|
|
|
|---|---|
| Mitt normalt sett trevliga umgänge med min gamla bil förmörkas numera av AGRESSIVA vibrationer. Jag har känt det när jag bromsar sen lång tid tillbaka men när jag bytte till sommardäck blev det en radikal förändring till det sämre, bilen blev fullkommligt okörbar i hastigheter över 140. Jag gjorde en rokad och flyttade runt hjulen lite grann (tänkte att det var obalans) och vibrationerna under normal 'marsch'-körning försvann så obalans hade med saken att göra, men vid inbromsning skakade det fortfarande lika mycket. Jag antog att det var skivorna som var skeva så jag mätte upp dom, skevheten var dock inom ramarna för vad jag skulle kalla godkänt (dessutom är glidpinnar och glidytor på ok välsmorda och allt rör sig som det skall). Alltså antar jag att det är min framvagn som efter 13 år och 19000 mil vill ha sig en genomgång. Låter detta rimligt? Jag antar att en taskig framvagn kan göra att även små vibrationer från skivor och obalanserade däck känns mycket? Någon som har nått stalltips på vad det är som brukar gå åt i framvagnen på gamla E30? Några andra vibrations-hämmande förslag? | |
|
Jag tror det är det med balanseringen... Prova med att balansera dina däck. Mer kan jag inte säga. |
|
|
Kan vara hjullagerna som är kassa eller behöver justeras. Lycka till. hjorten |
|
| Hjullagren verkar okej. Iaf glappar det inte så mkt när jag flänger i hjulen. Justera hjullager? Hur går denna operation till? Och vad är det som justeras? Så det är alltså ingen som tror att det kan vara framvagnen? Förvisso är hjulen inte 100% balanserade, men jag hade ju inga vibrationer när jag bytte från sommardäcken i höstas. Iof så har jag inget glapp i styrningen, men däremot upplever jag det som det knäpper lite när jag drar i ratten stillastående och med avstängs motor (= ingen servo). | |
| Kolla gummibustningarna (sillensblock eller vad de heter på BMW-språk), "går" ej att byta själv, men kostar inte mer än 1600:- på BMW-verkstad. | |
|
Har lite av samma problem själv. Problemet är att det kan vara i princip vad som helst. På min nuvarande bil (325 -89) har jag små vibrationer som jag tror beror på höger stötdämpare, som jag vet är lite dålig eftersom jag hade av fjäderbenet när jag bytte till sänkfjädrar. Enda sättet att garanterat hitta felet är att skruva isär hela hjulupphängningen och byta alla slitna delar, vilket är både tidsödande och dyrt. Har du tur så hittar du felet på den del du först inspekterar, men antagligen är det mycket som är slitet så ska man få det perfekt finns det inga genvägar utan du måste byta ut alla slitdelar. Frågan är då hur länge du har tänkt att ha bilen och hur mycket vibrationer du kan stå ut med. Tipset är i alla fall att få tillgång till en oljegrop, sätta upp framvagnen på pallbockar och använda en kofot (eller liknande) och gå igenom alla bussningar. När du gjort detta och bytt ev slitna delar och felet kvarstår, demontera båda fjäderbenen och kolla stötdämparna "med tillbehör". Hittar du inte felet nu, kolla bakvagnen eller sälj bilen. |
|
|
Mitt problem är väl förmodligen att jag har för höga krav på en tretton år gammal bil. Min polarare bara skakade på huvet när jag gnällde över att bilen skakade i 160. Enligt hans mening skall jag vara glad att den överhuvudtaget gör 160... Bah! Jag har haft uppe den i 210 mätarfart :) Jag har bänt lite i framvagnen och visst rör det på sig. Inte mycket men kanske tillräckligt. Hursomhelst har jag bestämt mig för att byta ut lite grejer i framvagnen, vi får se om det hjälper. Silentblock tror jag inte riktigt på eftersom bilen brukar låta vid acceleration och/eller inbromsning om dom är slut och det gör inte min. Däremot gummibussningarna vid bärarmsinfästnigarna har jag bytt på ena sidan, kanske dags för den andra... Tack för alla tips, jag gillade speciell det med "sälj bilen" :) Tyvärr älskar jag min gamla häck så vibrationerna skall bort. Fler tips mottages tacksamt! |
|
| Bytte nyss till sommardäck och kan inte längre åka fortare än 100 km/h förrän ratten (och bilen) nästan skakar ur händerna. Skulle tro att jag behöver balansera om framjhulen, eller ännu mer köpa nya däck... | |
| Glömde säga att balansering kostar ca 60:-/hjul. det blir lite dyrare om hjulen redan sitter på och måste monteras av däckfirman. | |
|
Kolla länkarm och spindelleder.....Kan vara orsaken Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.