|
|
|
|---|---|
STi |
Förra sommaren köpte jag en JVC stereo från BRL. Fungerade kanonfint i 3 månader sen började det bli svårt att stänga på den, detta pga glapp i kontakten. Jag lämnade in den och fick den fixad. Detta tog ca 2,5 vecka. En kort stund efter jag fått tillbaka den s återkom samma problem. Denna gången sket jag nu i att lämna in den. Tänkte som så att detta kan jag leva med. Nu iår efter semestern så la Displayen av men alla knapparna lös å den spelade på som vanligt, men knapparna fungerade inte. Lämnade då in den IGEN. Kan ju tillägga att Stereon knappt är använd då jag bara kör någon gång i veckan under sommarperioden. Det har nu gått snart 3 veckor sedan jag lämnde in den och dom har inte ens börjat att titta på den. Den står som status att dom fått in den på verkstaden. BRL ringde in och frågade hur det går. Dom svarar att dom hr mycket att göra så dom har inte hunnit att kolla på den än. Då till min fråga: "Hur lång tid har dom på sig att laga min innan jag kan kräva att få en ny istället?" Vad ska jag göra för att få en ny. Vill inte ha tillbaka min problemmaskin. Har hört att dom har 3 gånger på sig att reparera en maskin innan man kan kräva en ny. Men frågan är ju hur lång tid dom har på sig att laga den. Dom kan ju knappast få en hel evighet på sig. Någon här som vet hur detta fungerar? Tacksam för svar |
|
kolla här => Länk och ta kontakt med Länk Säljaren har mycket mer ansvar än de vet om.. Stå på dig!! |
|
STi |
Någon som vet om jag har rätt att kräva en ny? |
|
Nej du har inte rätt att kräva en ny än... Sedvänja är att säljaren har rätt att avhjälpa felet 3 gånger innan du har rätt att häva köpet eller kräva en ny vara. Däremot ska säljaren se till att laga stereon inom "skälig tid" ifrån det att du informerat dem om felet och lämnat in den. 3 veckor tycker jag faller utanför den ramen men ska du dra dem inför domstol är det ett gränsfall. Principen är att de ska laga den så fort de kan. Bara att fråga dem om de har en vettig anledning till att det dröjt. Passa dig från att reparera den hos någon annan och sen be dem att betala, för det kommer de aldrig behöva göra. Hade jag varit du så hade jag åkt dit med en utprintad version av Konsumentköplagen och informerat dem om vad som gäller. Passa på att påminna dem om att 3 veckor är mer än skälig tid och att du inte har något emot att vidta rättsliga åtgärder mot dem. Då ska du nog se att de tar tag i stereon... MVH |
|
| Glömde en sak: Det är BRL som är din motpart och dem du ska skälla ut och inte verkstaden (om det nu är två olika företag). Om BRL inte lyckas få verkstaden att laga stereon är det BRL som ska ersätta dig med en ny. | |
STi |
har pratat med BRL idag och dom trodde att i bästa fall så skulle jag kunna få stereon om ca 2 veckor. DVS att det har tagit ca 5 veckor. Men det är ju i bästa fall, vilket dom inte trodde på själva utan dom trodde på kanske 3-4 veckor. ska jag acceptera detta? Vad bör jag göra? |
|
Vad som är skälig tid beror också på felets art. Jag skulle nog inte acceptera att det tar hur lång tid som helst. Om det är lite drag i deras organisation så kan de ju låna ut en schysst apparat under tiden. Ibland får man hjälpa säljföretagen att komma ihåg att vara kundtillvända. |
|
STi |
Har redan kollat men dom har ingen att låna ut säger dom. Lite dåligt tycker jag |
|
Klart dom har en att låna ut, det är ju bara att hugga en från hyllan. Om en produkt repareras gång på gång, är det klart att man tillser en låneapparat under tiden även om man så måste sälja den som demoex därefter. Ledsamt att du måste upplysa dem om detta så självklara faktum. 6a - för det är du värd |
|
STi |
Hejsan, har nu fått tillbaka min maskin, dom hade bytt ut fronten bara. Men det ska ju inte ta 1.5 månader tycker jag. |
|
Tror man har rätt att häva köpet då prylen går sönder för tredje gången (dvs man redan fått den reparerad två ggr). Hur lång tid "Skälig tid" är beror på (som allting i juridikens värld), men jag har för mig att 2 månader brukar nämnas som maxtid. Mvh When Hell freezes over, I'll ski there too! |
|
STi |
Så om den går sönder igen så har jag rätt att kräva en sprillans ny eller en liknande i samma prisklass? |
|
Återigen 'Det beror på'. Länken som Garpen hade kan jag rekommendera. Läs åtminstone "Fel på varan" och "Reklamation" Är det fel på en pryl så ska i först hand felet avhjälpas (dvs reparera prylen eller man får ut en ny). Så om stereon i ditt fall går sönder för 3:e gången inom reklamationstiden (2 eller 3 år beroende på inköpsdatum enl Garpens länk 'Fel på varan') och felet är av väsentlig betydelse för dig (typ att bilstereon inte fungerar) då har du som köpare rätt att kräva en ny stereo alternativt häva köpet och få alla pengarna tillbaka för att gå och handla på nåt annat ställe. Mvh When Hell freezes over, I'll ski there too! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.