|
|
|
|---|---|
|
hej! när jag växlar med min automat ( alltså med spaken) ner i lägena 1 2 3 och släpper gasen så motorbromsar den inte utan den rullar bara med. Ska det va så eller är det fel på den? Annars växlar den hur fint somhelst men det är lite brummande ljud när den växlar upp på sista växeln och man ligger på låga varv... försvinner efter 110km/h Bilen är en 745 -85a E23 Tacksam för svar JsF | |
|
På min andra bil heter det "lock-up" växel när den kopplar ihop motor och drivning på nåt sätt så varvtalet går ner några hundra rpm och det snurrar inte omkring en massa extra genom växellådan och "konverter" eller vad den där kopplings-grejen heter. Det där lock-up grejset är ingen riktig växel, bara nåt hopkopplingsläge eller nåt sånt.. (undrar om nåt fattar min virriga beskrivning av detta? Jag är inte bilmek, jag bara kör bilarna) Med lock-up läget blir det motorbroms, men om jag tvingar ner växlingen till 3ans läge eller nåt sånt, då skippar den lock-up läget och det blir usel motorbromsning. Ingen aning varför bilen gör så, men den gör så ändå, varesig jag fattar orsaken eller inte. Det är precis samma grej på BMW 750'n. Den skippar det där lock-up läget när jag andrar växelprogram till M-läge, och har jag högsta växeln i och skiftar till M, då känns tydligt att nåt händer och varvmätaren går upp från t.ex 1400 till 1600 eller nåt.. Kan det vara samma på 745? Varesig på BMW'n eller den andra bilen hoppar det här lock-up läget i annat än på de högsta växlarna. Aldrig på 1an eller 2an. Kan du motorbromsa nåt vidars om du har D-läget i och kör på tvåan? Testa då att lägga om til växelläge 2. För mig ger det ingen skillnad att göra så. Hoppas mitt virriga och otekniska svar kan ge någon ledtråd.. |
|
|
Jo det hjälper.. men jag har bytt olja i låda och nu så motorbromsar den på växlarna.. inte som en manuell men bättre än innan.. men nu fattar jag hur lock uen funkar... tror jag iaf =) tack så hemskt mycket JsF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.