AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Vad är problemet med min tankmätare

Bytte tankgivare idag (den som sitter under den lilla luckan i bagaget) eftersom den gamla va sprucken. Men tankmätaren visar fortfarande noll och tanka lampan lyser, men ibland så händer det att den går lite över noll och lampan slutar lysa. Vore tacksam för snabba svar så kanske jag hinner att fixa det idag.

P.S. Hade kopplat bort minus från batteriet när jag bytte tankgivaren. Sedan när jag kopplat tillbaka minus så funkade ac knappen också den lös grönt. sedan sluta den funka igen. Ac:n har inte funkat tidgare och den funkar inte nu längre heller.
Kolla så du inte har kabelbrott mellan tankgivaren och kontaktstycket under baksätet. Vet inte hur det är draget på din bil,men på min m5a så går kablarna in i ett större kontaktstycke vid batteriet. Jag hade brott på en av kablarna därimellan. Fick dra en ny kabel så fungera det sen.

Mvh Andreas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
För att ha en sammankoppling med den tidigare tråden: --> Länk

Har du fortfarande kvar bensinlukten i kupén?
Är du säker på att du fick rätt nivå givare?
Kontrollera kabeln som raggarn säger.

Att AC:n slutade fungerar beror nog på att du har för lågt tryck i systemet. det sitter en spärr som gör att kompressorn inte går igång om trycket i systemet är för lågt. Du kanske ligger precis på gränsen, kanske dags att provtrycka systemet och eventuellt fylla på med ny gas om det är tätt.

___
Bilbloggen: Länk
Tack för svaren hittills.
*Jag verkar inte känna någon bensinlukt längre (är lite förkyld så jag kan ha fel).
*Och nivågivaren är antagligen rätt den såg exakt likadan ut som min gamla och den kommer från en 525 -91.
*Kan någon förklara lite vart kabeln ska sitta, för jag vet ej vilken det är.

För att tillägga så stod tankmätaren på 40 liter innan ovasett hur mycket bensin man hade i tanken. Därefter öppnade jag den svarta luckan i bagaget och då visade sig att toppen på tankgivaren hade gått av dvs toppen med en fjäder där flotören sitter. Därefter har tankmätaren gått ner till 0 och lampan lyser och ibland släcks den. Då antog jag ju till 100% att felet låg där.
Vet inte vart du har batteriet. på min m5a sitter det under höger baksäte (passagerarsidan) Där finns även en hel del annan elektronik.

Kablarna från tankmätaren går över tanken och följer liksom bilens underrede för att sedan gå in genom golvbrunnen eller va man ska kalla det under höger baksäte.Tror det är 6 st kablar från tankmätaren,dom går sen in i ett större kontaktstycke som är lätt att plocka isär.

Sen kollar du färgerna på kablarna vid kontaktstycket vid mätaren (Noga) många är rätt lika varandra,sen får du helt enkelt leta på dom kablarna (färgkombinationerna) under baksätet bland dom andra kablarna i det större kontaktstycket.

Mät sedan en och en så att du inte har avbrott på någon kabel.

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.