|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, jag brukar ha Transmax Z i manuella växellådor utan etikett. Men, vi har tonvis med nytt Mobil 320 ATF på jobbet, kan tyckas snålt, men jag har hällt det i lådan på E30 318iT -94. Funkar det? Lådan rasslas lite på tomgång, som vanligt. Annars funkar den fint. www.technomag.ch/fileadmin/user_upload/Downloads/Schmiermittel/MobilATF320_d.pdf Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan | |
|
ATF-olja är extremt tunn, och skall endast användas i oljor avsedda för ATF-olja. Den är olämplig att hälla i "för att den var billig", såvida det inte är så att din låda är specifierad för ATF (vilket jag har svårt att tänka mig). Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Alla växellådor i e30 (utom M3 som absolut INTE får köras med ATF) kan köras med ATF. Det är dessutom rekommenderat av BMW under vintern. Dock ökar rasslet ofta lite pga. att oljan är relativt tunn, tyvärr är det så att de flesta BMW lådor rasslar lite från ingående lagret i lådan oavsett olje typ. Inget farligt och bara att leva med. Många rekommenderar RedLine MTL, den har ungefär samma varmviskositet som en genomsnittlig ATF olja. Sommartid kan dock ATF oljan bli lite väl tunn och göra lådan "taggig" att växla. Jag kör med Castrol EP80W eller Mobil SHC 630 i Getrag 265 lådorna och Castrol SMX-S eller Redline MTL i Getrag 260 lådorna. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Väldigt många bmw-lådor i modern tid fylls med ATF och rekommenderas således. Undantag finns självklart. Min Länk Cabrio |
|
|
Ander S.: Njae... beror på vad man menar med modern tid. Alla BMW med "lifetime" (mest idiotiska påhittet någonsin) olja ska ha BMW:s egna MTL-LT2/3 liksom M5 e28 och M635CSi (de hade tidigare en specialolja som inte finns längre). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tryggve har helt rätt. Min 518i-95 är specad med ATF, det står en skylt på lådan. Troligen är det samma på en -94, men kolla vad märkskylten på lådan säger. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Även gamla 70 tals Volvo funkade bättre med ATF i växellådan i många fall. Där tröghet och något mindre standard missljud fanns. Funkar säkert i äldre BMW också ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, det funkar nog, lådan lär inte rasa.. Det med rasslet tryggve, jag har bytt ingående lager på 2 st. Getrag 245(?) (318), det hjälpte inte, expert sa nåt om att bottenstocken blir så med åren. Vi har den oljan som vi får av kund, och det blir över... mycket ny olja KASTAS! Då tyckte jag att varför inte spara en krona... Det är trotts allt ingen skitolja. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Även de andra lagren slits med tiden, 90% av de e30 jag har haft har rasslat ifrån lådan. Den enda som är tyst är 325 -88an som har gått 5200 mil. Likaså låter min bruksis på 13800 mil mer än brorsans touring på snart 20000mil. Irriterande men inget att oroa sig för. Står t.om. omnämnt i BMW TIS (tekniskt informations system) att med ATF i lådan kan ett ökat oljud höras ifrån växellådan. Vilket slöseri med resurser att kasta olja! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Oljan används i olika prover här, men vissa av oljorna kommer aldrig till användning... tyvärr. Vi kan inte göra annat än kassera det kunden inte vill ha tillbaka...(Ska föreslå Castrol nästa gång:-))) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Jag kan meddela att jag hällde i Mobil helsyntet GL5 "vanlig" transmissionsolja. Lådan rasslade ovanligt mycket med ATF, den är MYCKET tystare nu. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Tänk bara på att endast GL-4 olja rekommenderas till BMW:s växellådor. Slår man i en GL-5 olja som inte är klassad GL-4 så riskerar man att "fräta" sönder synkringarna då de flesta GL-5 oljor innehåller additiv som reagerar negativt med ex. gulmetaller. Generellt gäller: Ju högre GL-tal desto mer EP-additiv. GL-1 är helt fri från EP-höjande additiv. GL-5 rekommenderas till bakaxlar och till vissa transaxlar (tack o lov att vi som åker BMW slipper det :-). Nu finns det dock GL-5 oljor som fungerar där GL-4 olja ska användas (QuakerState har bl.a några varianter), kontrollera dock så att Mobil oljan klarar detta. Annars har Mobil en trevlig växellådsolja, SHC630 75W-90. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Det är den, SHC630 som jag hällt i. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Då är det lungt! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tack tryggve. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Vad rekommenderas det för olja till bakaxeln? | |
|
Castrol SAF-XJ har varit överlägsen allt annat jag prövat. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Har en Getrag sportlåda avsedd för M20 motorn. Lådan är tillverkad -82, vilken olja rekommenderas? | |
|
En API-GL4 olja avsedd för manuella växellådor, viskositet SAE-75W90 eller SAE-80. Exempel på vettiga oljor: Castrol EP-80W (mineral), Castrol SMX-S (syntet) eller Mobil SHC-630 (syntet). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Ok,tackar så mycket..=) | |
|
Kan Mobil 320ATF hällas i E39:ans styrservo? Det är ju ATF (som locket säger) och Dexron III. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.