AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
630

Problem med centrallås på 528 -85

Po
1
Pouzar
528 -85
Hejsan

Har införskaffat mig en BMW 528 -85 för bara några dagar sedan.
Och den har redan nu börjat krångla och ha sig med centrallåset.

Det gick inte att anv dörrlåset på förarsidan när jag köpte bilen pga att "armen" mellan själva låscylindern och resterande del av låset ej satt på plats.
Jag demonterade inredningen och satt dit "armen" igen.
Sen när jag låste på förarsidan, så låste sig alla dörrar och så kunde jag ej låsa upp bilen igen.
Provade även att låsa upp på passagerarsidan och där var det helt "stumt".
Låset gick altså inte alls att röra.
Och bakdörrarna går ej att låsa upp, samt likadant med bakluckan.

Själva "pinnen" på dörrsidan får man inte ens upp inifrån, så på så sätt så går det ej att låsa upp heller. Även den är helt stum

Lite svårförklarat såhär i skrivandes stund, men det verkar som att centrallåset har gått i baklås på något sätt och det vägrar släppa.
Kan även tillägga att den högra centrallåsmotorn är helt stum, den vänstra går lätt och utan problem alls.
Dom 2 främre dörrarna står öppna, men dom bakre är stängda och går ej att låsa upp.

Några tips om hur jag ska gå till väga ?

/Robin
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Centrallåset har en deadlock-funktion, vilket gör att knapparna ej går att rubba. Det aktiveras genom att vrida nyckeln 90 grader i förardörrslåset och sedan ta ut nyckeln. Har det nu blivit något fel på mekanismen är det risk för att denna funktion aktiverats ändå, ta loss mekanismen och kolla igen hur det ser ut.
Jag har för mig att det är en sparat mikrobrytare till detta, sladden är röd med brun märkning.

Det kan också vara styrelektroniken till hela centrallåset som är sönder, den sitter bakom och under högtalaren höger fram.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
...en separat mikrobrytare...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.