AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.588

Värde på 520 -01. Svårsålt?

Sida 1 av 2
Hej! Möjligen att det här inlägget hamnar i fel forumdel men jag hoppas en moderator flyttar det i så fall.

Jag har haft min 520 -01 ute på blocket en vecka nu. Vet inte om jag får länka till annonsen eller inte så jag kan väl vänta med det..
Intresset har varit minst sagt svalt. Första dagen fick jag dock två erbjudanden om byte, båda SAAB'ar.. Det är dock inte intressant för min del.

Vad kan bilen vara värd? Är dom 130 000:- jag satt i annonsen alldeles uppåt väggen? Jag har dessutom skrivit att jag tar emot bud då jag vill sälja bilen snabbt men ändå inte ens fått ett enda litet skambud ens en gång!

Bilen är som sagt en 520 -01. Gått precis över 12 000 mil. Facelift. Xenon. Silvermetallic med svart inredning. Komfortpaket, dolt drag, finfina vinterdäck. Bilen är i ett mycket fint skick, välvårdad helt enkelt. Svensksåld. Två ägare innan mig. Fortfarande fem servicelampor och så vidare..

Vad är bilen värd? Några knep för att få bilen såld?
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Bifoga gärna länk till annonsen

Gärna det!

Länk
Tror att du får svårt att få ut mer än 115-120 000 om man ser på konkurrenterna. På blocket tittar 9 av 10 på priset och enbart priset.

Knep:
Annonsera i en lokal tidning där folk inte är lika prismedvetna.
Inget svar inom två veckor på blocket = sänk priset till röd flagga
Har du möjlighet så skriv att bilen kan visas på andra orter.
Räknar du tusenlappar så lyft ur däcken ur priset och sälj dom separat.
Fina bilder = a&o, du måste få folk att komma och titta på bilen på plats.

Hörde att en magisk gräns går kring 100 000 SEK. Efter det så halveras antalet köpare, eftersom få Svenssons har så mycket pengar att lägga på bil, cash. Vill ha leasing oftast.

Lycka till

Hej mr B, tackar.

Sänker jag till 120 000:- vill jag gärna få det. Då får jag nästan ta bort att jag tar emot bud, och det är ju lite synd..

Sänka priset till röd flagga? Vad menar du där? Menar du helt enkelt att sänka priset i annonsen på blocket så den blir markerad med en röd pil?

Jag har länkat till lite bilder men att ta några nya skulle ju inte skada kanske..
Tack för tipsen i övrigt! Ska ändra annonsen rätt snart känns det som..
Go
41
Gosevargen
530iA -10
Hej!

Gjorde en snabb koll på www.bilpriser.se och såg att den värderas till mellan 90 000:- och 99 000:- så om du vill få intresse för den får du nog sänka till under 100 000:- i alla fall...

Mvh Mikael
Halloj.

Kanske, men man kan ju inte bara gå efter bilpriser.se.. Man ser ju på till exempel blocket var prisnivån ligger ute i den "riktiga" världen. Enligt bilpriser skulle ju nästan varenda 520 på blocket vara alldeles för dyra i såna fall.. Och då ligger jag ändå i det lägre segmentet bland 520-bilarna.
Bilpriserna ger jag inte så mycket för.

Sålde en 323 nyligen. Fick tillslut 52 000 kr. Värderad till 53-59 000kr.

Syrran leta Toyota. Värderad utan AC mellan 39-45 000. Fanns inte en bil under 55 000.

Tror det är övrigt utbud vid tillfället som bestämmer prisnivån, sen gäller det även att ha lite tur att en kund ska vara ute efter just din bil vid detta tillfälle.

Men att det är köparensmarknad, det kan vi nog vara överrens om.

Sen funderar jag på hur mycket annonsen utformning spelar in... nån som har testat?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"man kan ju inte bara gå efter bilpriser.se.. Man ser ju på till exempel blocket var prisnivån ligger ute i den "riktiga" världen"

Oavsett vad man tycker om prisnivåer skulle jag vilja påstå att bilpriser är mer "riktiga världen" än blocket annonser. Bilpriser kan funka sämre på speciella bilar men en relativt vanlig bil som e39 borde de kunna träffa ganska rätt.

Annonserade priser och avslutade affärer är inte riktigt samma sak.

Finns gott om motsvarande touringar för annonspriser runt 120' och de har säkert en prutmån på 5-10'. Sedan-modellen ska nog ligga minst 10' lägre. Jag tror det är svårt att få ut så mycket över 100'. Börja med ett annonspris på 120' men du bör nog mentalt förbereda dig på att krypa ner åt 110'. Men din bil ser onekligen fin ut.

Lycka till med försäljningen!
Tror som Björn att 120KSEK är optimistiskt. Kanske är 100KSEK eller strax därunder mer realistiskt. Ett annat alternativ är att fortsätta annonsera och hoppas att någon vill ha den för minst 120KSEK iofs. Det kostar på ur Värdeminskningsperspektiv att ha BMW tyvärr.

Halloj!

Det är inte lätt att bestämma värdet på en bil :).
Hur eller hur så måste man ju titta lite på sina konkurrenter, inte bara på en hemsida som talar om vad min bil är värd. Hur många 520, 01 eller nyare, finns det på blocket för under 100 000:-? Japp, ingen. Däremote finns det en hel del bilar över 150 000:-. Ok, dom lär väl inte bli sålda på ett tag.. Men vad jag menar är att jag ligger inte så himla högt i pris JÄMFÖRT MED ALLA ANDRA. Det är ju trots allt alla andra bilar där ute man "tävlar" mot, inte en siffra på en hemsida.
Eller är jag helt ute o trampar :)?
TheMachine,

"siffran på hemsidan" är baserad på kvds egen försäljning samt försäljningspriser från försäkringsbolag och finnansbolag om jag fattat det hela rätt. Att avfärda det som båg tycker jag är väl lätt.

