AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.058

Hjälp ang M5 el M3

ok
50
ok3084
528i Touring -00
Hej,

Jag har lite funderingar på att köpa en m5 el en m3 av 01-02års model.. Min fråga är vilken bil skulle ni rekommendera? Kan tänka mig att betala runt 270-290k.. vilken bil ger mest för pengarna om man säger.. Jag kör ca 4500mil/år landsväg.. är det stor skillnad i komfort i dessa?

Vad drar dessa bilar/mil landsvägkörning, ngn som vet vad de drar i praktiken och inte enligt spec?

Vilka färger är populärast bland M-modellerna?

Alla tips vad man ska tänka på tas gärna emot..

Tacksamm för alla svar.
Ola
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har ej haft en m3 e46,men jag har en M5-2003 och jag är grymt nöjd med bilen..tycker du ska satsa helst på 02 el ännu bättre 03..det e sista årsmodellen och den bästa motorn med alla uppdateringar.men att hitta en 03 kan dock vara lite svårt,men ej omöjligt..Dom tillverkades bara till maj/juni månad tror jag..Finns andra här på forumet som har lite bättre koll.....Köp en med 16:9 navi.

Min bil: Länk

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Mest bil för pengarna??M3e46 e ju mer sportig i sig själv men M5an är både en sportig bil/ulv i fårakläder+en kanon bra familjebil...(jag vet)
M3=343 hk/365 nm Rak 6
M5=400hk/500nm V8

Mest komfort är utan tvekan M5
Lasse Karlsson
Min drar ca 1,4L/mil blandad körning, men marschar man landsväg i ca 100km/h så kan man komma ner under litern/mil.

Svårt att säga vilken färg som är mest poppis bland gemene man, men de "vanligaste" färgerna vad det gäller M5 E39 är Carbonsvart/Avusblå/silver/mörkblå, i den ordningen, tror jag!

I övrigt kan jag bara hålla med Bianca, köp 02-03:ans årsmodell, de år bäst uppgraderade, och jag har inte ägt M3!, men M5:an är ju både större, grymmare, snyggare och även tror jag bättre komfortmässigt(men det är väl min personliga åsikt!)

Annars är jag supernöjd med min pärla, så här långt efter snart 1,5 år, utan några som helst problem!

HA DET!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag ska inte säga så mycket om vilken bil du ska välja men om du ska köpa M5 E39 så rekommenderar jag dig att läsa igenom begagnatguiden för E39.

Och är du inne på att köpa en M3 E46 så bör du kolla de S54 tillverkade mellan 10/2001 och 02/2002 extra noga då dessa har problem med oljepumpen. Alla S54 tillverkade till och med 05/2003 ska även ha fått sina vevlager utbytta så man bör kontrollera så att det är gjort på ett tilltänkt objekt.

Dessutom så har många M3 E46 ägare klagat över bromsarnas kapacitet och många har bytt till vassare bromsar.

___
Bilbloggen: Länk
Buspelle
Ska du sitta och åka 4 500 mil/år sä är definitivt en M5 att föredra. Otroligt bekväm och skön att åka i trots brutala prestanda. Alla bilar efter 01 har exakt samma uppgraderingar av motorn inkl facelift. M3an är också en underbar bil, men inte lika skön att åka i enl min uppfattning. M5an går att köra på en dryg liter vid landsvägskörningen och min ligger på ca 1,4-1,5 i snitt i Stockholmstrafik. Carbonsvart och LeMansblått är vanligast och snyggast.
Lars Jakobsson
För mig var valet självklart, jag ville ha en bil som var coupe..då fanns det inte så mkt att välja på. M3:an känns modernare och sportigare, både utseendet och inredningen.

Man åker utan problem 5st bekvämt i M3, men det är inte speciellt ofta det händer.. Fällbart baksäte, mm..funkar utmärkt som "mindre familje bil" ;).

Har inte åkt så långt i M5, så kan inte utala mig om den komforten annat än att BMW har troligtvis inte misslyckats där heller. Därimot ställer jag mig lite frågade till att M5:an skulle ha bättre komfort än M3:an.

Jag åkte ner till franskarivieran i sommras, och sen tog vi hemvägen via paris, totalt runt en 550-600 mil. Har aldrig varit med om nånting bekvämmare. Ha ett par redbull sen kör du 20h utan minsta problem :P

Tror mer du bör fundera över om du vill ha lite sportigare eller lite mer familje stil. Och hur stor familj du har ;)

Populäraste färger är: Carbonsvart, Silver, Blåmetallic, Gulmetallic, Röd.
Finns några till mindre vanliga, men ett råd...ta den du gillar mest bara, metallic är nog att föredra framför dom solida.

Lycka till!

Min älskling: Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har inga som helst erfarenheter av varken M3E46 eller M5E39 men jag kan iaf svara för vilken av dessa jag tycker är snyggast. M3an är helt klart mycket snyggare vart man än tittar. Ser enligt mig bra mkt modernare ut samt grymmare osv. Däremed inte sagt att M5an är en ful bil! Jag tycker jag åker som en kung i min E36 så jag skulle med säkerhet inte tycka komforten i E46an va dålig. Allt handlar om vad man är van vid sen innan och vilka utrymmen man kräver. M5 kan kännas brutalare på de sätt att det går inte me ögat att se vad för biltyp det är förutom på utblåsen om man inte är lite av en "kännare". För mig personligen som inte prioriterar något som helst annat än en riktigt kul bil skulle valet falla på E46an.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.