|
|
|
|---|---|
|
Alla annonser jag sett som har SMG har då paddlar på ratten och de kanske är mer standard om man gör en bil ny så får den de vad vet jag, men det jag undrar är hur är själva växlingen mellan dessa två? är SMG svårare eller segare än en vanlig automat låda? Nu snackar jag om lådorna til E46 och dem lite nyare.. från 01/02 och uppåt typ. Ang drift kostnader skilljer det sig där också eller? Ni som har ägt båda får gärna skriva vad ni tycker, ja ni som kört eller vet hur de fungerer med =) Grejen är att bilen jag skall köpa måste vara automat av något slag.. och att därför jag reagerat nu är att dem flesta som sätter ut sina annonser på blocket som har SMG lägger in bilen under "Manuell" så är lite därför jag undrar om SMG kanske är mer manuell än automaten. Tack för hand. /burner | |
|
burner SMG är en manuell låda med hydraulisk koppling, den växlar upp och ner när man vill och inte som en automat när det passar lådan. SMG finns som smgI och smgII (samt smgIII på nya m5 och m6) SMGI som sitter på icke M-modeller har jag aldrig kört själv så den kan jag inte uttala mig om, har dock läst att den är mycket segare och inte alls lika bra som smgII. Jag har en M3 med smgII och den tycker jag är riktigt bra, det närmaste manuellt man kan komma utan koppling. Nackdelen med smg gentemot automat är att växlingarna lätt blir lite ryckigare, det finns inget bra automatläge på smg tycker jag utan bäst växlingar får man genom att använda paddlarna eller spaken för växling. Om bilen mest ska gå i vardagstrafik och inte på bana så skulle jag nog rekomendera automat framför smgI. Men är det en M-bil så finns ju inte automat och då är det smgII som gäller. |
|
|
Tackar för svaret.. jo hade hört talas om hydralik koppling etc.. men eftersom jag kommer köra i vardags trafik.. eller pendla mer mellan Östersund-Stockholm så tror jag nog automat lådan är nog det bästa för min del =) tack än en gång. /burner, |
|
|
burner Det tror jag också. Har haft en 330xi e46 och nu en 330xd e91 med automat och jag tycker det är riktigt skönt. Har även kört mycket på bana med min förra automat och det går bra även men manuell gör sig bättre på bana. |
|
|
Har själv haft lite funderingar på att köpa en 330 med SMG men har av verkstadskillarna på BMW och andra fått rådet att AVSTÅ! Tydligen är det svårt att få till "bra" växlingar som ryk skriver samt att enligt BMW är det lite si och så med kvaliteten på det hela. Sen verkar även BMW själva inte vara förtjusta i att få in en bil med SMG, om det inte är en M-bil förstås. Själv avskrev jag SMG när jag fick höra detta och köpte en med manuell. Det fungerar klockrent för mig. Men om du ska pendla så långt spelar det väl ingen roll om det är automat eller manuell??? Du ligger mest på landsväg och då ligger du ju på högsta växeln hela tiden och behöver inte växla så mycket. Vägen dit är rätt kort så du lär inte bli trött i armen av att växla :-) Tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på vilken låda bilen har. Niklas Fransosen |
|
|
Tackar för svaren! Fransosen: det är klart man inte växlar så mycket på landsväg men eftersom jag kört så mycket nu och vet hur det är så vill jag bara av bekvämheten skull ha just en automat =) Har hittat en bil som jag vill ha och har dem önskemålen jag har så skall kolla på den i helgen hade jag tänkt. Är en 330 cab -01a med hardtop och all utrustning utom navi/tv annars allt.. oanvända vinterhjul mm dessutom svensksåld med få ägare och låga mil (ca 4400mil) han har sagt han vill ha 235000kr men får se hur de slutar.. postar en tråd i andra avdelening ang värdering så vi behöver inte svara på detta inlägg ang detta. /burner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.