AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.804

Vinterdäck till BMW e60 530i?

Hej!
Har lovat svärfar att hjälpa honom välja vinterdäck.
Tänkte höra med er 5-serie ägare vad det är som gäller?
Ska det vara dubbat, odubbat? Bilen är bakhjulsdriven (alltså ingen xi) samt har manuell låda (om det spelar roll). Vilka märken är att rekommendera, vilken modell?

Vill ha tips och råd på bra däck så att bilen rullar säkert i vinter.

Hoppas på respons!

Med vänlig hälsning

//Jensa

Skönt att köra en bil som INTE är "felhjulsdriven" :)
Michelin Maxi-Ice North kör jag med dom vann flera tester förra året och jag är helnöjd dom är dubbade.

Men avvakta årets vinterdäckstester, det bör inte vara långt kvar tills dom kommer.

Keep Your Distance!
Dubbdäck är det som gäller i detta landet även om man bor i skåne!
Friktionsdäcken fixar inte ren is o frosthalka.

Som föregående talare sa så invänta vinterdäckstestarna.. Fler tidningar tex Vi bilägare brukar göra test som oftast ger ett mkt bra svar på vilka däck som funkar bäst..
Sen kanske man inte måste köpa vinaren utan dom samanlagt typ 3 bästa funkar lika bra vilket som!

HP
Körde med Maxi-ice jag oxå förra vintern suveräna däck kan klart rekommenderas.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså oftast får man höra att Bmw är dåliga vinter bilar, samt bakhjuls driven bil inte bra under vintern...kanske kan hålla med om det med bakhjuls driven,,,, Men det låter som att Maxi Ice är bäst...kan man köpa de via nätet eller är det endast beställning från däckfirma i närheten !?

BMW - Bil Med Wingar
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fick dubbfria 17" Run flat medlevererade till vår bil. Tänkte att dessa får jag ersätta med rediga dubbdäck. De fungerade dock över förväntan, Visst, vid vissa väglag saknade jag dubben, men däremellan var jag dessto gladare över att slippa dubbljudet.

För mig gäller dubbfritt i fortsättningen trots att jag rullar en hel del på vintervägar.

/Mats

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På vår E39 kör vi med Gislaved Softfrost (odubbade), har tidigare kört med Gislaved Nordfrost (dubbade). Mycket bra (svenska) däck. Rekommenderas.

___
Bilbloggen: Länk
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Körde drygt 3000 mil på dubbfria RFT förra vintersäsongen. Fungerade bra. Ska dock köra dubbat i år för att utvärdera skillnaden. Vad han än gör så köp INTE Gislaved Nordfrost 3, maken till dåligt däck har jag aldrig haft...livslängd som en flaska Jägermeister på afterskin i St Anton...

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Nokian Hakkapelitta 4 är helt underbara i halt vinterväglag.
Hakkapelitta 2 har också fungerat bra men hörs lite mer.
Nu har ju Hakkapelitta 5 också kommit men har inte testat det.
Jag är inbiten dubbdäcksfantast, högre ljud från däcken men de
dagar vi har underkylt här nere i skåne är de ovärderliga.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hankook Ice Bear har jag på min bil o klagar inte men om det blir en del nysnö på vägen så känns det som sommar däck.

BMW - Beroende Med Wilja!
Egentligen är det dubbdäck som gäller i detta land, de funkar bäst mot både den förrädiska "svarta halkan" som förekommer nere i södern när tempen ligger runt 0:an, samt på de sandade vintervägarna i norrland.

Trots detta har jag hållt mig till odubbade vinterdäck, mycket pga ljudnivån och att slask/regn egenskaperna har ofta varit bättre på dessa däck. Dessutom brukar vi ibland köra ned till Tyskland och där är dubbdäck förbjudna.

Köpte de odubbade Continental wintercontact TS-810 förra säsongen. Blev klart imponerad, BMWn har kännts som vilken trygg framhjulsdriven bil som helst under den ovanligt snörika vintern som vi hade senast. Delvis beror förstås detta på antisladden DSC, som också är standard på 530 E60. Däcket känns också mycket stabilt på barmark och i högre motorvägshastigheter om man planerat att köra ned till alperna. Kan alltså klart rekomenderas om det är dubbfritt som gäller.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Har kört på Gislaved Nordfrost 3 i 3 säsonger och har inte upplevt att dom är speciellt bullriga, sommar påsarna med 235 fram & 255 bak bullrar betydligt mer ! Skulle personligen aldrig köpa dubbfritt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här är ett utdrag från vi_bilägares test av vinterdäck 2005:

Gislaved Soft Frost 2

PLUS: Mycket bra i modd.grepp i modd. Lågt buller.

MINUS: –

Soft Frost har erkänt bra is-egenskaper. Det lyckas oftast hitta greppet och ger bra körkänsla. Också på snö klarar sig Gislaved bra. Moddtestet ger mycket bra betyg, vilket är en viktig egenskap i Mellansverige. Våt asfalt är heller inget problem. Däcket är konsekvent och säkert. Egenskaperna på torr asfalt är också trygga. Soft Frost är stabilt. Det behärskar alla underlag utan farliga svagheter. Det är dessutom det däck som bullrar minst. Bästa allrounddäck!

Gislaved Nord Frost 3

PLUS: Bromsförmåga på is,
grepp i modd. Lågt buller.
MINUS: Bromssträcka torr väg.

Gislaved har lite sämre grepp än övriga vid start på is men bromsar bäst. Vid forcering kan däcket kana något i sidled men det tappar inte helt och är lätthanterligt. Bra på snöunderlag. Hamnar dock näst sist uppför backen eftersom hårt gaspådrag får däcket att spinna. På snö ger det lite obestämd känsla men har gott grepp.
Nord Frost 3 är mycket bra i snömodd. Det bromsar bra i väta men sämre på torr väg. Är dock stabilt och säkert. Lägsta ljudnivå. Ett mycket bra vinterdäck.

Hela testet för odubbade däck: Länk
Hela testet för dubbade däck: Länk

___
Bilbloggen: Länk
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
En sak ni kan roa(?) er med i vinter är att kolla hur många taxibilar som kör på Gislaved Nordfrost 3...

"Mitt namn är Hans Olof och jag är inte bitter"... Men jag är nästan säker på att när Magnus Uggla skrev strofen "4 sekunder underbart är kort" syftade han på livslängden hos ovan nämnda däck...

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
th
105
thepe
520iM -10
Att taxibilar inte kör på Nordfrost 3 beror nog mest på att dom kör på Nordfrost 5, skämt och sido, vad gäller vinterdäck så är smaken som baken.(Fråga inte en taxiägare lika många tänker på priset som på kvaliten) Bor man där det är mycket barmark och snömodd, kan man lika gärna köra dubbfritt, men i norröver finns det bara dubbdäck och då gärna Nordfros t, conti eller Nokian Hakka.

Thepe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.