|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Devva: Om du kör en 323 från fösta halvan av 90-talet hoppas jag att din rygg och bakdel tål en del umbäranden, att du redan har hörselskador sedan tidigare så det inte blir en nytillkommen skada och att du inte kör på natten. Min 323 var nämligen obekväm, bullrig och hade svaga strålkastare. Bortsett från dessa brister + den klena motorn var det en fantastisk bil som under nio år kostade mig mindre än 2000:- i reparationer (vindrutetorkarmotor och gasvajer (!)). Mvh Mikael |
|
|
mikaelodoris: Hehe, precis det jag kommer göra! Vet hur det är, blir inte första gången jag gör den resan med en sådan bil, sjunde tror jag ;D Tänkte dock att lägga in en hel del nattkörning, mest pga av trafikmängden/rytmen. Ingen vidare komfort nej, men driftsäker och billig, oh ja ;) //Devva |
|
|
Devva: Då får jag väl tillägga att rekordet med mazdan var att köra ca 70 mil upp till Norrland. (Lite OT. Vid köpet hade den hade gått 14000 mil på två år som budbil i Stockholm (!) den kostade 60000 med nya däck och alla fel som motormännen hittade åtgärdade och jag sålde den för 15000 när den var 11 år och hade gått 25000 mil, dvs reparationer och värdeminskning = 47000:- på denna tid. Vilken otroligt billig bil det var att äga) Mvh Mikael |
|
|
Längsta sträckan minns jag inte riktigt, men jag minns en påfrestande dag bakom ratten. Jag körde en god vän till från Jönköping till Kungsbacka med en Jaguar XKR för att hämta en Citroen Jumpy med en MGB på bilsläp (avfärd 1145). Tillbaka till Jönköping med båda ekipagen för att lämna MGB'n och byta bilar. Sedan kör han stressat Jaguaren vidare till Orust för kräftskiva medan jag kör tillbaka släpet till Kungsbacka med den vidriga Cittrabussen. När jag lämnat släpet och ligger kring toppfart på Cittran för att hinna hem hänger inte bensinmätaren med utan bilen börjar hosta i ödelandet mellan Landvetter och Borås, jag svänger av på en mindre väg mot Skene. Lördagkväll och ingen annan trafik så långt ögat når. Helt plötsligt stannar motorn på Cittran och den går inte att starta alls, befinner mig då i en nedförsbacke. Rullar ner för backen, runt en kurva och där uppenbarar sig en liten Shellmack :D Bilen rullar fram till cirka 5 meter innan pumpen, och jag får putta resten. Tankar, vänder och fortsätter tillbaka ut på riksväg 40 mot Borås för att vara hemma i Jönköping kring 10-snåret på kvällen, 10 timmar efter avfärd :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| jag kör varje år med M5an och släp Landskrona-Mostar(BIHl)260mil.Kör hela vägen själv o sover kanske nån timme i Österrike,inga problem | |
|
Ahmo> Nog för att jag också skulle köra långt med en M5a, men hur i hela världen (eller är det just så du kör:-) kör du till Mostar för att få det till 260mil??? *BAWORAK* |
|
| nollar mätaren när jag kör hemmifån Sverige,men eftersom jag tar en liten omväg pga bättre väg blir det mellan 250-260mil | |
|
*skratt* liten omväg? Berätta gärna då jag själv kör ner till Balkan varje sommar. Men den normala vägen om du kör in i BiH strax söder om Zagreb blir 191 mil ungefär. Var hittar du dina extra 60 - 70 mil? Möjligen blir det säg en max 10 mil extra om du tar motorvägen hela vägen ner till Dubrovnik och sedan rätt österut till Mostar. *BAWORAK* |
|
| Kör du via Danmark sen Hamburg,Hannover,Kassel,Wurzburg,Munchen,Salzburg,Villach,Ljubljana,Zagreb,Karlovac,Split,Makarska,Metkovic,Mostar,Och det blir inte extra 10mil via motorvägen,190km till Split och 390km till Zagreb | |
|
Eskilstuna - Hannover - Essen, i ett sträck! UTAN vila o sömn....GODE GUD! Det gör jag ALDRIG OM! Snacka om farlig i trafiken.... :-( /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Ahmo> Ja du. Tar man den vägen har du i princip rätt. Men varför tar du den omvägen? Jag menar var har du den bättre vägen? Självklart bättre väg Zagreb-Split än Zagreb - Mostar via Banja Luka. Det är jag med på, men varför så långt västerut i Tyskland??? Kasselbackarna är vackra och A7an är en förbaskat bra väg. Men är det värt de 50 milen extra verkligen? *BAWORAK* |
|
| Jag möter min kompis som kör från Frankfurt,åker tillsammans till Rijeka(grobnik)o kör lite bana varje år :) | |
|
Vad säger du? Berätta mer, tar mig själv till Rijeka (Opatija) varje sommar i några dagar. Vad är det för bana? *BAWORAK* |
|
V12 LeMans |
En fredag i början av juli 1988 i en nyligen införskaffad 528i e12 , från Hässleholm till Maranello i Italien med 1 timmes kö(industrisem. började) i Hbg , Puttgarden-båttur och sedan ett par timmars sömn i bilen ( i åskväder) , körde vidare kl 5 på lördags morgonen , ! timmes "stau" utanför München pga trafikolycka , vidare via Brenner ( 3 tim. kö i brännande Medelhavsvärme , som 528an klarade bättre än jag, ingen ac ) , anlände till motell i Maranello på lördagskvällen , trött som attan. ca 180 mil Åter i Hässleholm på tisdagen efter att först sett Frankrikes GP på teve på motellet på söndagen , hört och sett Ferrari F1an på Fiorano-banan på måndagen , sedan till Sant Agata Bolognese (Lambo-fabriken) , men tyvärr inget besök i fabriken , då "de höll på med en ny modell" , troligtvis Diablo-prototypen eller jubileums-Countachen , vidare hem till "Svedala" via Buchloe (Alpina) på måndagkvällen(så fabriken var stängd). Total sträcka på fem dagar (med en dags vila), drygt 380 mil . Var även i Maranello i dec. -90 med en bekant som skulle hämta delar till äldre Ferrari-bilar nere i Maranello och Bologna , men då var vi två som turades om att köra. |
| SvanteE:Har du aldrig hört talats om Grobnik strax utanför Rijeka Länk | |
|
Ahmo> Nej den har helt gått förbi mig, eller kanske jag som kört förbi:-) Jag vet inte... Kör man med egen bil, pris? Sidan är ju inte så bra vad gäller info... *BAWORAK* |
|
| SvanteE:Jag vet inte när det gäller bil,men kör du mc kostar det 400kr hela dan. | |
| Lol... Roligt att läsa... Har en kille på jobbet som kommer ifrån kosovo... han åker dit i sträck... Sover inget... Dricker massa kaffe och tar lite upp-piggande:) | |
| Btw... Håller ni med om att innan man har börjat en resa... T ex om man VET att det är 150 mil att köra i sträck så känner man sig jättetuff... Typ det är ju ingenting att köra 150 mil... det gör jag ju på 15 timmar och lyssnar på lite skön musik och så vidare.... Men efter några timmar ledsnar man:) | |
|
m_johan84: Jag rannsakade mitt samvete och svaret blir ett rungande NEIN sedan jag började köra BMW har jag aldrig lyckats köra mig trött trots några direktresor där bara jag suttit vid ratten mellan Bremen och Västerås +. Å andra sidan är det inte ens 120 mil, så jag är egentligen inte kvalificerad att uttala mig. De extra 30 milen kanske är det som skiljer agnarna från vetet. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.