AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.025

Problemet med tryck i kylaren löstes med ordentlig luftning!

Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Har en solskenshistoria att berätta!
Min 735 har tagit c.a 1,5L vatten i veckan sedan jag köpte den,ägt den i nästan 2 år, har bytt till nya delar,toppackning,sedan topp och packning,därefter i följande ordning kylarlock,vattenpump,termostat,kylare övre kylarslang,ytterligare en vattenpump och kylare då de började läcka igen av trycket som aldrig försvann!Har luftat efter alla konstens regler varenda gång,MEN sista gången hade jag av annan anledning köpt en luftar-manick som bygger på att man kör vacuum i hela systemet och suger in vattnet i systemet!Peppar,peppar ta i trä(håller mig på huvet)så har jag nu kört 4 MÅNADER utan en droppe vattenspill ELLER med något overkligt tryck i kylarsystemet!Alla delar jag monterat har varit nya och ej köpta beg så det MÅSTE bero på luft i systemet!
Så ett tips,får ni ingen rätsida på ert vttenläckage,skaffa en sån manick,kostar 1500+moms,men väl investerade pengar!!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Cenny
Hade en 525 -90 får några år sedan och efter att jag en gång haft kylaren borta fick jag ett väldigt övertryck i systemet. Provade att lufta flera gånger men trycket kom tillbaka varje gång. Jag var säker på att det var antingen topppackningen eller sprucken topp som var problemet.

Till slut lät jag i alla fall luftskruven på kylaren stå öppen, bara så pass mycket att luften kunde pysa ut. Sedan körde jag så ett tag (med ögonen på tempmätaren och full värme för att få maximal cirkulation i systemet) och fyllde på vatten varje gång jag stannade. Efter en vecka drog jag åt luftskruven och problemet var väck. Pratade senare med min mek som påstod att bmw's kylsystem av någon anledning är ovanligt svårluftade.
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Till Cenny!
Synd jag inte fick kontakt med dig för 11 år sen,sluppit mycket bekymmer i så fall!

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Har samma irriterande problem med min 735:a.
Har snart även jag bytt allt i kylarväg, men fortfarande ett övertryck pga luft någonstans.
Kan du länka till "manicken" eller skriva namnet på den.
Cenny
Vill bara tillägga att om man har problem med kraftigt övertryck så ska man inte på något sätt utgå från att det bara är luftfickor i systemet. Man bör nog ta varningen på allvar och kolla toppackningen för säkerhet skull. Det är lätt gjort på en verkstad, de använder in liten pryl som ser ut nästan som en glykolmätare fylld med en speciell vätska. De sätter den på locket på expansionskärlet sedan startar man motorn. Om det finns spår av avgaser i sytemet (vilket det gör om övertrycket kommer pga en sprucken topp eller kass toppackning) så ändrar vätskan färg.

Ett sånt test tar bara ca 10 minuter och har man gjort det så har man ju nåt att utgå ifrån.
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Den heter Vacuula och finns hos MECA Tools!

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Vacula MultiVac heter den. Alltså bara ett "u". Skitte, har du din kvar för utlån/hyra/försäljning?

Jag kan nästan inte tro det, jag äger ju en 850!!! Den står här utanför fönstret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.