|
|
|
|---|---|
|
Hej! Om jag vill laga alla mina stenskott på bilens lack med ett färgstift och klarlack, kan jag då sen gå på med polering förr att jämmna till lagningarna? För jag gissar att lagningarna kanske inte kommer bli exakt jämna med bilens övriga lack. Någon som prövat detta? Kommer lagningen mer eller mindre försvinna när man polerat lagningen? Eller ser man alltid att man gott på med färg i stenskottet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns ju proffs som gör detta utan du kan se det. Fördelen är ju en metallicbil med klarlack på, då lägger man på färg o klarlack och väntar några dagar tills det härdat, sedan vattenslipar med 1200 papper minst 2000 kanske är bättre och efter det finrubbing och polermaskin. Men det är inte lätt átt få det perfekt kräver övning. ///MVH Hasso Länk |
|
Var försiktig annars blir det värre än ett stenskott. Jag har förstört lack i ca en 5 kronas storlek när jag försökte laga stenskott. Använde tandpetare för att tillföra färg (använd inte den lillla penseln som kommer med färgstiftet) och byggde upp lager för lager + klarlack på slutet. Det blev bra men smälte inte i resten så jag försökte våtslipa med 1200 papper och därefter alla möjliga geggor men det blev aldrig bra. ingen lyster och det ser bara fult ut. Känner du nån som kan göra det bra så är det bara att lämna in annars har du bra chans att lära dig den konsten också. :) |
|
|
vAGABOND ; Tack för svar. Jo jag har redan kötp vassa tandpetare. Skall tom fixa förstoringsglas för att göra så bra jobb som möjligt. Jag kommer givetvis inte bygga upp nån kulle i stenskottet, men jag antar det blir svårt att få klarlacken i samma nivå som övriga plåten runt skadan. Jag kommer inte gå o slipe bilen med sandpapper/våtslipa, det anser jag hör till proffs, känner inte heller att det kan va bra för lacken. Jag går på med polish i nödfall efter lagningarna |
|
|
Fick ett par tips av Jörgen på Stockholms Bilvård.. 1. Använd inte klarlacken. 2. Blanda ut färgen med lite lite T-Röd så den inte blir så tjock. 3. Dutta i stenskottet med en tandpetare som någon skrev ovan. Blev mycket bra när de fixade några av mina stenskott enligt ovan. //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hillstreet; TACK! Jag undrar varför Jörgen väljer bort klarlacken, det är väl den som gör "grundfärgen" till den nyans den har som övriga bilen? Blir inte lagningen matt utan klarlack? Jag förstår att Jörgens metod har någon fördel, men vilken? (T-röd löser upp lack vet jag av egen erfarenhet, frågan är om t-röden gör att lagningen flyter ihop med övriga bilens lack och gör lagningen snyggare?) P. |
|
| Nattugglan: Klarlack eller inte...det beror på storleken på stenskottet. Är det väldigt litet använder vi inte klarlacken för att det blir för "kladdigt". Ett större enstaka skott skulle jag bygga i med färg 2-3 gånger, låta det torka och sen klarlack på det tills det buktar upp lite lätt. Efter det tar vi ett 800 papper och FÖRSIKTIGT slipar ner uppbuktningen. Efter det poleras lacken med rubbing och sen finare polermedel. Ett tidskrävande arbete som man kan göra på nyare bilar med enstaka skott. T-röd använder vi till färg som är så tjock att kappilärkraften inte drar ned färgen i skottet, den flyter ut bättre om den blandas ut. Mvh J.Sandell | |
| tack för bra svar!!!! | |
| En liten sak ja undrar över inte fasen löser T-Röd upp härdad lack? Lr? De är ju vanlig etanol i t-röd den löser ingen färg. | |
| S4vbg: T-röd löser inte bilens lack. Men den löser den typ av färg som finns i lackstift och spray, även när den torkat. Mvh /J.Sandell | |
|
Jag vet att t-röd löser upp härdad vattenbaserade enkompnentslacker, jag vet inte vilken typ av lack som finns till färgstiftet? Nu idag har jag blivit av med oskulden vad det gäller laga stenskott på lack, det gick okej, eller bättre kan det kanske inte gå rättare sagt. De stötte stenskotten var lättare att jobba med, färgen flyter lätt ner i skadan o det blir enkelt o snyggt. Svårare är det med de mindre hålen, oavsett om du luckas trixa ner fälr i det lilla hålet så det det nästan ut som från början då skuggor gör att det ser ut som ett hål. Jag tyckte det räckte med en omgång färgning, inte 2-3 som brukar rekomenderas, kanske för stora skador. Jag valdra trotts allt att klarlacka då jag misstänker att utan klarlack så kommer man vid polering näta bort färglagningarna. Klarlacken var tyvärr alldeles för tjock tycker jag, varför gör man den inte mer flytande? Som sirap, svårt att få ner i små hål. Jag kom på en teknik då jag håll på att jobba, o det gäller dem små skadorna som är svåra att dutta på även med en vass tandpetar, gör så här : Tudda på i den mån det går i hålet även fast du råkar kladda lite utanför, dutta sen ena fingertoppen i T-röd, och med lätt hand ta bort överflödig färg, tryck inte ner fingertoppen i skadan så hårt så du tar bort all färg, då är det bara o göra ett nytt försök. Det blev faktiskt riktigt bra. Ett annat tips, häll pyttelite t-röd eller annat lösningnsmedel(?) i en pet-flaks-kapsyl, ta sen färstiftspenseln o lägg lite färg på kanten på kapsylen så den sjuker ner lite i lösningnsmedlet. Sen kan du med tandpetaren plocka upp lite färg och på det en broppa t-röd, sen lägger du droppen i hålet. - men jag varnar för färgen torkar snabt i luften, o det gör att droppen inte kommer sugas ner i hålet lika lätt. Du får då ta en till pensel med färg o lägga i kapsylen. Men kan säkert ha 2 kapsyler också med lite färg i ena o lösningsmedel i andra. Ingen av lagningarna trollades bort även fast jag stod i 4 timmar med en liten tandpetare och mycket noga arbete. Hade många små lagningar men ändå. KLart bättre än förut men det syns. Ska nästa helg köra en lacktvätt eller polish och sen vaxning, för se hur mycket snyggare det blir men jag tror inte det kommer bli så mycket bättre. Imorgon om vädret vill så skall jag kanske gå på igen med lite färg o lack igen på det, kan hända att vissa lagningar skönk lite, o det e bra isåfall. Om jag lagt på för mycket klarlack idag så kommer jag inte kunna gära en ny omgång. Sandpapper är överkurs för mig. Men det var roligt att pröva på! Jag har 2 frågor till våran expert Jörgen, 1, hur väl sitter färglagningar om man inte klarlacker efteråt? 2, Sen undrar jag om man inte kan blanda ut färg med lacknafta istället? T-röden hade en tendens att inte blanda ut sig med färgen. |
|
|
Ugglan: Svar på fråga 1: Färgen sitter där den sitter. Jag har inte "tvättat" bort lackbättringar någon gång om ytan de lagts på varit ren. 2: Det är bara att blanda hej villt!! Prova dig fram, du verkar ha ett hyffsat handlag för detta så kladda lite här o där och känn dig fram. Det som kan hända nu när du ska polera är att polermedel och vaxer som kritar fyller i de små jack och ojämnheter du har i lacken. Följden blir att det kan se värre ut efter poleringen dvs. vitprikigt. Brukar dock avta vartefter bilen högtryckstvättas Mvh /Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.