AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.634

Lågnivå dragning till E34?

Idag drog jag 2 olika lågnivåer i min E34, vid höger insteg, vid vänster insteg och under matten upp i mittkonsolen, drog 1 skit RCA enkel skärmad, och en dyr trippel skärmad kabel. Flyttade jorden till steget 4 gånger, är dock ej av med det spinnande ljudet. Någon som dragit RCA med lyckad effekt?
dra ström resp rca så långt ifrån varandra som migt (dvs en i varje tröskel) har alltid funkat för mig.. sen skadar det ju inte med en bra jordpunkt så nära steget som möjligt
Jag har dragit dom 1 i taget, dom har inte varit i samtidigt provade om skärmningen hade någon skillnad, ingen av sladdarna har varit i närheten av någon strömsladd.

Jag skulle vilja ha svar från nåogon som har dragit RCA i en E34
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag har fått det hyffsat bra, har dragit från stereon ner till vänster under vid växelspaken, under konsolen hela vägen bak. Under mattan från mittkonsolen och under sätet. Borrat 3hål till vänster om skidluckan bakom ryggstödet (3kablar för min del) lagt kabelgenomföring och trätt igenom dem där.
Problemet ligger inte så mycket i kabeltyp eller bilmodell eller närhet till andra kablar. Det beror på att man per automatik får en ofrivillig jordslinga (groundloop) när man förbinder enheter, t.ex slutsteg och huvudenhet, i bilar eller andra installationer där chassi och ena polen på strömkällan är gemensam.
Det varierar en del mellan olika utrustningar och bilar, även två av samma modell, hur mycket generatorstörningar som bildas. Prova med en jordisolator (galvanisk skiljare) på kabeln så blir du säkert av med störningen, den ansluts enkelt med RCA-pluggar in/ut, du hittar den hos de som säljer billjudsprylar.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Många som provat jordisolatorer säger att det förstör ljudet, typ dämpar delar av registret
Förstör är nog att ta i, men det finns säkert skillnader. Personligen skulle jag välja en lite mera påkostad modell än t.ex en no-name för 80:- för fullregister.
Ändå har jag en billig modell, kör dock bara en baslåda men med utmärkt resultat. Bäst är ju att testa, jag sätter en peng på att det är svårt att avgöra med enbart hörseln. Isf skulle man nog inte ha bilen som lyssningsrum...)

FP
Han i ljud butiken sa just det att jag skulle dra den i mitten och då gjorde jag precis som du Xtracrispy. via växel spaken genom konsollen under mattan till bagaeluckan o jag borra i skidluckan. Där lät det dock värst (!!) även med en trippel skärmad. Jag jordade några gånger själv sen så fick jag hjälp var jag skulle gjorde o det blev under soffan, där lät det iof bäst dock fortfarande väldigt illa.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
En sak som gör ljudet mkt värre är om man har ett dåligt batteri som ej håller ström riktigt (för dem som har batteriet bak, som du t.ex), då måste generatorn ladda väldigt mkt.

Jag har nångång fått lite vin, hade lite dåligt batteri, men ja hörde bara det när ja drog ner volymen på lägsta så ja inte hörde nå musik, då hördes lite generatorvin.
Tyvärr hjälper inte vanlig skärmning mot magnetiska fält, därför är det meningslöst med dyra trippelskärmade kablar och andra exotiska lösningar. Skärmen hjälper mot elektriska fält men dessa är obefintliga i bilar eftersom spänningen i elsystemet är 12-14 volt, och likström dessutom, ripplet från generatorn är normalt under 10% av likspänningen. Som jag försöker förklara beror störningen sällan på störande fält eller närhet till andra kablar osv, så länge man inte rör sig under motorhuven intill ev. tändkablar och dylikt. Jordslingor däremot är helt "normalt" och ger störningar och vinande i högtalarna, elimineras med jordisolator.

FP
Jag hade problem med detta oxå.. Dock var den lokala ljudbutiken stängd för dagen så det blev ingen jordisolator.. Därimot så blev det en snutt 8mm2 svart kabel från okq8 som drogs från samma jordpunkt i bagaget där jag hade jordat steget till huvudenheten. Vips så var vinandet borta =)

Visst lite extra strul men när man endå håller på att dra kabel är det inte så mycket mer jobb att lägga in en till..

MVH//Tommy
Detta kan myckel väl vara en lösning och eliminerar i bästa fall förutsättningen till jordslingor med tillhörande störningar. Problemet är att det i många fall är svårt eller omöjligt rent praktiskt eller estetiskt att montera t.ex huvudenhet, slutsteg och ev. andra ingående komponenter på isolerande underlag, skiljt från bilens chassie.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.