Jämför priset som du begär med denna: Länk

och fundera över vilken som är mest prisvärd...?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ja, jag måste tyvärr hålla med föregående talare, även om det känns taskigt att säga det till dig. Det är 100% köparens marknad, jag letar själv bil just nu och din hade kunnat vara intressant om det varit en touring. Tyvärr så hade jag inte kunnat tänka mig att betala mer än max 110' för bilen, om den är så fin som du beskriver den. För 120' får jag en riktigt fräsch touring, med den utrustningn jag vill ha. Ska kika på en 530iAT -02 imorgon, den räknar jag med att kunna köpa för 120, men den har gått rätt långa mil också.

Jag sålde själv en E38 nyligen, där kan vi snacka om värdeminskning, även om jag köpte bilen till ett bra pris. Livet som E38/E39 ägare är jäkligt tufft alltså, i alla fall när man ska sälja... :o(
Att avfärda bilpriser.se som båg har jag aldrig sagt, det är inte så jag menar. Men ska folk köpa bil enbart efter den sidan så hittar dom ju ingen..
Jag håller ju heller inte stenhårt på priset jag satt, tvärtom så står det ju i min annons att jag gärna tar emot bud. Jag vill ju trots allt bli av med bilen..

Det jag däremot reagerar på är dom som enbart verkar gå efter bilpriser för att bestämma värdet på en bil, när marknaden är annorlunda. Även om skillnaden inte är så stor, så finns den ju. Vad bilpriser baserar sina priser på har jag inte en aning om. Om det är på marknadspriser borde det ju inte finnas någon skillnad. Men det är väl som alltid, man vill ju alltid ha så mycket som möjligt för sin bil :).
Go
41
Gosevargen
530iA -10
Hej igen!

Min uppfattning är att man måste "sticka ut" med ett lägre pris än övriga säljare för många köpare letar ju efter ett bra pris i första hand.

Med tanke på hur fort en nyare E39:a sjunker just nu så vet jag inte om det är ide att ligga ute med ett högt pris under en längre tid men man kan ju ha tur och hitta rätt köpare till slut.
Glöm inte att bilpriser säljer företags bilar (inga privata, utom återtagna finansbilar) dom är många gånger i miserabelt skick (auktionsbilar brukar vara det) så jag förestår att dom är billiga.

Var inte desperat, tona ner snabb affär skippa text som "Motor och växellåda (varför skulle dom inte göra det?) fungerar precis som det ska" det är några snabba tankar jag får.

quixotic2; Din kanske blivande 530 har ju gått 10000mil mer än denna 520, lite skillnad...

Mvh Stephan
Stephan735i
"skippa text som "Motor och växellåda (varför skulle dom inte göra det?) fungerar precis som det ska" det är några snabba tankar jag får."

Exakt vad jag också tänkt på, så här i efterhand *mummel* :). Uppdaterad annons till helgen utlovas.. :). Funderar dock lite på det "nya" priset..
tycker det är svårsålt nu överhuvudtaget.
tog ett tag innan jag fick sälja min 328 -98 men då prisdumpade jag i slutet och vipps, en dag senare var den borta. sänke så jag fick en röd pil :) som det har pratats om.

Lycka till!
Inget skinn inget M-paket och "fel" motor. Men facelift neutral färg och skick som ett plus. 110 gissar jag på. 520 E39 springer inte iväg så jag hade sänkt anonnsen till 120 och försökt kränga den för 110. ;)
Från "PowerMac" kom inlägget som jag väntat på. Det beskriver nämligen "utrustnings-kinket" hos spekulanterna som verkar överträffa det mesta när det gäller just begagnade BMW. Och som ytterligare späder på den redan punkterade prisbilden.

Det lustiga är att detta fenomen nästan kan beskrivas som en matematisk funktion av plånbokens storlek, dvs ju äldre (billigare) modell, desto större (läs orimligare) krav på mil/färg/utrustning/skick :-)

Jämför man bilen i tråden med exempelvis en motsvarande V70, A6, 9-5 etc är en BMW med komfortpaket inte direkt snikutrustad. Och betänker man andelen svensksålda 520i 2001 med fabriksmonterat M-sportII och skinn så går de troligen att räkna på ena handens fingrar :-)
Men detta är inget som marknaden tar hänsyn till, tyvärr.

Jag gissar också på ett slutpris strax över hundringen för denna bil.
Halloj! Riktigt kul att få så här mycket respons, tack!

Jag håller med ovanstående två. Hade bilen haft M-paket hade den varit ruskigt mer lättsåld känns det som. Dock sant att 520 med M-paket inte är speciellt vanligt :). Skinn är inte säkert att alla vill ha men motorn är ju dock lite minus. Folk ser helt enkelt att det är den minsta motorn och kanske tycker att det inte är något att ha. Att det sen är en sexcylindrig sak på 170 hk (vilket inte är så pjåkigt) kanske dom inte reflekterar över.
Färg, facelift och utrustning är ju något som borde tilltala dom flesta tycker jag.

Är en sänkning till 125 000:- helt onödig? Är det 120 000:- som gäller med en gång?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.