AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.991

är det möjligt att konvetera insprut till förgasare

Visa användare
14
bmw323i
Bmw 323 i 1985
hej har en fråga nån som vet om det går att konvertera en 6 cyl bmw motor med insprut..
till förgasare allt går väl men är det enkelt
vad händer med tändning och databox mm
ska vara enkelst system ska kanske göra ett kul projekt av en bmw motor om det är möjligt att använda förgasare inställer för insprut
vill undvika onödig elektronik

Tack på förhand MvH Anders
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Gamla motorer med k eller L-jetronic har helt separat tändsystem och traditionell fördelare, så där är det enkelt att ta bort insprutningen och lämna kvar tändningen.
Men är det en nyare med någon slags motronic så styrs tändningen av samma box, då måste man lösa tändningen på något annat sätt.

/// Kristian
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Jag undrar varför man vill konvertera till förgasare?
Visa användare
14
bmw323i
Bmw 323 i 1985
varför konvertera jo det ska jag berätta
En kompis till mig vart avundsjuk när han prövade min bmw han vart så jä**a sugen på en bmw men han vill inte ha en bmw men en motor och låda från en bmw och den kommer då troligen att sitta i hans toyota corolla från -78 för skojs skull för att han gillade vad bmw kan göra med sina bilar så vill han ha en bmw motor i den för den får som drifting bil liksom min bmw
och ska han va insprut tillkommer en massa kångel men förgasare då går det att göra på vilken bil som helst därför vill vi ha förgasare

Tack på förhand MvH Anders
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Väljer du bara en lämplig motor/insprutningssustem som inte är ihopkopplat med en massa annat (växellåda, tjuvlarm osv) så är det inga problem att få en insprutningsmotor att fungera i en "förgasar"-bil! Insprutningsmotorns kabelhärva är ofta separat från bilens övriga elsystem så det är relativt lätt att koppla in det.

Dessutom är det inte helt lätt och rätt dyrt att justera in en förgasaranläggning på en bil om den inte suttit där från fabrik. Bara för att ta några detaljer som dels skall vara i rätt storlek och dels lira ihop med varandra och motorn är luftkona, huvudmunstycke, emulsionsmunstucka accelerationsmunstycke och luftmunstycke. Och skall du ha förgasare som är bra så är inte dom heller direkt billiga (Weber, Solex etc).
Skall din kompis dessutom ha en BMW-motor "för skoj skull" så duger säkert bara en 6:a och då måste du ha minst 2 dubbelförgasare. Då är det helt plötsligt 4 luftkonor, 4 huvudmunstycken osv att byta varje gång du skall ändra något.
Har du inte eller kan låna alla dom olika luftkonor och munstycken som behövs för att prova sig fram till rätt kombination så får du räkna med många tusen kronor i inköp av dessa grejor innan du har hittat rätt kombination.

Själv har jag monterat i ett insprutningssystem (från en 528i -77) i min 3.0S med förgasare och jag har satt i en hel motor med tillhörande insprutningssystem från en 636CSi -84 i mon 630CS med förgasare.

Och insprutningen är vida överlägsen förgasaresystemet. På min 3.0S fick jag mot slutet göra rent förgasarna, justera in dom osv i stort sett varje dag för att få bilen att gå bra! Med insprutningssystem har jag nu kört ca 20.000 mil och i stort sett inte behövt göra något åt det! Till detta blev motorn mycket starkare och går mycket bättre med insprutningssystemet.

Mina tips är således:
1. kör med insprutningssystem
2. välj en motor med originalmonterade förgasare om du inte är eller har någon kompis som har stor kunskap om att ställa in förgasare
3. Välj en motor och förgasarkombination som någon annan redan ställt in och be att få reda på hans inställningsvärden så har du åtminstone något att börja med

Per L

PS! Fördelaren måste du troligen också byta till en variant med brytarspetsar DS!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.