|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har skaffat mig en -86 a 535:a för ett par dagar sedan,men har nu fått för mig att den inte går så bra som den borde göra,tycker den är lite seg och att man måste trycka på ganska rejält innan det ´´händer`` nåt med axelrationen.Det finns ett mindre läckage någonstans vid grenröret,men jag tycker inte att det ska spela någon större roll?.Är nu rädd att jag köpt grisen i säcken och att motorn är slutkörd,den har gått 27000 mil.Toppen är ganska nyligt renoverad/bytt,den tickar också lite men det tror jag inte är någon fara. Tycker att det borde vara lite mer drag i bilen på nåt sätt? Kan det vara så att dom här så pass gamla bilarna går så här ``halvsegt´´ eller?? Tycker annars att den går bra när jag gasar på rejält. Experter,hjälp mig är ni hyggliga!! ps beskrivningen var kanske väldigt diffus. | |
|
Hejsan hej Är bilen nyligen servad? Nya filter (bensin, luft), stift osv. kan göra en stor skilldnad. Börja att kolla detta om det inte är gjort. Glad påsk / Wallace |
|
|
E nog ingen fara . . .3,5 liters 6:orna e ganska högvarviga . . .riktiga klippet kommer ju från 3000 å uppåt. Tickandet kan ju vara insprutningen? Eller att den behöver en ventiljustering. behövs ofta göras när toppen är bytt och grejorna har slitit till sig lite! /K |
|
|
Jo hej! Den kan kännas lite seg från början,men bortåt 4000varv så drar det ganska bra. Det går fortare än det känns brukar vara en vanlig kommentar när man insett vilken hastighet den "flög" upp till... Men jag förutsätter att kompressionen kollades innan köpet,den KAN ju ha dalat sen 86....+ att kamaxeln inte har några grader. Mvh Janne. |
|
|
Jag får tacka för era kommentarer så länge,vore bra med flera åsikter känner jag.Jasså dom brukar kunna vara lite sega på lägre varv säger ni? Ja ni hör själva hur insatt man är vad gäller Bmw, men ska sätta mig in mer. Något som jag bara funderade på men inte gjorde, var just ett komprisionsprov innan jag tog över fordonet,kanske var det för naivt av mig att tro på säljarens ord bara? Fler frågor:Vid tomgångsvarvning så ``smäller det till´´ och kraften ´´dör ut,försvinner`` någonstans vid 4-5000 varv,vad säger ni om det?? Men även jag- som som sagt var inte är den mest tekniske -kan iallafall tänka mig att det inte behöver vara något fel,det är väl inte speciellt bra för motor att bara stå och torr varva? Om nu motorn trots allt skulle vara defekt till en del,hur många av dom ursprungliga 205hk kan då ha gått ``förlorade´´,det är kanske inte heller speciellt realistiskt att tro att en sådan gammal bil ska ha alla kvar?? Hoppas att någon kan ta sig tid att försöka svara även på dessa -för många märkliga och självklara frågor-men för mig är riktigt jobbiga. Tack på förhand. |
|
|
Beställ tid hos någon lämplig verkstad o ta ett komp.prov. Skall ligga på ca 13-13,5kg i alla cylindrar. Man kan väl generellt säga att det kan diffa mellan burkarna ca 0,5kg utan att det är gör något...(Ev.något hekto mer) Sedan är en service(som skrivits)naturligtvis en "sak" som du bör göra snarast.(stift,filter,vent.just.,Olja,mm) Fördelarlock o rotor,tändkablar KAN också vara ett begynnande problem iom problemet du beskriver.(kraften dör ut) Snabbast för dig är kanske att åka iväg till BMW o låta dem gå igenom bilen.Där får du säkert ett bra utlåtande om den. Mvh Janne. |
|
|
Men om det smäller och kraften dör ut så kan det vara så enkelt som att tändningen står fel? Det behövs inte mycket för att bilen inte ska gå bra. Vet inte hur det är med fördelare och rotor till din bil, men till min 735:a kostade bara fördelarlocket 620 kr . . . och rotorn över 200 . .så det är ju inte troligt att dom byts förrän det är absolut nödvändigt?Kan ju vara idé att kolla . . .hur många hk som finns kvar är ju svårt att säga, det beros ju helt och hållet på hur bilen har behandlads, men om blocket är i bra kondition och ny topp så ska väl iallafall dom flesta fullbloden vara kvar i stallet . . .. Hoppas det fixar sig, och bara fråga på om det är nåt mer du undrar! /K |
|
redbull |
känns det som om det "motar" lite att den inte redigt vill gå upp i varv.. då skulle jag tro att det är brännslepumpen.. eller aa det var det på min iaf... you are in my mirror |
|
Att kraften kommer runt 3500-4000 varv är nog helt normalt. Detta kan göra att bilen känns väldigt seg om man fegkör, men håller man lite varv så finns det pulver. En anledning som jag tycker mig kunna acceptera med detta är att man kan köra bilen hur lugnt och fint som helst - samtidigt som man kan få det där extra pulvret som kommer vid "vridmomentskicken runt 4000 varv". |
|
|
Jag tackar för era åsikter så länge.Ska göra ett komp. prov imorgon blir spännade, det borde ge en väldigt bra fingervisning om i vilket skick motorn är i va? |
|
|
När dem gör komptestet passa på o titta på stiften. Om tändstiften är ljusbruna är motorn i bra kondition.. Om dem är vita så går den för snålt. Oljekladdiga kan bl.a. tyda på slitna ventilstyrningar. Sotiga? Då går den i för rik bränsleblandning.Kan vara igensatt luftfilter o eller fel co isf. Mvh Janne. |
|
|
Hej! Hur gick kompprovet? Vilka värden fick du? The Dude |
|
|
Jag fick 14 kg (bar) på dom 4 första cyl,13 på 5:e och 10 på 6:e,Meckarn som jag har stort förtroende för sade att det inte berodde på något allvarligt,dock var kammen lite nött så det åker jag på att byta vad det lider.. |
|
|
10kg bara på sista?!?!?! då måste juh mätningen ha gått fel till, eller så är kolvringarna helt slut. /mvh jocke |
|
|
Mest troligt att ventilerna ej håller tätt,brukar vara i toppen som "glesheten" uppenbarar sig.. Man kan ju ta kompprovet en gång till o hälla lite olja i tändstiftshålet(täta vid ringarna) för att kolla var det läcker,är det fortfarande 10bar i den "burken" så är det toppen(ventilerna) som är glesa. Mvh Janne. |
|
|
Enligt instruktionsboken ska bilen ha 10 i kompression (men jag har kanske förstått fel?), men vad det innebär vet ju i o f s inte jag... :-) För övrigt så kan jag säga att 535 INTE är seg på låga varv, tvärtom den är mycket stark. Det är just det som är den goa känslan i den motorn. The Dude |
|
jogge |
finns bara en sak att göra! byt till 540.. |
|
jogge jogge, man köper inte en slöare kärra än vad man redan har ;-) MVH Pelle cs4605 |
|
jogge |
jajaja,ställ upp dig bredvid så åker vi!!!haaa mvh jögge... |
|
THE DUDE:det du har sett i instruktionsboken är kompressionsFÖRHÅLLANDET det som har varit på tal här i forumet är kompressionsTRYCKET |
|
|
Javisst det kan bli skoj...;-) Min 318 står och rostar bort och vete gudarna när porschen blir klar, så det får bli den svarta då. Vilken träff sk du på nästa gång jogge? Power by alpina MVH Pelle cs4605 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.