AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.664

min 750 e32 tickar ibland .. tickar mer med 5w 40 olja hade 5w 50 förut?

320-325
Hej .. jag gjorde olje byte på min v12 e32 ännu än gång. denna gången bytte jag från biltema 5w 50 helsynt till biltema 5 40 helsynt och då verkar den ticka mkt oftare och ljudligare?? vad beror detta på . det so tickar är en hydralisk lyftare på vänstra sidan mitten typ. vad ska jag har för olja för att slippa detta? är 5w 40 lösare än 5w 50 eller hur är det?? kanske ska jag hälla i halv sytet ??

vad tror ni. ?? gillar inte när det tickar.. verkar vara svårar för lyftaren att fyllas med olaj som det är nu.

V12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
5W-50 har högre varmviskositet än 5W-40, så din iakttagelse är "riktig".

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att hälla i halvsyntet hjälper inte ett dugg. Däremot har 5W50 oljan precis som Erik påpekar en högre varmviskositet än 5W40.

Högre varmviskositet = tjockare vid arbetstemperatur = högre oljetryck.

och det är nog oljetrycket som är hemligheten bakom tickandet skulle jag tro.

___
Bilbloggen: Länk
mole
Finns nått medel att köpa på mekonomen för tickande lyftare
Nått med att smörja upp gummit vid lyftaren
Den e speciel för hydrauliska lyftare, vet ej omden hjälper men det var från en känd firma

Min 730 Länk
320-325
okej så 5w 50 är tjockare och då får jag högre olje tryck = att lyftaren fylls upp ordentligt.. alltså tomgången på min 750 är typ 600rpm inte mkt olje tryck då.. finns det tjockare olja än 5w 50??,,

mvh

V12
Visa användare
133
Morgan_
750iAL -89
Hej,har samma problem efter servicen i våras.tickar lite efter oljebytet.dom hade hällt i halvsyntet och innan hade jag mineral olja och inge tickande.
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Problemet uppstår på grund av att ventillyftarna inte fungerar som de ska. För att eliminera problemet bör ventillyftarna bytas. Det finns "mirakelmedel" att hälla i men de fungerar ofta på så sätt att de gör oljan mer trögflytande, vilket höjer oljetrycket så att det mekaniska slamret inte blir så påtagligt längre. Häll i 10W/60 olja så ska du se att bilen blir tyst när du varmkört den. MEN.. faktum kvarstår att du har troligtvis igenslammade hydraullyftare...
Paap Reeder
... om en lyftare förvarats liggandes eller eljest i annat läge än - rätt upp - så kommer luft att hamna under själva hydraulkolven ... och den går aldrig att få bort.

Ett antal Bimmers har tickat efter konkörningar - och då på fler lyftare än en -så även min V12:a för nått år sedan.
I mitt fall kom felet sig av att normala oljenivån inte räcker till för avancerad körning - typ konbana utan man måste höja ca 1 lit över över strecket.
I år = no problems!

Tickar den så får den inte olja. Det är skit i systemet! Således måste man prova andra metoder varav en kan vara att höja oljetrycket med tjockare olja men det kommer att inverka ytterst mariginellt på den situation en lyftare befinner sig.

Andra metoder kan vara att köra med tunnare eller renande olja. Jag var ytterst nära att prova dieselmetoden på min M30 men nu blev det så att jag högtryckstvättade blockets undersida istället.

EngineFlush finns det väl nått som heter? ... är som dieselolja!!??

Istf att riva skulle jag hälla i 7 lit diesel. Hur länge man sedan skall låta motorn gå ... vet jag inte men själv skulle jag låta den gå ca 5 min - utan belastning - och sedan köra 2 oljebyten på raken.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Paap: Menar du att M70 inte klarar lite hårdare kurvtagning med normal oljemängd?
Paap Reeder
... ja så är min uppfattning just nu i a f.
Kan ju inte svära på exakt var på stickan nivån låg då men klart är att det var nivåen som var avgörande.
Minst 5-10 tickare har man stött på på konbanorna genom åren.

MVH /// Paap R

320-325
hmm okej då börjar jag förstå.. är mineral bättre på att ta bort tickandet då?? eller 10W 60 men var hittar man sån olja då? jag har sett att det finn 20w 50 helsyet racing . den kanske man skulle hällt i det låtter inte nice när en vetil lyftare tickar ibland . helst inte allt fördyr olja helt . jag har b ju bytt nu 2gg på mindre än en månad mellan olika helsytet . 5w 50 var helt klart bättre iaf. då ticka eden nästan aldrig,

V12
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är ingen skillnad på tjockleken på en 5w50 och 20W50 utom vid kalla temperaturer. 20W50 skulle jag aldrig hälla in en motor som ska ta kallstarter.

Paap, jag är lite tveksam till om huruvida det är bra för motorns alla lager köra den på diesel istället för olja. Löser inte diesel upp oljefilmen väl effektivt och får på så sätt motorns alla lager gå "torrt"?

___
Bilbloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.