|
|
|
|---|---|
|
JA vad är detta för en BMW???? Länk Z3MPOWER | |
|
ser ut som en modifierad version av Länk vad modellen heter vet jag inte men det är en modell som BMW fick på köpet av biltillverkaren Glas på 60-talet. |
|
|
Hej! Det är en BMW 1600GT (baserad på en glas-coupe men med BMW bakvagn, drivlina och 1600ti motor) Ser ut att vara ett rejält voldtaget exemplar, dessa bilar är rariteter, och betongar ett mycket högt värde i originalskick, ett av de minst kända men vackraste BMW-modeller. Henke lexus: ganska enkelt att komma på modellbeteckning....se på bakluckan på bilen i länken så du la ut... :o) MVH: Sakke |
|
|
Länk Om det är den du menar så ser jag ingen modellbeteckning......:) |
|
| henke: På första bilden du postade så syns modellbeteckningen på bakluckan. :) | |
|
Ja jädrar!!...... dags att putsa glasögonen minsann:) "Ja till biltullar i Sthlm" |
|
|
Jag trode jag kunde det mesta om BMWs olika modeller och när jag hör namnet så låter det bekant men när jag såg bilden på den jag bifogade så kände jag inte igen den, jäkligt snygg var den i alla fall. Vet inte om jag tycker min bild var våldtagen, men det är klart helt original är den ju inte. Z3MPOWER |
|
|
Kolla här Länk så framgår det hur en BMW 1600GT i alldeles fantastiskt originalutförande ska se ut. Jag har haft förmånen att följa renoveringen av den bilen på nära håll, och jag kan intyga att precis varenda detalj är i nyskick. /// Gunnar E. |
|
|
Otroligt snygg! /Lars |
|
|
Gunnare: Den är lite trimmad va? Eller vad betyder beteckningen "E21 2,0" på toppen? ///BMW - Was sonst! |
|
| väldigt snygg.. någon som vet vad en sådan kan vara värd??? | |
|
Mig veterligen är den i originalutförande. 1600GT har samma motor som 1600-2 Ti, som hade de två dubbla Solex 40-förgasarna som syns på bilden. Beteckningen på toppen är lite mysko - E21 är en nyare topp än själva bilen, (den borde heta E12) och 2.0 indikerar onekligen att toppen är från en 2-litersmaskin. Har inte noterat de tidigare - kanske ägaren själv kan upplysa oss, om han råkar läsa detta? /// Gunnar E. |
|
| någon som vet vad en sådan bil kostar på et ungefär?? | |
|
Såldes en i nerplockat, men renoveringsbart skick (ej skrot), från Göteborg till Tyskland för något år sedan. Har för mig priset var 80 eller 85 000. Urspungsmodellen (Glas 1500 GT, och efterföljande GLAS GT), ligger på mellan 150 och 250 000 ungefär, beroende på modell och skick. Tippar att BMW:n ligger ungefär liknande. Dock, som med alla äldre samlarbilar kan fantastiska exemplar betinga betydligt högre priser. |
|
|
Hmmm, originaltoppen var lite "bedagad", minst sagt. Icke renoverbar! Den som sitter på köpte jag i Solna på en av klubbkvällarna för MÅNGA år sedan. Fördelen är att den redan klarar blyfritt samt har den bättre gjutningen för att klara höga temperaturer. OBS! Efter att ha kört ett antal 02-or som tjänstebil från 1966 och framåt, så kan jag meddela min gamla devis om M10 och M30: "ge motorn olja och vatten så kalrar dom 30.000 mil " till att börja med. För övrigt så är allt original. Jag skulle dock, med jämförelse till M535:an, gärna se en högre utväxling. Ha det bra där ute i cyberrymden Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
P.S. Bytet till nyare topplock sänker kompressionsförhållandet så det är närmast en "nertrimning" Hälsar en glad Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Här har du en 1600 GT till salu! Bara att slå till. Länk Min sida Länk |
|
|
Hej Micke, Tack för tipset men bilen är känd och kräver en hel del arbete. Inte lika rostig som min var men mycket döljs under lack och klädsel. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Hejsan, jag kan berätta att den röda 1600 GT:n nu befinner sig i Finland och är därmed den första i sitt slag i Finland. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.