|
|
|
|---|---|
|
Hej . . har et sabla oljud i servopumpen på min 528. Bytte pumpen häromdagen och det blev lite bättre .. olja finn det som det ska, dock så e där atf olja istället för chf. Finns det något annat som kan ge upphov till missljud eller har jag fått tag på en kass pump till. Det låster precis som om där är för lite olja i . . . servon fungerar ändå, förutom att den är trög precis när man börjar svänga. I neutralläge så är pumpen betydligt tystare, liksom när man kommit upp i lite högre hästigheter 60 -> km/h. Nån som vet vad som kan va fel? /K | |
|
min låter med illa, väser lixom, fast inte så farmligt, hörs framifrån bara. har också atf olja i, ska det inte vara det? det var det i när jag köpte den så det är vad jag har fyllt på. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| ATF är inte bra för servon, den förstör packningarna med resultatet att servon låter och till slut börjar läcka. BMW servon är ganska kinkiga med just servooljan. Använd enligt instruktionsboken CSF 7.1 eller pentosin 7.1 detta är extra viktigt om er bil har nivåreglering eftersom den går på samma system som servon och är ännu kännsligare. | |
|
Nope . .det ska va CHF plja i . . .bytte pumpen och tömde systemet, menhade bara chf olja hemma . . .ska byta snarast!!! /K |
|
|
nu skrev du nog fel.... eller? skit samma är den grön den oljan, har för mig det. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
-:BeeMWe:- |
Hm så är det på våran jagga, låter som fan såfort man ska svänga men den funkar... |
|
Jag skrev fel . . . menade ATF . .CHF oljan e lite gulgrön ja.Har skruvat av locket när motorn vatt igång, men det verkar inte som där e nån cirkulation i systemet . .. inga bubblor eller något som tyder på att oljan går runt . . . . . skumt. men pumpen måste ju fungera eftersom servon funkar??? Går det att koppla slangarna fel???? /K |
|
|
Hej, hur tömmer man servosystemet + lastutjämningssystemet på olja enklast om man vill byta oljan?? Nån som har gjort detta ? mvh J |
|
|
oljan cirkulerar ju inte på servon, det är ju bara en behållare och oljan rinner ner när det behövs. och att tömma systemet kan nog vara lite knepigt, finns ju mycket olja kvar i pump, elelr kanske mest i själva servo motorn, det tömmer man ju inte. om man ska byta oljetyp så är nog det bästa att tömma ut, så mycket som möjligt, sen hälla på den nya oljan, fast bara lite, sen hälla ut den och sen hälla på nytt, på så vis skölja ur systemet så att säga. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Men är det inte med servon som med vanlig hydraulik då? För där är det ju alltid cirkulation, även om systemet är obelastat, sen vid belastning så går oljan via ventiler dit den ska?? Och behållaren på bilen måste ju vara som hydraultanken i vilket system som helst? Eller e jag helt galet på ? /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.