group i stockholm och fråga om en insp 1 till BMW M3 E46 så kommer du få svaret 10K som ritkpris om de inte dumpat prserna de senaste 6månaderna. Mitt totalpris hos "Per L - Motorteknik" på 10K inefattar: Insp 1 Service, bromsbyte fram, bromsvätska och ventiljustering. För mig är det ett bra pris i Stockholms termer räknat. Visst, man kanske kan hitta en insp.1 för 5K kanske nånstans i landet, men flera lisom jag har nog itne möjlighet att ta en tripp dit för att lämna in bilen. Med resan, ev semesterdag osv tror jag många väljer att lämna in den i samma stad ändå trots högre pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.