AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.398

Rätt bosch-nummer på luftmängdmätaren?

Jag har försökt få klarhet i vilket rätt nummer på lmm:en ska vara, och då menar jag inte numret på själva röret, det är rätt uppenbart, utan numret på själva lmm:en, som sitter med två torx. Jag såg att det var micklat med fel verktyg på ena sidan, den högra, och naturligtvis tar jag ju upp den och kollar.
Där står 2 nummer, FOOC2G2029, och 961123A, denna sidan har även tempgivare på lmm:en
Vänster sida står det följande på: FOOC2G2027, och 58429DD. Denna sida saknar tempgivaren. Det är nog fel misstänker jag, även om bara höger sida kräver detta.
Kollade även upp VAG-givaren, som rekommenderas här, den heter som följer; FDDS2G2D32

Är det någon som vet vilka som SKA sitta där, och/eller har goda råd och tips i ärendet.. erfarenheter?

There can be only one...
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Original M5 luftmassemätare heter F 00C 2G2 029. Dessa kostar ca 3.500:- på BMW.

Jag hade problem med mina i somras och tänkte att jag skulle testa VAG-alternativet. Jag har nu kört VAG-mätarna i några månader och bilen går utmärkt. Alla problem jag hade tidigare är helt borta. Dessa luftmassemätare kostar 800:- på VAG.

När man köper dessa på VAG så sitter de fastskruvade på ett insugsrör i plast som bara passar VAG. Detta måste man också betala för (ca 600:-/st, dvs totalt 1.400), men det kan man lämna tillbaka, och få pengarna tillbaka. Det enklaste är dock om man på plats kan skruva loss dessa och bara köpa luftmassemätarna alltså. För att kunna skruva loss dessa måste man ha en 5-vingad security-torx. Dessa är i princip omöjliga att få tag på i Sverige, ens i välsorterade verktygsbutiker. De går dock att få tag på här:

Länk

Det går även att få loss torx-skruvarna med en mycket kraftig polygrip, men då förstör man plasten och skruven något.

Varför är då prisskillnaden så stor? Jag vet faktiskt inte, men läser man på en del utländska forum så verkar det som om VAG säljer luftmassemätarna till självkostnads eftersom deras motorer tar allvarlig skada av att köras med defekta luftmassemätare, och motorskadorna kan kosta skyhöga belopp att reparera. BMW's motorer tar inte skada, de går bara allmänt dåligt och ryckigt med defekta luftmassemätare, så jag gissar att BMW inte ser någon anledning att sälja dessa för självkostnadspris. Men som sagt, detta är bara en gissning utifrån osäkra källor.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Var och handlade en lmm på VAG idag, och jag måste säga att bilen går KANON!!! den var inte särskilt dyr heller, 1100kr, sen får jag visst tebax nästan en 5-hundring för stommen! Trodde inte jag hade något fel på bilen, men när jag nyss köpt den, lämnade jag in den på felkoll, och ena lmm;en var trött... som ny bil för ca 1500kr, inkl felkoll! =)

There can be only one...
Exakt vilken VW-modell är det som passar samt artikelnr på VW?
Jag har grejorna på jobbet, meddelar VAG-numret under morgondagen.. hoppas du kan vänta.. =)

There can be only one...
Det blir kanon!
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
hej jag har monterat vag luftmassemätare nr. 06A906461AX HETER DOM FUNKAR PERFEKT. MVH
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vilka folkvagnar sitter dom där luftmassemätarna på?
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.
Är det någom som vet vad det finns för alternativ till 540i E39?
Den har i alla fall annat nummer än M5 E39.

Mvh.JT
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2002tii. En sökning i VWs resevdelsprogram så sitter den i , Audi S3 , S4, new beetle, golf , bora, sharan mfl. 06A906461 enlig ovan

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.