|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 525i från 1992 (24v-modellen) som gått drygt 32 000 mil. Häromveckan, precis mot slutet av tre timmars problemfri körning i motorvägsfart, började den plötsligt dricka kylarvätska som om det vore ett stort hål i kylaren, men såvitt jag kan se läcker det inte ner på marken under motorn. Däremot ser avgaserna ut som vattenånga, så jag antar att vatten kommer in i själva motorn, förångas och följer med avgaserna ut. Motorn går för övrigt rätt ojämnt, förmodligen inte på alla sex cylindrarna. En detalj som kanske kan vara värd att nämna är att jag testat att köra bilen på mellan tio och trettio procent E85 i bensinen, och såvitt jag kunnat bedöma har den gått bättre (jämnare och på aningen högre varv) på denna blandning än på ren bensin. Bilens marknadsvärde är i storleksordningen 10 000 kronor (en del rost) så jag tvekar naturligtvis att lägga några större mängder pengar på den, och en bekant till en kompis har erbjudit sig att köpa den för 2 500 för att sälja delarna (och det är ju en bra slant mer än jag skulle få på skroten). Mitt behov av bil är måttligt under vinterhalvåret, så jag överväger att sälja den och sedan köpa något "nytt" till våren. Känner någon igen problemet, och vet ni vad det kan vara? Packningar? Topplock? Hela blocket? Tacksam för alla svar. / Kristoffer | |
| tror mest att det är topplockspackningen som har gått. | |
|
Om felet är topplockpackningen, så behöver det ju inte kosta så mycket, eller? |
|
| Nej, precis! | |
| kolla om du har vatten i oljan | |
| Om alternativet stod mellan att sälja för 2500 eller byta topplockspackning själv skulle jag gjort det själv. Även om du inte har gjort det innan så är det ingen big deal om det skiter sig rejält. Du kan ju alltid sälja bilen som gds objekt. En sotningssats kostar dryga 1000 lappen, arbetet tar väl max en helg om du tar det lugnt och aldrig gjort det förut. | |
|
Tack för alla tips, det är fullt möjligt att det bara är en packning. Jag lär dock inte ge mig på att byta något sådant själv för... * bilen står 30 mil härifrån * jag har tummen mitt i handen och dåligt med verktyg * jag har måttligt bilbehov under hela vintern (åker inte bil till jobbet i alla fall) * jag har väldigt få helger framöver när jag skulle ha tid att åka ner och skruva Så sammanfattningsvis är mina alternativ inte "sälja eller laga själv" utan "sälja eller be min kompis lämna in på en lokal verkstad". Men hur ser man om man fått vatten i oljan? Slangar ur oljan? Eller kan man se det på oljemätstickan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.