AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.375

vad göra med svart grundfärg på reservdelsplåt?

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Har en fråga angående lackering. Tänkte köpa en ny baklucka till min M5 Touring och alt av reservdelsplåt kommer ju med en svart grund/skyddsfärg. âr det meningen att man ska lacka direkt på detta eller ska man "strippa" den svarta färgen och börja på ren plåt.
Ngn rostskyddsfärg gör ju ingen nytta om man lackar på en redan existerande färg. Men det är å andra sidan väldigt svårt att få bort alt om man ska göra det.....

MVH:Sakke

Smiley©
Vad jag har hört är den färgen endast ett lagerskydd mer eller mindre och bör slipas bort i den mån det går innan lackering, om man vill vara seriös.

/Thomas
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Färgen skaöö bort!
Ibland är den löslig med thinner, annars är den lättslipad.

Am
569
Ambush
540i/6-94
Det är ju ett rostskydd så du behöver inte ta bort den. Matta bara ned den med typ scotchbrite så lacken fäster och lacka sedan. Utan detta skydd hade plåten rostat p.g.a. luftfuktigheten oavsett om den legat ute eller inne på ett lager. Även vanlig lack hade gett rostangrepp då den släpper igenom syre.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är en skyddfärg för att hålla rost borta vid lagring av reservdelen. Dock skall den bort innan den "riktiga" grunden läggs inför lack.

Har fått det beskedet från flera oberoende källor när jag har renoverat min hobbybilar.

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tack för alla svaren! (om det är flera åsikter så bara kom med flera)

MVH:
Sakke
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Menar ni på fullaste allvar att man måste ta bort all den matt svarta färgen när man lackar en ny plåtdetalj? Tycker det låter riktigt konstigt med tanke på att plåtriktnings firmor, skadefirmor inte gör det. Kan också tänka mig att man mattar upp ytan med fint papper men inte att man gör plåtrent.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Danjiel, det är skillnad på hur man ska utföra ett arbete samt hur det utförs.
orsaken på att billackare/bilskade centrum tar lättaste vägen är att det helt enkelt är så pass snålt tilltagna priser till fb jobb.
Sen tror jag inte att dom flesta är villiga att betala för vad ett 100% seriöst lackjobb kostar. Dvs från plåtrent till slut poleringen.

En annan orsak till att den svarta skyddsfärgen ska bort. På ett flertal plåtdetaljer som jag har renblästrat (jag slipar inte utan blästrar rent) så har det varit små rostangrepp under skyddsfärgen. Och bakar man in det i ett lacklager så..kan ni själv lista ut hur det ser ut efter ett tag igen

På alla verkstäder jag praktiserat på genom min utbildning till Lackerare/plåtslagare tar man ALLTID bort den svart färgen, just för att den SKA bort. Punkt slut.

Den är mycket lättslipad så det är inget jobb att ta bort den.

/Fredrik
Ba
14
Baurmann
318-85 E30 BaurTC
Helt rätt!
Det ska bort, så att den rätta ets(?)primern kommer direkt på plåten.

/Christer
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Där ser man! Lär sig nåt nytt varje dag.
Hur gör man då på insidan av tex en ny dörr där skarvarna går ihop och det ligger "tätnings lim" eller vad det kallas? tar man då bort den och lägger ny när man gjort det hela plåtrent?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Det limmet måste läggas på ren plåt för att fästa så...

/Fredrik
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Mr. olsson-
Så du menar då att man måste ta bort den befintliga och sen lägga ny för att det ska bli bra?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
nu vet inte jag riktigt vart på dörren du menar, men karosserikitt ska läggas på plåt, så tror det nog är lagt på plåt från början.

Om du menar i skarven till dörrplåten mot dörr ramen så är kittet lagt på plåt

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.