|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Min bror har köpt sig en BMW 320 2,2 -04 precis nyligen. Då den är utrustad med vad som nästan måste sägas vara mopeddäck original så har jag fått i uppdrag att hitta lämpliga däck och fälgar åt honom. Har hittat en uppsättning M68 17" fälgar, dem som sitter på original M-paketet, men vad ska man ha för däck till dem? De är ju 7,5" breda fram och 8,5" breda bak. Många annonsörer tycks ha monterat samma däckdimension fram och bak, blir inte det helt konstigt? Vad är det som gäller fram original för däckdimension? Vad gäller bak? Tack på förhand //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? | |
|
225/25 fram och 245/40 bak är original. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
225/45 ska det stå så klart "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Okay, tack för svaret. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Tror iof M68-fälgen är 8 och 8,5". Inte för att det spelar nån roll. Är dock inte hundra. Min Länk Cabrio |
|
|
M68 7,5x17 vorne 225/45R17 ET 41 8,5x17 hinten 245/40R17 ET 50 Länk ___ //Ulf |
|
|
Det är nog inte bara den fälgen som är aktuell utan jag ska väl leta fram så snygga fälgar som möjligt till så bra pris som möjligt. En inte helt lätt uppgift kanske. Min fråga kvarstår dock hur det blir om man monterar samma däck fram och bak om fälgarna är olika breda? Ser det konstigt ut? Blir bilen jobbig att köra? Det måste ju finnas en anledning till att BMW har valt bredare däck bak men trots det så verkar många köra med samma dimension fram och bak. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Det är inte bara privatpersoner som monterar lika fram och bak. Kompisens farsa köpte en 320 på Englunds här i luleå och fick nya däck medskickade och när han tittade så satt det 225 runt om. Blev en tur tillbaka och gnäll så bytte de till 245:or ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest |
|
|
Jag hade 225/45-17 Hakka 4 på M68-fälgarna. Bilen blir inte jobbig att köra, enda nackdelen är väl utseendemässigt (efter tycke o smak) samt att fälgen blir lite känsligare för trottoarkanter. Programmer, där ser man. Var osäker men trodde att dom höll samma bredd som 18"-originalarna.. Min Länk Cabrio |
|
|
Anders: om med 18" original menar M67 så är dessa: 8x18 vorne 225/45R18 ET 47 9x18 hinten 255/40R18 ET 26 Lövet: När det gäller de som kör med 225 runt om så kan det också röra sig om kopior på M68 då dessa oftast bara finns i en bredd, t ex 7,5x17 Länk . ___ //Ulf |
|
|
I det här fallet så var det originalfälgar som var bredare bak som var skodda med samma däck runt om. Se: Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Programmer, tänkte närmast på MV-eker med flera. Trodde de flesta höll 8,5 i bak men jag har kanske fått de om bakfoten.. Min Länk Cabrio |
|
|
Anders: verkar vara som du säger... för 3-serien (E36/E46) så kör dom oftast 7,5 fram och 8,5 bak i 17" medan det för 18" oftast är 8 fram och 8,5 bak. Detta kom jag fram till efter att ha tittat på de olika sk M-fälgar som finns. ___ //Ulf |
|
|
Ok, jag var inte helt utanför sargen alltså.. :) Min Länk Cabrio |
|
|
Jag kör iaf med original M135-fälgar... Fram 8,0 x 18 med 225/40-18 Bak 8,5 x 18 med 255/35-18 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.