|
|
|
|---|---|
|
Det är en lampa som varnar till och från. Den ser ut som ett utropstecken med en ring runt och det ser ut som en parantes ( ) runt ringen. Samtidigt som lampan lyser konstant rött varnar färddatorn "Bremsbelegg Prufen" vilket jag vet betyder kontrollera bromsbelägg. Enligt instruktionsboken skall detta betyda att Dymamic Break Control (DBC) är ur funktion men jag märker ingen skillnad vad gäller bromsarna, ABS fungerar. Bilen är nyservad Insp II för 350 mil sedan, där framgår det av protokollet att det är minst 11 mm kvar på samtliga bromsbelägg. Detta är ett fenomen som uppkommit senaste veckan och det är inte varje gång utan snarare 2 av 3 gånger jag sätter mig i bilen. Har idag varit i kontakt med BMW som på min beskrivning inte kan avgöra riktigt vad som är fel. (Kan vara bromsvätskan sa de) Ska köra 120 mil i helgen med start imorgon så jag skulle vara tacksam om någon kan svara mig på om detta är någonting allvarligt så jag ska försöka låna en annan bil eller om jag kan köra med denna. BMW hade tyvärr inte möjlighet att kolla förrän på måndag... Tacksam för svar!!! Mvh mathias | |
|
Du har ju själv angett svaret, läs instruktionsboken så ser du att lampan ska lysa när beläggen är slut. Mvh//Magnus |
|
|
Minst 11mm låter ganska mycket, tom för helt nya belägg. Jag hade nog kollat själv på dessa. Konstigt att BMW svarar som de gör på en ganska solklar indikering, varnaren för bromsbelägg består av en sensortråd som slits bort när beläggen är slut. Ett alternativ kan vara fel i kablage och skarvstycke till dessa, de sitter på vänster fram och höger bak, man ser en liten elkabel som går ut till bromsoken osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fel på givarkabeln eller så har nån rostflaga från tex skivan lossnat och skavt sönder/skadat sensorn. Men kolla också nivån i bromsvätskebehållaren eftersom indikeringen kommer o går vet ej på rak arm om det är samma indikering men säger datorn brosmbelägg så bör det vara sensorn som strular om inte BMW meken har taskigt ögonmått eller fuskat, Är för övrigt ca 3mm kvar av beläggen när det varnar. Kör du ingen fara. Man resetar en bromsbeläggsvarning efter byta av belägg och sensor genom att sätta på tändningen i minst 30 sekunder utan att starta bilen sedan stängar man av tändningen och därefter startar man bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Var på BMW idag och det var en givare till bromsbelägg som hade hoppat ur läge och gått sönder. De bytte på 15 minuter, totalkostnad 316 kr. Mvh mathias |
|
|
drar upp en gammal tråd igen pga att jag inte vill starta en ny. har fått samma symptom idag, lampan slogs på mitt i allt bara.. när jag kikar på beläggen ser dom ut som nya fram och bak.. så jag funderar visst är det slitageytan jag ser innan för själva skalet på belägget, så jag inte står och glor på nåt annat ;).. förstår ni hur jag menar?.. det är juh som en tunn kant på beläggen och på den sitter själva slitageytan vidhäftad.. är det bara den som sitter innanför så har jag ca 1cm runt om... mer fram nästan.. så då måste det juh vara nån jäkla givare.. är det så att det sitter en givare högre fram och en väster bak som på min tidigare e34?. /mvh jocke |
|
|
I nåt fall har kabeln till givaren sltits av eller skadats, då får man varning trots att beläggen inte är nerslitna. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.