AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.155

Var är "bra" lackering och vad är inte bra?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Om jag vill lämna in bilen för en omlackering, kanske delar eller hela bilen. Vad anses som en bra lackering? Kan man säga att bilen skall lackas ett visst antal gånger för att det skall anses som bra?

Typ att man bör lacka färg x antarl gånger och man bör sen lacka klarlack x antarl gånger för att det skall se bra ut och vara skyddat mot väder och vind.

Någon som känner till vad "x" antarl gånger är? Samt är det andra faktorer som skiljer en bra lackning mot en icke bra?
Färgen? (jag tar för givet att lackeraren sprutar på rätt sätt)

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Det jag har fått lära mig, sura pengar, är att om det ska hålla måste det blästras först. Antalet lager har jag ingen aning om
Som alltid är det underarbetet det viktigaste, blästring d.v.s plåtrent är inte nödvändigt. Kompisen "utställningslackerade" sitt tak för ett par veckor sedan och våtslipning och värme är två viktiga faktorer. Hans tak är fyra lager färg, ett lager flake, sen hör och häpna 25 lager klarlack, men då slipas det ner efter varje sprutning. Flera lager klarlack ger läskigt djup i färgen som naturligtvis inte är nödvändigt på en bruksbil.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det normala är 3 lager med full utflytning på en solid färg,på bas 2 svängar färg o 3 svängar klarlack.Tänk på att många lager gör färgen mindre följsam dvs finns risk för sprickor.
Har själv lackat min tii i delar den fick 5 svängar med mellanslip,kallar denna för sjunklack.Dvs bilen är gammal och varit utan färg länge då finns alltid risk att underlaget sjunker på några år därav sjunklack.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.