AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.174

Någon som mött samma SMG-problem

Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Tjena.
Jag undrar om någon stött på samma problem som jag har med min M3 -97 SMG. I samband med växling manuell eller automatisk, dyker "kugghjulet" och siffran "2" upp med jämna intervaller. Företrädesvis vid nedväxling. Det händer inget mer än att den nämnda indikationen dyker upp i displayen för en tiondels sekund. Däremot har det hänt att lådan i samband med nedväxling till femman vid omkörning, inte vill växla upp till 6:an när jag petar in den - hoppar istället tillbaka till 5:an. Kör jag över spaken på automatisk växling går 6:an däremot i. Har besökt BMW i Skellefteå, nollställt adoptiva värden, fyllt på olja etc, men ingen förändring. Har emellertid upptäckt ett oljeläckage UNDER Smg-enheten.

ubbe_
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
När E2 dyker upp på displayen så har jag för mig att det betyder att det är dåligt tryck på hydrauloljan i smg:n, va ett tag sen ja hade problem med min så jag är ej helt säker men det verkar ju troligt då du har ett läkage också.
Har både fått bytt hydraulaggregat och växelförare på min, inga billiga saker och det går tyvärr inte att köpa lösa delar så som tätningar etc utan det är bara dom två sakerna man kan byta ut... lycka till

Länk
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Okej, det torde förklara saken och är kanske lösningen. Trodde fört att oljedropparna som jag noterat på asfalten under bilen och i garaget var motorolja, men upptäckte som sagt (sent omsider) att det fanns olja under hydraulikaggregatet. By the way... är hydraulikaggregatet detsamma som SMG-enheten? (sitter närmast fronten, till vänster när man står framför öppen huv)

ubbe_
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Schysst cab för övrigt - den påminner om grabbens även om den inte är en M3.
Glömde säga tack för tipset...

ubbe_
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Tackar, jo precis det är samma sak, hade också läkage därifrån ett tag och det visade sig vara en liten spricka i den svarta plast tanken som sitter ovanpå hydraulaggregatet. det kan ju även läcka i dom tre packningar som tanken är nedstucken i, dom delarna går att köpa löst, man kan ju hoppas att det är så enkelt annars blir det nog till att byta hydraulagg/smg enhet
Själv hade jag sån otur att efter att jag hade fixat det felet så gav en av styrventilerna upp i smg enheten så jag fick iaf byta allt för dom går inte att köpa lösa.
mvh Stefan

Länk
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Okej. Jag ska undersöka det här ordentligt. Jag misstänker att läckaget sitter under enheten. Tänker testa med spegelvarianten.
Har försökt känna, men antingen har det varit för varmt eller så har det blivit för mörkt.
Fick en prisuppgift från BMW i Skellefteå på hela paketet, ca 25 lök - plus jobb...!
Tror det är värt lite brännsår, svett och spegel att kolla upp.
En fråga till - om jag låter en bra motorverkstad här i stan kolla saken, kan enheten skruvas lös utan att för den skull tvingas ta bort rör eller slangar. Om en sån firma (som dessutom är känd för specialtitet på just rör och slangar i motorer) fixar ev läckage, måste enheten luftas för att sen kunna köra därifrån?

ubbe_
Visa användare
27
Ubbe_
M3 1997
Skulle gärna vilja komma i telefonkontakt med dig. Har provat ringa ett nummer i Gävle, dessvärre inget svar.
Om du känner för det kan du maila mig ditt telefonnummer eller där jag kan nå dig.
Lämpligast då till
urban.edin@pitea-tidningen.se
går även bra ringa
återfinns via hitta.se
bor i Piteå
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
hej har mailat mitt tel nr
Enheten går inte att ta bort utan att lossa slangarna man kan lyfta upp den en liten bit bara. Efter att systemet har varit tomt på olja så ska det luftas med ett speciellt datorprogram som bmw har, men jag har alltid kunnat köra bilen till bmw verkstaden för luftning efter ingrepp i systemet utan att märka att något inte har funkat som det ska så det luftar sig nog ganska bra själv men man bör nog göra luftningen efteråt ändå för att vara på den säkra sidan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.