AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.494

kontantkort i telefon

be
21
begnt
523iA Touring - 98
Hade tidigare vodafone (numera telenor) tvillingkort med abbonemang monterat i telefonen, vilken är bmw orginal. Den har suttit monterad sen bilen var ny 98. Kortet funkade perfekt men har bytt till telia pga bristande mottagning.Vet någon om det går bra med kontantkort, typ halebop. Har hört mig för och fått olika svar.
le
224
leifeugen
540IA -02
Åtminstone funkade kontantkort inte i min förra 528-99.Har inte provat i min nuvarande.
th
105
thepe
520iM -10
Ursäkta en novis, men vilken teknisk förklaring finns det till att mobila kontantkort inte fungerar i BMW orginaltelefon?

Thepe
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Vet inte men någon pratade om högre effekt på telefonen och att det krävde ett kort som var anpassat för det. jag tänkte det var någon som fått det att funka och med vilket kort i så fall
Jag har ett tre-fyra år gammalt Telia kontantkort i min 523:a, och det funkar felfritt. Även de tidigare telefonförsedda bilarna som jag haft har funkat med samma kort.

Mvh
/Janne
Jag har telia kontant och det funkar utan problem (-00). Strulade lite när jag hade kortet i telefonen men jag satte det bak i huvudenheten. Sedan dess, inga problem.
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Har också Telia kontantkort i bilen, sitter fram i telefonen och det fungerar kanon. Finns mig vetligen ingen skillnad på kontantkort och "vanliga" kort vad gäller uteffekt på mobilen.
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Tack då ska jag också testa.
Själva det fysiska kortet är samma, oavsett operatör eller typ av abonnemang.
Många myter cirkulerar om vad som funkar och orsaker osv.
Lite beroende på telefontyp så KAN nyare kort som är avsedda för 3V-logik (gäller i första hand ficktelefoner, ej fasta telefoner) strejka i vissa äldre telefoner som använde 5V-logik. Har inget med telefonens effekt att göra, t.ex ficktelefoner med max 2W och fastmonterade som kör med 6W uteffekt osv.

FP
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då jag själv i ett tidigare liv sålt telefon och abonnemang så kan jag säga att det inte finns någon som helst fysisk skillnad på ett kontantkort och ett sim-kort för abonnemang. Det är inga som helst problem att omvandla ett abonnemangs Sim-kort till kontaktkort och vice versa. Det kan säljaren gör i butik i realtid. Så om inte kortet fungerar beror det snarare på det som Folke säger.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
be
21
begnt
523iA Touring - 98
Kan det vara någon skillnad på olika bolag typ comvic.telia,telenor e. dyl.
Kan man alltid montera kortet i huvudenheten eller är det olika modeller.
Jag hittar ingen plats i h.enheten.
se
661
seb_540
328i M F30
På min 99a har jag ett telia kontantkort inköpt i år, funkade inte framme vid luren, men perfekt bak i huvudenheten. Mycket pilligt att få på plats där bak, iaf i touringen.
Själva telefonen (huvudenheten) bak i skuffen är tillverkad av Motorola, en svart låda med en antennkontakt och en 25-pol d-subkontakt. Sloten för kortet sitter på lådans ena kortsida, lite svår att se osv. Möjligt att det finns varianter på telefoner osv, på min bil tillverkad 09/99 funkar alla typer av kort både bak i telefonen och framme i lurhållaren. Det är inte helt ovanligt att själva kontaktpinnarna går sönder
i kortläsarna, särskilt när man kör med kortadaptrar för de små korten, därför kanske ena läsaren inte funkar. Normalt funkar båda, sätter man ett kort i båda så har den främre prioritet, den är tänkt för tillfälliga kort från gäster osv i bilen.

FP
le
224
leifeugen
540IA -02
Jag tror att Folke har rätt för jag försökte i min vuvarande bil ett kontavtkort och inga problem.Så vi får säga att tyskarnas telefoner är gammamodiga.I 02 är det en telefon utan ledning,funkar med batteri.om gammalmodighet så tycks det ännu finnas den gamla kassettspelaren i 02 jag har inte sett många kasetter till salu i Finland,men i min 16:9 bildskärm finns den gamla kassettspelaren under bildskärmen ännu+cd växlare.Så vad skall man säga om tysk teknik i dag.Redan på slutet av 90 talet var det standard med kasettradio i Bmv medan andra bilar redan hade bytt till cd.Min åsikt är att på musik+ tv tekniken är de mycket äfter åtminstone om man jämnför med Finland,får knappast kasetter mer,om man inte har några gamla hemma.Men Bmw är alltid BMW.Hoppas att de iframtiden sattsar mer på musik etc, för priset på det gamla skiet är redan svindyrt.Hemma får man en studio för samma pris.I bilen I-pod,ice etc.Åsikter? BMW fan men dyrt att uppdatera.
Telefonerna kommer från Motorola, Siemens och Nokia, isf är det de som är gammalmodiga... Håller med om att man borde montera CD som standard, kasett kunde man ha kvar som option för de ev. marknader som föredrar detta.
Dock har man ju kunnat få enkel-CD eller växlare om man så vill sen lång tid tillbaka vid beställning av bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.