|
|
|
|---|---|
| någon som vet vad det är för nummer på soppapumpen | |
| det är några siffror före men det slutar på 69493 | |
|
0 580 314 069 är Bosch's artikelnummer på bensinpump till E32 750i Vet inte var "cam" har fått sina siffror från... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
härifrån : Länk men när jag tänker efter lite så kanske det är den firmans artickelnummer helt enkelt, sorry.. |
|
| tackar | |
|
Well... tog tag i saken och tog ut den felande pumpen, en som sannolikt suttit i sen den lämnade fabriken för slangklämmor och dylikt såg orört ut. Den fungerande pumpen har blivit utbytt tidigare. Hur som helst så var det inga konstigheter. Jag plockade ur givaren och snäpte loss pumppaketet ur botten av tanken, tog bort den trasiga pumpen, satte en bit sil över det tomma hålet i silen, meckade dit en T-koppling på den fungerande pumpen, kopplade de lösa kablarna till den hela pumpen och tryckte i alltihop igen. Så tre timmar efter att jag for iväg till garaget med bilen var jag på väg hem igen, med alla 12!. Så nu gäller det att hålla sig under 4000 rpm eller vart gränsen nu kan gå tills jag fåt dit en annan pump igen. Kan nämna att boschnummret denna gång är 0 580 453 010. Kan även nämna att dimensionerna på själva pumhuset (aluminiumcylindern) är 43 mm diameter och 95 mm längd/höjd. slanganslutningen är 8mm och filteranslutningen 12mm och de är inte centrerade. Jag tog även några bilder som jag ska se om jag få in på min profil/sida. |
|
|
det blev visst inga bilder där men hur som helst så tog jag pumpen i handen och la den på biltemadisken och sa att jag ville ha den som var mest lik. han kom tillbaka med 207-pumpen (Audi) och när jag pillat bort plastringen på soppa-ut-sidan så var det två skillnader: längden/höjden vad några millimeter mer på biltemapumpen och filteranslutningen var typ 20 mm istället för 12. Värt ett försök så jag slog till. Så efter en och halv timmes meck och några testrepor så kan jag konstatera att det fungerar. Filteranslutningen var så pass stor att jag kunde ha filtret inne i pumpens anslutning istaället ( tillsammans med oring för att täta till det hela) plus att jag fick karva lite i botten av plasten som pumpen sitter i (men inte såvärst brutalt). Angående biltemapumpens större längd så visade det sig att det funkade _ganska_ bra utan modifieringar men det kan vara ide att karva lite i plastflärparna som håller fast pumpen. Jag chansade på att det skulla hålla ihop ändå. |
|
Paap Reeder |
... vad bidde det för prisskillnad? Vill minnas att originalpumpen kostar 2300:-. MVH /// Paap R |
|
biltemapumpen kostar 349 kr vi kan väl se det här som ett test, blir det någe tjall på pumpen så kommer jag berätta det fort. samtidigt finns det ju en chans att det faktiskt kommer att funka 5000 mil. |
|
| ojdå lät billigt,är det verkligen samma pumpar? jag som beställde 2 st för 1800:- från bildelsbasen!! | |
|
nej det är inte samma pumpar, du får säkerligen begagnade boschpumpar. De biltema säljer är ännsålänge ett oskrivet kort. Om ett par år vet alla bilmeckare i sverige om de duger eller inte. Men grejjen men den här typen av soppapumpar är att det är slitdelar, på Warlboro-pumparnas kartonger står det att de har en beräknad livslängd på ungefär 2000 timmar. Detsamma bör gälla de från Bosch och Denso. För min del är jättenöjd om biltemapumpen håller mer än 500 timmar eller 5000 mil. |
|
|
Trevligt! Då vet jag vad jag skall sikta på nästa gång pumpen lämnar in. Det är nu över ett år sedan jag tog isär min ena och renoverade den. Så den kan ju lägga av snart. Nästan såpass billigt att man kan köpa en och lägga i bilen. Det känns ju bättre att sätta i en ny piratpump än att sätta i en beg originalpump. Helt ny originalpump är ju lite väl kostsamt... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.